Verkering en samen op vakantie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben bijna 17 jaar en mijn vriend bijna 18. Wij, en mijn familie, zijn christelijk en we hebben ook nog geen gemeenschap gehad. We zijn dat ook totaal niet van plan voor het huwelijk. We willen allebei graag op vakantie samen. Met een groepje vrienden lijkt ons niet zo heel leuk, omdat we meer tijd willen besteden aan elkaar. Mijn vraag is dan ook zou dat mogen? Zouden we allebei op een aparte kamer moeten slapen? Of is het toch verstandiger om met vrienden te gaan en met samen op vakantie te gaan, te wachten tot ons huwelijk?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als je je vast hebt voorgenomen om voor je huwelijk geen gemeenschap te hebben (wat ik helemaal toejuich, begrijp me goed), waarom zou je je verkeringstijd dan voor jezelf moeilijker gaan maken door samen op vakantie te willen gaan? Jullie zijn beiden nog jong en hebben waarschijnlijk binnen afzienbare tijd nog geen trouwplannen. Geniet dan van je verkeringstijd en ga leuke dingen doen, zónder dat je je moet gaan afvragen of je “een aparte slaapkamer” moet organiseren. Misschien lijkt mijn antwoord ouderwets, maar ik denk dat jij zélf wel weet welke weg je wilt inslaan... dat lees ik in ieder geval wel in je brief! Samen met vakantie kan hopelijk nog vele jaren, zonder dat je daar nú een probleem van hoeft te maken. Als je elkaar beter wilt leren kennen en tijd wilt besteden aan elkaar zijn er héél véél andere, leuke, gezellige mogelijkheden!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

3 reacties
chrissie
ik ben het eens met marijke rots, wat je wel zou kunnen doen is bv met een kamp, of groepsreis mee gaan, volgens mij heb je er daar genoeg van, wij hebben dit ook eens gedaan, en het was erg leuk,
willemina
Mooi voornemen om te wachten met seks tot jullie getrouwd zijn, maar ook begrijpelijk dat jullie graag samen tijd door willen brengen. Een mogelijkheid is dan ook om een leuk compromis te zoeken. Mijn vriend en ik gingen voor we trouwden een week op fietsvakantie door Nederland en logeerden dan bij familie en vrienden. We hadden overdag veel tijd om samen te zijn en goede gesprekken te hebben tijdens het fietsen en s avonds hadden we een gezellige met andere mensen. Het jaar daarna deden we hetzelfde, maar dan met trein, lekker de toerist in eigen land uithangen :-)
moedervan2
Als je verkering hebt kun je overal gemeenschap hebben. Daar hoef je niet voor samen op vakantie te gaan. Toch zou ik samen op vakantie gaan afraden, net zoals ik zou afraden om samen in één kamer te slapen bij vrienden. Het is zo de kat op het spek binden. Je kunt de beste voornemens hebben, maar als er niemand op je wacht en je alle tijd hebt kun je zomaar ineens een grens overgaan.
Wacht dus nog even met die gezamenlijke vakanties. Of kies voor een vakantie waarin je overdag wel samen bent maar echt niet in de gelegenheid bent om samen het bed te delen.

Fijne vakantie alvast!