Samen met een christelijke reis

Ds. G. Kater / 6 reacties

Vraag

Mag je als stel, als je elkaar al ruim twee jaar kent, samen met een christelijke reis mee op vakantie? Thuis vinden ze het niks omdat ze vinden dat je niet dagen op het strand mag gaan liggen zonnen en dan je vriend/vriendin in zwemkleding zien. Kunt u mij een goed advies en antwoord geven?

Antwoord

Beste vraagsteller(s),

Hierbij een poging om jullie te voorzien van een goed en bruikbaar advies in deze situatie. Uit de vraag maak ik op dat jullie nog niet getrouwd zijn, maar wel twee jaar verkering hebben. Uitgaande van die situatie wil ik vervolgens ingaan op de vragen die jullie stellen.

Er lijkt me op zichzelf geen bijbelse reden te zijn om als ongetrouwd stel niet mee te mogen gaan met een christelijke vakantiereis met anderen. Daarbij ga ik er wel vanuit dat het woord "christelijk" hierbij betekent dat het Woord van God in alle dingen de enige norm is. Het spreekt dan voor zichzelf dat jullie als ongetrouwd stel gescheiden slapen, dat de zondag als Gods dag rondom het Woord wordt doorgebracht, etc. Het is goed om voor jezelf eens te onderzoeken wat het christelijke karakter van de vakantiereis die je op het oog hebt, in de praktijk betekent.

Uit het vervolg van de vraag meen ik te signaleren dat het gaat om een vakantie in het buitenland "naar de zon", waarbij zon, zee en strand het grootste deel van de inhoud vormen. Eerlijk gezegd kan ik me best goed voorstellen dat je ouders daarmee niet direct gelukkig zijn, om het voorzichtig te formuleren. Veel kustplaatsen in het buitenland zijn plaatsen waar zon, zee en strand gecombineerd worden met het uitgaansleven in de meeste brede zin van het woord, waar een christen zich verre van houdt. Ik mag aannemen dat een christelijke reisorganisatie zich ook verre zal houden van een dergelijke bestemming, maar het is begrijpelijk dat je ouders hieraan kunnen denken. Ook al zou dit aspect totaal niet aan de orde zijn, dan is het nog de vraag of jullie er goed aan doen een dergelijke vakantiebestemming met deze inhoud te kiezen. Laten we eerlijk zijn: als je elkaar op vakantie heel vaak in zwemkleding ziet, maak je het daarmee jezelf wel degelijk extra moeilijk om in seksueel opzicht rein te blijven t.o.v. elkaar. Kun je nog wel in alle eerlijkheid bidden "leid ons niet in verzoeking"; als je bewust kiest voor een dergelijke vakantiebestemming? M.i. is het antwoord: nee.

Voor de helderheid: ik zeg daarmee niet dat je op grond van het Woord van God nooit naar het strand mag gaan om te zwemmen. Zelf ben ik geboren en opgegroeid in Zeeland, waarbij ik als kind en jongere vaak genoten heb van het zwemmen in de zee op warme dagen. In de nabije omgeving van het dorp waar ik woonde was een strandje, waar alle moeders van omliggende dorpen op woensdagmiddag 's zomers met de kinderen kwamen zwemmen. En eind van de middag kwamen er soms ook nog enkele vaders een frisse duik nemen. Dat functioneerde daar m.i. op een manier die zeker niet in strijd is met het Woord van God.

Helaas is vandaag de praktijk echter op veel stranden (en dat zijn geen naaktstranden!) dat topless zonnende dames tot het algemene beeld behoren. Mede om die reden is het voor een christen m.i. niet meer mogelijk om op dergelijke plaatsen voor ontspanning te gaan zwemmen op een warme zomerdag.

Tot slot: overdenk dit alles eens rustig samen, en bespreek het nog eens met jullie (wederzijdse) ouders. Bedenk dat ze het beste met jullie voor hebben en dat het ook bijbels is je aan hun goede raad en advies te onderwerpen. En als allerlaatste nog een tip: er zijn tal van andere vakantiemogelijkheden, waarbij deze vragen niet aan de orde zijn. Overweeg die ook eens, en mogelijk ontdekken jullie daarbij iets aantrekkelijks, waarbij dit probleem direct uit de wereld is.

Hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

vakantiezwemkleding
6 reacties
Daniel
topless is een beetje uit en ik moest erg lachen toen ik de vraag las. Het gaat niet over het antwoord van Ds. G. Kater, daar is niets mis mee, maar de vraag.
Mijn fantasie is misschien wel te groot, ik zie het voor me een christelijke reis naar de zon. Heeft de vrouw een degelijk badpak aan of een kleine bikini, heeft de man een degelijke zwembroek aan of zo'n mannenslipje?

