Ouders zijn tegen vriendenvakantie

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje/vrouw van 21 jaar. Via de kerk (Gereformeerde Gemeenten) is er een aantal jaren geleden een vriendengroep ontstaan. We zijn hecht en kunnen het heel goed met elkaar vinden. Ondertussen heb ik ook drie jaar een relatie met een vriend die ook in die vriendengroep zit. Afgelopen jaren kwam het plan op om met elkaar in de zomervakantie een weekje weg te gaan. Alleen is het zo dat niet alle ouders daar achterstonden. Daarom hebben we het tot op heden niet gedaan.

Nu we twee jaar verder zijn vinden (bijna) alle ouders het wel prima, ook omdat we volwassener zijn geworden. De ouders van mijn vriend hebben toestemming gegeven en gezegd dat ze vertrouwen in ons hebben dat we geen gekke dingen zullen doen. Echter vinden mijn ouders het echt fout als we met vrienden op vakantie gaan. Ze voelen zich verantwoordelijk voor mij en vinden dat ik mezelf te erg in verleiding breng met de wereld en seksuele zonden. Ze zijn bang dat er veel gedronken gaat worden en we wereldse dingen gaan doen. Zelf heb ik helemaal niet die intentie!

Dat seksuele verleidingen misschien wat groter zijn, kan ik me voorstellen. Maar ik denk echt dat mijn vriend en ik samen met God hierin sterk genoeg zijn. Ook ben ik helemaal niet van het veel drinken en uitgaan. Ik vind het lastig om hier weer over in gesprek te gaan met mijn ouders, omdat zij van tevoren al een standpunt ingenomen hebben dat niet bijgesteld kan worden.

Nu is mijn vraag, in hoeverre moet ik met mijn ouders meegaan in hun opvattingen? Ik wil heel graag met vrienden op vakantie en geloof dat dat ook zeker kan. Maar ik wil ook niet ongehoorzaam zijn aan mijn ouders. Voor mijn gevoel ben ik nu op een leeftijd dat mijn ouders me kunnen sturen en advies geven, maar dat ik zelf keuzes ga maken. Mijn zussen zijn in hun verkeringstijd met vrienden op vakantie geweest. Dat liep ook niet helemaal soepel, maar uiteindelijk gingen ze wel. Ze hadden toen ook al trouwplannen, wat voor mijn ouders blijkbaar een verschil maakt. Mijn vriend en ik zijn nog best jong (21 en 20) en aan het studeren, daarom vinden mijn ouders het ook onverantwoordelijk. Want ‘we moeten nog zo lang’.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je hebt op een heldere manier je probleem en je vraag uitgelegd. Je bevindt je in een groot dilemma: je wil graag met je vriend en je vriendengroep op vakantie terwijl je ouders dat niet goed vinden. Ze vinden je nog jong. Je hebt al drie jaar verkering, maar een trouwdatum is vanwege studie nog lang niet in zicht. Jij wil niet ingaan tegen het advies van je ouders. Begrijpelijk, want het zou de relatie ernstig kunnen beschadigen. De zaak waarover je het hebt, ligt uiterst gevoelig.

Ik ga eerst eens een andere vraag stellen. Jullie hebben nu drie jaar verkering. Dat is best al een lange tijd. In die tijd heb je met elkaar ook (biddend) grenzen moeten bewaken. Heb je daar met elkaar afspraken over gemaakt? Zo ja, heb je je ook aan die grenzen gehouden? Daarop mogen jij en je vriend samen antwoord geven.

Het is niet ondenkbeeldig dat je in de gezelligheid van de vakantie, het langdurig bij elkaar zijn, het drinken van alcohol, de intimiteit die er is, enzovoorts, toch over je grenzen heengaat. Seksuele verlangens kunnen je je goede voornemens zomaar laten vergeten en álles overspoelen.

Ik lees tussen de regels door dat het drinken van alcohol in de vriendengroep wel een beetje gebruikelijk is. Veel drinken doe je niet, schrijf je, maar het hoeft ook niet veel te zijn om de grenzen te laten vervagen!

Je schrijft dat jij en je vriend samen met God sterk genoeg zijn. Dat kan erop wijzen, dat jullie al afspraken hebben gemaakt en die biddend willen bewaken.

Ik raad je aan om toch met je ouders in gesprek te gaan. Wees open over de afspraak, over de grenzen die jij en je vriend willen bewaken. Drink niet in de vakantie en maak dat het een vakantie is, waarin je zoveel mogelijk als groep samen bent. Maak zo je keuze duidelijk.

Ik heb nog een vraag. Dit gaat nu over een vakantie met vrienden. Maar verleidingen zijn er veel meer. Die duidelijke afspraken, de grenzen die je –biddend- wil bewaken gelden evenzeer bij andere gelegenheden. Mag ik je eens wijzen op een heel oud gezegde? “Een uur van onbedachtzaamheid kan maken dat men jaren schreit.” Dat gezegde geldt ook anno 2023. Je ouders willen je daarvoor uit liefde bewaren.

Voor jullie, maar ook voor ons allen, geldt de bede: “En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.” Houd je verre van de verzoeking.

Van harte wijsheid toegewenst in het nemen van een juiste beslissing!
N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

vakantie