Samen op vakantie naar het buitenland

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en heb verkering. Nu willen we samen op vakantie naar het buitenland. Mijn ouders zijn er niet zo mee eens, maar ik mag wel. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller of vraagstelster,

Uit de vraag komt niet naar voren of je een ‘hij’ dan wel een ‘zij’ bent, voor het antwoord is dat ook niet belangrijk. Het gaat om mijn antwoord, nietwaar? Of liever gezegd, je wilt bevestigd zien wat je eigenlijk zelf wel weet. Je ouders laten je terecht zelf beslissen, ook zij weten dat jijzelf verantwoordelijk bent voor je daden. Verantwoordelijk tegenover God én tegenover je partner.

Voor de Nederlandse wet ben je als 19-jarige volwassen en dien je te staan voor de keuzes die je maakt, zelfs al gaan die tegen je ouders in.  Hier zou ik het bij kunnen laten. Maar dat dpe ik niet. Wat jij moet doen? Praten! Met je partner: hoe denkt hij/zij? Met je ouders, met je a.s. schoonouders. Verkering hebben is geweldig, een leuke tijd die z’n eigen spanning met zich meebrengt. Beslissingen neem je voortaan samen! Elkaar leren kennen, naar elkaar toegroeien kan op allerlei manieren. Een gezamenlijke vakantie is een manier, maar -ook al heb je misschien al een poosje verkering- denk je niet dat je een aantal stappen overslaat? Er zijn zoveel leuke dingen die je samen kunt doen en gezien je leeftijd ken je je partner vast nog niet zo heel lang: wandelen, fietsen, samen een sport beoefenen, ontdekken welke gezamenlijke hobby’s je hebt, praten over alles wat je bezig houdt, met een groep vrienden optrekken, enzovoort, enzovoort.

Een vakantie staat niet vooraan in dit rijtje, maar ook daar zijn mogelijkheden als je bijvoorbeeld met ouders, familie meegaat. Of een georganiseerde reis zoals een trektocht, een zeilkamp... oubollig? Ja, zo klinkt dat wel, maar bedenk zelf wat bij jou -bij jullie- past. Denk er wel aan dat je samen verkering hebt en dat jou idee niet doorslaggevend hoeft te zijn. Liefde is geven!

Je verkeringstijd kun je vergelijken met de lente: liefde mag opbloeien, mag groeien. Maar... vruchten plukken kun je dan nog niet! Samen leven, samen op vakantie doe je pas als je getrouwd bent. Dat is de vrucht van een volwassen geworden liefde.

Ik wens je samen met je partner een fijne, gezonde verkeringstijd toe, waar jullie samen met je (schoon)ouders van kunnen genieten,

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vakantie