Ds. G. Kater heeft een goed antwoord gegeven, helemaal mee eens en respect voor zijn reactie.
Gelukkig ben ik geen deskundige want ik had vraagsteller afgeserveerd en dat moet je dus nooit doen met vragenstellers. Nogmaals respect voor refoweb!
blijblij
Dat wordt een burkini aanschaffen...
sydneylover
Helemaal met Daniel eens, een beetje billboard langs de kant van de weg is wellicht nog erotiserender dan een dagje strand.
Ik kan me ook niet echt voorstellen dat christelijke reisorganisaties zullen kiezen voor plaatsen als Ibiza of Chersonissos, maar ik kan het mis hebben natuurlijk..

Ik denk dat de ouders van de vraagstel(st)er veel meer bang zijn dat ze met 'de boodschap' thuiskomen en dat op deze manier verpakken. Tuurlijk moet je je ervan bewust zijn dat de stemming op vakantie anders is dan thuis en dat daardoor verleidingen extra op de loer liggen, maar volgens mij is een eerlijk en verhelderend gesprek over het zevende gebod en wat dat betekent voor beide partijen veel constructiever.
Afhankelijk van de leeftijd: ik denk dat de verantwoordelijkheid voor het doen en laten op vakantie daar gelegd moet worden waar die hoort, namelijk bij de vraagstel(st)er. Tenslotte kun je de kat altijd in het donker knijpen, als ouders heb je daar uiteindelijk toch geen grip op. Dat heb ik meermalen in mijn omgeving gezien.
Tja, mijn oudste is 13, dus ervaringsdeskundige ben ik nog niet. Maar dat zal ongetwijfeld nog komen..
Secretaresse
Beste vragensteller(s),

Hoewel ik je ouders een klein beetje kan begrijpen, lijkt het mij dat ze na een goed gesprek wel weer bij zullen draaien. Al ligt dit wel een beetje aan de leeftijd en aan de organisatie waar je voor kies (er zit veel verschil tussen Beteruit/Amigo/Daniel).

Dat jullie samen met een christelijk reisorganisatie willen mogenze in deze tijd al heel blij mee zijn, aangezien er genoeg jongeren zijn, ook van christelijke/refomatorische komaf, die gewoon samen of met vrienden op vakantie gaan.

Op zo'n reis heb je begeleiding van in ieder geval één reisleider (hangt af van de organisatie), en je hebt toch minimaal nog 15 jongeren om je heen. Allemaal 'sociale controle'! Ik heb zelf goede ervaringen met zo'n reis + (verloofde) stelletjes. Als je je gewoon in de groep plaatst en met alles mee doet en niet heel de dag samen bent, dan gaat alles best. En natuurlijk blijft er genoeg tijd over voor samen..

@sydneylover
ook bij de christelijke reisorganisaties gaan ze naar dat soort bestemmingen, maar iedereen is natuurlijk verantwoordelijk voor z'n eigen gedrag daar. Uiteraard zijn er jongeren die daar naar de disco gaan, en dingen doen die ze thuis niet doen, maar de overige jongeren gaan gewoon gezellig met elkaar om en doen gewoon net als thuis.

Zo'n zon/zee/strand vakantie is heerlijk, en het feit dat je elkaar dan in zwemkleding ziet vind ik geen bezwaar, want in Nederland ga je toch ook naar het zwembad/strand?! En hoe vaak hoor je niet dat dat er op zo'n reis een relatie ontstaat? Die zien elkaar dus direct in zwemkleding, en volgens mij gaat dat vrijwel nooit fout! Als je kwaad wil, dan kan dat altijd en overal, thuis en op vakantie.

Ik heb goede ervaringen met Amigo, vraag een gids aan en laat je ouders alle informatie over de reis lezen, of bel de organistatie voor meer informatie.
Race406
Het feit dat de ouders bang zijn dat jullie elkaar in badkleding zien lijkt een beetje krampachtigheid in zich te hebben. Zo van: Niet hand in hand lopen, want dat zou weleens andere gedachten en verlangens kunnen oproepen... Ik hoop dat ik het mis heb..!
Jenn
Ik snap wat jou ouders bedoelen met dagen op een strand liggen in badkleding, maar er zijn immers veel meer leuke dingen te doen dan op het strand liggen. Ook al is het land nog zo warm en stoffig etc. Het is jammer van je (vaak) dure reis als je alleen maar op het strand ligt lijkt mij.

Er zijn hele leuke reizen bij Avanta reizen (als er dan toch reclame gemaakt wordt ;-)) waarbij je lekker actief rondtrekt en heel veel ziet van een land wat flinke tropische temperaturen kan hebben. Waarbij de rest van de toeristen wel hele dagen op het strand ligt te bruin bakken. Die paar keer dat je dan toch gaat zwemmen is hoofdzakelijk omdat je toch eens ergens moet douchen om een beetje fris te blijven... Maar van dat soort reizen moet je houden natuurlijk ;-) Ik heb goede ervaring met stelletjes op zo'n reis. Lekker actief bezig en geen tijd om elkaar in dagen in badkleding te zien (mochten je ouders daar echt heel erg bezwaar tegen hebben). Kortom: andere optie's genoeg om toch lekker samen op reis te gaan zonder al te veel badkleding :)
Succes en alvast een leuke reis gewenst!