Makkelijk zondigen na ontvangen genade

Kand. G.A. van Ginkel / 13 reacties

Vraag

Vaak zie ik voorbij komen: “Als je zonden vergeven zijn, dan worden de zonden die je nog gaat doen ook vergeven.” Maar dan worden wij als zondaars toch veel te makkelijk? Van, oh het wordt toch wel vergeven. Natuurlijk moet je er toch om vragen, maar dan vraag je het meer omdat je weet dat het dan toch wel vergeven wordt. Soms betrap ik mezelf daarop; ik heb slecht gedaan, maar het wordt me wel vergeven. Toch mag ik weten dat God mijn leven heeft veranderd.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wie vrijspraak van zondeschuld mocht ontvangen, mag weten dat ook geen enkele toekomstige zonde scheiding kan maken tussen hem en de liefde van God in Christus.

Het is de droefheid van Gods kind (als hij op zijn plek is...) dat hij nog weer zondigt tegen de liefde van God. Het is zijn hartelijk verlangen om rechtvaardig en heilig te leven tot eer van God. Maar... hoe pijnlijk ontdekken wij: Hier is de hemel niet! Hoezeer er ook een voorsmaak mocht worden ontvangen. Hoe vaak kom je jezelf nog tegen, juist na zo veel ontvangen genade!? Alleen waar wij door de Geest geleid zien op het Lam, wordt door de liefde die God openbaart in Hem, de macht van de zonde gebroken. Waar mijn ogen wegdwalen van het Lam, ben ik, ook na ontvangen genade, tot alles in staat! Bathseba en de zaal van Kajafas zijn niet ver weg... Gods kind zondigt duur: het heeft het Bloed gekost van het Lam! Houd dat voor ogen!

“O God, wees mij zondaar genadig en bewaar mij in Uw Woord!”, blijft hier het gebed van de God-vrezende! Anders gezegd: “Och, schonkt Gij mij de hulp van Uw Geest!”

Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

13 reacties
benefietdiner
op de vraag staat een duidelijk antwoord in de Bijbel namelijk in Romeinen 6
Samanthi
Denk aan wat Jezus heeft gedaan.
Gekropen over de grond.
De pijn van de kruisiging.
Het verlaten zijn van Zijn Vader.
Zou je dan makkelijk zondigen?
Zou je dan denken het wordt toch wel vergeven?
Het zou heel goed kunnen dat je de Heere vergeet, dat komt door de oude mens die steeds weer de kop op steekt en weer baas wil zijn.
Maar makkelijk zondigen getuigd niet van liefde voor de Heere en er van doordrongen zijn van wat Hij heeft gedaan.
Davinci83
Ik heb de indruk gekregen dat het het volgende uitmaakt als je zondigt: positioneel blijf je gered (omdat je Jezus hebt aangenomen/wedergeboren bent) dat veranderd niet; je bent immers een nieuwe schepping. Wat echter wel kan veranderen is de hoeveelheid 'loon' die je hebt opgebouwd (nee dat is geen loon die te maken heeft met wel of niet gered worden, want dat heeft Jezus 100% betaald). Als je dermate gezondigd hebt na wedergeboorte kun je je loon terugbrengen naar 0%. Je bent uiteindelijk wel behouden, maar 'als door vuur heen', zoals verwoord in1 Kor. 3:15. Op meerder plekken in de Bijbel zie je gesproken worden over loon/verschillen in heerlijkheid tussen mensen in het hiernamaals. Neem bijvoorbeeld de teksten die spreken over 'de minste in het koninkrijk der hemelen, die ...'.
Davinci83
Ter aanvulling. Mocht dit inderdaad op deze manier zo werken, dan is het belangrijk dat dit ook meer (eens) uitgelegd wordt, want velen maken wellicht de denkfout dat het niet uitmaakt of je God vroeg of 'laat' begint te dienen. Een 'met-de-hakken-over-de-sloot-bekering' zal, denkt men, precies hetzelfde 'opleveren' als iemand die zijn leven aan God wijdde.
Samanthi
@ davnci83
Het getuigt niet van liefde voor de Heere als je zo makkelijk zou praten.
Davinci83
@Samanthi

Wat heeft 'niet getuigen van liefde voor de Heere' nou te maken met de reactie die ik geef. Neem mij eens mee in je overtuigingen door dat uit te leggen..
Samanthi
De laatste zin bijvoorbeeld
Davinci83
Ik begrijp je uitleg niet, maar bedankt voor je toelichting.
Samanthi
@davinci
Ik bedoel als je zo denkt als je beschrijft dat mensen denken. Niet dat jij dat doet
Samanthi
@davinci
Ik bedoel als je zo denkt als je beschrijft dat mensen denken. Niet dat jij dat doet
Davinci83
Sorry ik begreep je verkeerd :-)
Samanthi
@davinci83
;+)
Ali636
Leven uit genade. Zo noem ik dat. En het is een grote ramp. Omdat ik veel "christenen" ken die God's wet met voeten treden (je mag niet oordelen!). En ondertussen alles doen wat niet mag volgens Gods wet. Wie Mij liefheeft houdt mijn geboden.
Ik heb het altijd maar over Gods wet. Psalm 119. Psalm 18. Wie leeft er nog zo? Hoe lief heb ik Uw wet? Daaraan herken ik de ware Geest vervulde christen...
Shalom