Met vriend op vakantie

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Mijn vriend en ik hebben al een aantal jaren verkering. We zouden graag in juli samen een aantal nachtjes weg willen. We hebben een hotel geboekt, waarbij we beiden apart in een éénpersoonskamer slapen. Helaas krijg ik nu achteraf van mijn ouders te horen dat ze het niet willen. Van te voren was gezegd dat ze de keuze aan ons over wilden laten. Dat antwoord is gebaseerd op het feit dat ik een heel moeilijke jeugd heb gehad omdat ik mishandeld ben. Om die reden woon ik al vier jaar op mezelf.

Ik heb hier veel moeite mee omdat ik het liefst thuis zou willen wonen, maar vanwege de omstandigheden is dat niet mogelijk. Ik kan dus ook niet met mijn ouders op vakantie. Het zou dan betekenen dat ik voor het vierde jaar op rij een nare vakantie tegemoed ga. Dit omdat mijn vriendinnen allemaal al op vakantie gaan tijdens mijn vakantie, er valt dus echt niks te doen. Wat moet ik hier nu mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag is duidelijk, maar de situatie is ingewikkeld. Wat zou ik graag willen doorvragen, maar daar is deze rubriek niet voor geschikt.

Je vindt het nog steeds pijnlijk en moeilijk dat je vanwege de omstandigheden van mishandeling niet thuis kunt wonen en ook niet samen met je ouders op vakantie kan gaan. Bovendien zijn ook je vriendinnen dan op vakantie, zodat je voor de vierde keer een nare vakantie tegemoet gaat. Nu heb je al een aantal jaren verkering en je relatie is van dien aard dat je een paar dagen samen weg wil gaan en een hotel geboekt hebt. Als je schrijft dat je apart wil slapen, niet als man en vrouw wil samenleven en daarom éénpersoonskamers geboekt hebt, dan is dat een Bijbels en dus goed standpunt.

Blijkbaar hecht je wel waarde aan de visie van je ouders, nu ze achteraf bezwaar hebben. Daar wil ik niet de nadruk opleggen. Het gaat mij meer om jullie gemaakte keuze en het bewaken van je grenzen. Daarom ga ik je een paar vragen stellen. Maken jullie het voor jezelf niet extra moeilijk om samen op vakantie te gaan? Wat doe je ’s avonds in het hotel? Hoe breng je de avonden door? Denk je dat het je lukt om ieder naar de eigen slaapkamer te gaan na zoveel tijd samen? Onderschat de kracht van de verleiding niet. Het zou wel heel verdrietig zijn als je achteraf een beschuldigd geweten moet hebben. Dát is een nare vakantie!

Het lijkt mij dat je op zoek bent naar geborgenheid en gezelligheid. Dat is heel begrijpelijk. Zoek samen met je vriend geborgenheid bij God. Bij Hem is rust te vinden.

En gezelligheid kunnen jullie vast ook wel op een andere manier vinden. Er zijn veel mogelijkheden, zoals daagjes uit, tochten uitstippelen, fietsen, wandelen. Zoek daarin een weg die bij jullie past. Van die gezelligheid en dat samenzijn mogen jullie genieten. Als er dan straks een trouwdag mag komen is er ook ruimte om álles samen te doen. Dat gun ik jullie van harte!

N. J. Teerds

N.J. Teerds

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik Ido Ambacht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    ouderling; docent

Tags in dit artikel:

vakantie