De Heilige Geest nog niet ontvangen

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-beantwoorder. In het Nieuwe Testament staat ergens dat ze de Heilige Geest nog niet hadden ontvangen, toch waren dat kinderen van God. Ik las in een artikel iets over dat je een kind van de Heere kan zijn, maar dat er nog een diepere vervulling met de Heilige Geest nodig is. Is dit wel zo? En is dit hetzelfde als wat ik in het Nieuwe Testament las hierover? Ik weet even niet meer precies waar het stond. Er staat letterlijk: “Want ze hadden de Heilige Geest nog niet ontvangen.” Wat betekent dat dan? Is dat wat anders?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Ja, dat heb je wel eens: Dan hoor je bekende klanken. Het klinkt je heel vertrouwd in je oren, maar toch... Ik denk dat het bij jou ook zo zal zijn. De Heilige Geest ontvangen... Wat voor beelden hebben mensen hierover? Denkbeelden... Doctrine-beelden... Het beeld dat je kerk of je groep je leerde...

De Bijbel spreekt er overduidelijk over. Een heel aangrijpende tekst:”...zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe” (Rom.8:9). Iemand zegt hierbij: ”Maar als iemand de Geest van Christus, d.i. de Heilige Geest van God (waardoor Christus Zich in het hart openbaart, daarin neerdaalt en Zich in hem verheerlijkt; Gal. 4:6), niet heeft in zich wonend, die is wel in schijn en met de lippen een Christen, maar in waarheid komt hij Hem niet toe. Hij heeft met Christus geen gemeenschap met zijn ziel. Want Christus geeft aan allen, die Hem toebehoren, Zijn Heilige Geest (1 Joh.4:13). Tot zover gaat het dan over het inwonen en inwerken van de Geest van God in ons hart. Zonder die inwerking zijn we niet wedergeboren, zonder die inwoning zou een kind van God dezelfde dag alweer een geheel afvallige worden. Het is de Geest die levend maakt maar die ook leidt en bestuurt en bewaart.

Waar jij mee zit is nog weer iets anders: “Dat je een kind van de Heere kan zijn, maar dat er nog een diepere vervulling met de Heilige Geest nodig is.” Hiermee komen we een beetje buiten ons vertrouwde kringetje terecht. In veel Pinkstergroepen zien we dat men heel veel nadruk legt op de “doop met de Heilige Geest”. Tongentaal, profeteren, duivel bezweren, zieken genezen, sterker zijn in het geloof... Het zijn allemaal dingen die hiermee verband houden. In sommige groepen gaat men hierin heel ver. Ik zal de laatste zijn om hiertegen in het geweer te komen. Maar we moeten wel heel voorzichtig omgaan met deze dingen. Soms gaat men zo ver: Als je geen doop met de Heilige Geest hebt ondergaan op een heel speciale wijze, dan ben je geen echt kind van God. En hier gaat het mijns inziens helemaal fout. De inwerking door de Geest in je hart is genoeg voor je wedergeboorte, de inwoning van de Geest in je hart is genoeg voor de heiliging van het leven. Daar hoeft geen verdere aanvulling meer bij! Als Paulus spreekt over spreken in vreemde talen (1 Korinthe 14:18) dan blijkt uit niets dat hij daardoor een beter “kind van God” is. Maar aan de andere kant is hij er ook helemaal niet voor op de vlucht.

Er zijn mensen die lossen het anders op: Je wedergeboorte is de doop met de Heilige Geest. Dat vind ik ook weer net een beetje te kort door de bocht. In de Bijbel zien we duidelijk dat mensen op verschillende plaatsen en onder verschillende omstandigheden een bijzondere bedauwing van/met de Heilige Geest ontvangen. Denk aan Samaria met Filippus in Handelingen 8:9-25 of aan Handelingen 19:1-7. En let vooral op Handelingen 2. Wat we in het Nieuwe Testament zien is dat God aan Zijn kinderen, behalve tot wedergeboorte, Zijn Geest ook nog op een bijzondere wijze kan meedelen. We zien dan hoe zij die Geest op het gebed of bij handoplegging ontvangen. Ik ben er van overtuigd dat de Heere ook in onze tijd machtig is om op deze wijze Zijn Geest te schenken aan Zijn kinderen. Maar ik denk dat ik in het spoor van de Bijbel ga als ik zeg dat we te ver gaan als we het als een noodzakelijke aanvulling van onze wedergeboorte gaan zien. Dat leert de Bijbel niet!

Door ons werk in Peru hebben we staaltjes van “geestesdoop” gezien waar je helemaal ziek van zou worden. Met grote kreten en op de grond vallen... Maar dat is niet de Geestesdoop van Handelingen 2. De Geestesdoop waar de Bijbel op doelt vind  plaats in de stilte van je hart. Het maakt je klein voor God en groot en dienstbaar voor je medegelovigen.

Toch kan er ook vandaag een veel sterkere aanwezigheid van de Heilige Geest ervaren worden. Ik heb geen ervaring van “gedoopt worden met de Heilige Geest”, maar wel met de sterke, bijzondere aanwezigheid van Gods Geest. Om maar één voorbeeld te noemen; het was in de strafgevangenis van Tarma (Peru). Ik had gepreekt voor een groep van 40 gedetineerden. Aan het eind van de preek nodigde ik de mensen uit om naar voren te komen om hun zonden te belijden en samen met hen tot God te bidden. Er kwam een zeventiental mensen naar voren. Ik stond er samen met mijn vrouw en de dominee van een Baptistengemeente. Terwijl de mensen neerknielden en stonden om te bidden was Gods Geest op bijzondere wijze aanwezig: Mensen beleden openlijk hun daden, snikten het uit voor Gods aangezicht, smeekten om vergeving, etc. Het was een zo bijzondere belevenis dat de dominee heel verslagen zei: “Gods Geest was hier? Het was een wonder van God”.

Handelingen 19 vraagt in dit verband nog om wat uitleg. Vers 2: “Zei hij tot hen: Hebt gij den Heiligen Geest ontvangen, als gij geloofd hebt?“ Hun antwoord is heel indringend: “Wij hebben zelfs niet gehoord, of er een Heiligen Geest is”. Zijn deze mensen niet wedergeboren? Ik ben overtuigd van wel. Gods Geest had hun harten nieuw gemaakt. Moesten zij nog meer krijgen om echte kinderen van God te zijn? Nee! Maar zij moesten de bijzondere werking van Gods Geest ervaren en de bijzondere kracht ontvangen die direct na de Pinksterdag zo typerend was voor de gemeente van Jezus Christus. De Heere wilde hen dit schenken om des te beter hun gemeente te kunnen leiden.

Van de duizenden vragen die mensen hebben over dit gedeelte van ons geloof heb ik van enkele een klein tipje aangeraakt. Overdenk deze vragen steeds biddend om het licht van Gods Geest en met de Bijbel als maatstaf.

Heel veel zegen toegewenst,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

doop met Heilige Geest