Ik ben toe aan huwelijk, hij niet

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Wat is binnen Gereformeerde Gemeenten-kringen de gemiddelde leeftijd om te trouwen? En hoe lang heb je ongeveer verkering voordat je gaat trouwen? Ik weet dat het per relatie verschilt natuurlijk en ook aan hoe lang je al verkering hebt, maar ik ben zomaar benieuwd.

Ik en mijn vriend zijn zelf begin 20 ongeveer. Ik ben op dit moment meer toe aan een huwelijk dan hij en dat is soms verdrietig en moeilijk. We zijn 1,5 jaar samen.

Antwoord

Dat heeft weinig met een kerkgenootschap te maken, maar is vooral afhankelijk van leeftijd en maatschappelijke/financiële situatie, zoals bijvoorbeeld het hebben van een baan en zicht op een huis. Na anderhalf jaar verkering al trouwen op jonge leeftijd, zoals bij jullie, is wel relatief vlug. Over het algemeen zijn vrouwen sneller toe aan een huwelijk dan mannen. Maar trouwen doe je pas als je het daar samen over eens bent. Zet hem niet onder druk, want dan raak je elkaar kwijt. Zie ook deze artikelen

6 reacties
pannenkoek
20 jr en 1,5 jr samen..... ik zou onze kinderen adviseren om eerst de basis goed te leggen (weet niet hoe die bij jullie is)
en adviseren om dan nog niet te trouwen. (sorry)
Samanthi
Als de Ger Gem nu eens 8 jaar normaal vindt?

De Bijbel zegt het is beter te trouwen, dan te branden.

Bespreek het met elkaar, vraag waarom hij (nog) niet wil trouwen, is het de verantwoordelijkheid die hij nog niet aan kan? Of een andere reden?
Ga samen op de knieën, dan kom je er vast wel uit.

Veel wijsheid gewenst
Zv70
Volg je vriend hierin en je hebt t.z.t. een wijze echtgenoot. Ik ben gergem touwens ;)
drj
Een goede basis, ja. Maar aan de andere kant moet je ooit ook gewoon het gevoel hebben: dat wordt wat, of dit is niet de goede persoon.
Het hangt er daadwerkelijk vanaf of hij nog niet wil trouwen, omdat hij zich nog niet wil vastleggen - wacht op iets beters - of dat hij jou wel als de ware ziet, maar vanwege praktische redenen, studie etc. nog wil wachten.

Wat ook een rol speelt, is of jullie met elkaar naar bed zijn gegaan. In dat geval dat wat een van de anderen al zei, is het beter te trouwen dan te branden.
Annne
Tja trouwen is hetzelfde als verkering hebben. Je moet er samen uit komen. Mocht daar nu al anders over gedacht worden, dan is dat geen juiste basis. Kortom, gebruik deze prachtige verkeringstijd om elkaar echt goed te leren kennen en een goede basis te leggen. Daar krijg je nooit spijt van!
Gepeizen
Ik kreeg ook begin 20 een relatie en we hadden 4 jaar verkering. Wat hebben we die tijd nodig gehad om elkaar echt te kennen en goed met elkaar om te leren gaan, om af en toe te reflecteren of we echt bij elkaar passen. Samen volwassen geworden ook wel. Nu bijna een jaar getrouwd en het is een ontzettend leuk en relaxt huwelijk vanaf het begin omdat we een stevige basis hadden.
Het is echt niet vanzelfsprekend allemaal fijn en mooi in relaties, wees maar zuinig op jezelf en je lieve vriendje.