Dolgraag trouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik wil dolgraag met mijn vriend trouwen. We hebben al een aantal jaren verkering. Maar we kunnen nog niet trouwen i.v.m. gebrek aan geld en een huis hebben we nog niet gekocht of gehuurd. In mijn omgeving zie ik veel stellen die gaan trouwen. Dit maakt mij moedeloos en word ik jaloers. Ik gun het hen van harte, maar ik kan er niet mee omgaan en mijn verlangens niet in bedwang houden. Met als gevolg dat ik -als zij over dit onderwerp beginnen- dicht klap of juist heel erg overdreven doe dat ik het heel leuk vind enz. Bij mijn vriend barst ik gauw in huilen uit. Daardoor voelt hij zich machteloos, maar ook onder druk gezet. Wat moet ik doen om alles onder controle te houden en onze relatie goed te houden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat jij moet doen?

1. Spáren zodat je een trouwerij kunt betalen, of een alternatief zoeken voor een dure bruiloft.

2. Beseffen, dat het leven uit méér bestaat dan uit geld of het gebrek er aan.

3. Liefhebben is vooral de ánder het beste gunnen.

4. Sámen toegroeien naar een toekomst.

5. Je áfvragen of je niet bezig bent jullie relatie kapót te maken in plaats van slechts je verlangens te beteugelen.

6. Richt je op de positieve kanten van een fijne relatie door negatieve en jaloerse gevoelens niet te honoreren (ik zeg niet dat dit eenvoudig is, maar maak die kéúze en houd die steeds voor ogen!).

7. Liefde is niet "kijken naar andere stellen", maar samen met je eigen vriend keuzes maken die bij jullie leven passen, waarbij financiën jullie wellicht enigszins afhankelijk maken, maar mogelijk ook creatief in het zoeken naar oplossingen.

Het beste toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

trouwen
7 reacties
Daniel
Geweldig antwoord van mevr. Rots-de Weger,
wij begonnen met een klein kamertje met een keukentje, een goedkope bruiloft met een 'klein buffetje'.

Vraagstelster, als je gauw in huilen uitbarst bij je vriend vanwege het niet kunnen trouwen....., wil je dan trouwen vanwege de status van getrouwde vrouw of hou je van je vriend?
Als je van elkaar houdt dan is de rest peanuts, zielig zijn moet je niet cultiveren, wees een grote meid en zoek beiden naar een oplossing en dan maar niet direct een mooi ingericht huis, een mooie tuin en een vakantie naar Bali.

Gelukkig zijn zit in heel andere dingen, ga desnoods wonen op kamers, rij dan samen in een ouwe 'lelijke eend' in het voor jaar, met open dak, door God's wonderbaarlijke wereld. Dan voel je wat gelukkig zijn is.
dkw
Precies, trouw op maandag met alleen je ouders en hele directe naaste familie, dat is vaak gratis, ga daarna met z'n alleen eten bij de Mac Donalds en huur een chalet op de camping waar je in kun wonen, dan ben je toch getrouwd.
Of als je het duurder wil, tja, dan toch maar even sparen.
Zaza
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de vragenstelster zich persé heel zielig voelt, maar wel dat zij worstelt met haar gevoelens van jaloezie en verdriet dat zij nog niet kan trouwen. Natuurlijk zijn er alle praktische zaken, maar hoe leer je omgaan met wat niet kan, terwijl je gevoel soms zo anders is. Daarom vind ik de antwoorden zeker waardevol, maar te praktisch :). Zeker voor een vrouw. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, dus vandaar...

Vragenstelster, mijn tips:
- Accepteer dat je graag wilt trouwen. Dat mag! Je mag verlangen naar een huwelijk. Wees er blij mee, dat betekent dat het goed zit tussen jullie. Je verlangt om één te zijn met je vriend, om alles met hem te delen, om altijd bij hem te kunnen zijn. Heerlijk! Dat is niet verkeerd, dat is goed!
- Accepteer in zekere zin ook dat je jaloers bent. Natuurlijk is het zondig, maar schenk er niet teveel aandacht aan, dan groeit het alleen maar harder. Belijd het gelijk aan God en probeer te bedenken dat je niet toe hoeft te geven aan die gevoelens. Zie ze als iets wat je mag negeren... al is dit theologisch gezien gevaarlijk :). Het is een verleiding, bedoel ik vooral. Stuur het weg!
- En deel dit met je vriend. Ik heb ervaren dat dat heel veel helpt. Ik begrijp het machteloze gevoel van je vriend! Hij wil zo graag dat jij gelukkig bent en wil waarschijnlijk ook wel trouwen. Daarbij is hij ook nog eens de man, waardoor het als zijn verantwoordelijkheid voelt om geld te verdienen. Maak aan je vriend duidelijk dat je er helemaal op vertrouwt dat het goed komt, dat je zielsveel van hem houdt, maar dat je het gewoon graag even kwijt wilt. Probeer het wat minder zwaar te maken allemaal. Lees anders eens samen een boekje over mannen en vrouwen (sowieso een aanrader) en praat erover met elkaar! Vrouwen willen geen oplossing, ze willen alleen even gehoord worden en horen: 'Lieverd, ik begrijp het.' Als hij dat begrijpt, dan zal hij zich ook minder machteloos voelen, vermoed ik. Ik hoop dat dit helpt om jullie relatie goed te houden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. God leidt jullie leven, Hij zal jullie in deze weg mooie dingen leren, dat geloof ik vast! Houd moed en houd vooral elkaar vast.
MUS
Trouwdatum plannen
Zomerhuisje huren
Goedkoop trouwen
Leuk familiefeest
Gelukkig zijn
tamara87
een praktisch antwoord:

Kijk eens op : http://trouwkledingminima.webs.com/

Als je niet onder het minimum leeft (oid) mag je tegen een afgesproken kleine vergoeding een jurk lenen en een pak, ook hebben ze geloof ik wat accessoires en een oldtimer met chauffeur en een (misschien niet super fantastische) fotograaf. Volgens mij dek je daar al 3000-3500 euro mee. Die meiden die dat organiseren zijn echt hartstikke aardig, bel ze eens. succes schat!
donna1
Ik ben getrouwd op n blauwe maandag, ons servies bestaat uit koffiekopjes en 'n theepot van oma, meubels van de kringloop en mijn dochter ligt in mijn oude ledikant te slapen. Happy married without money!
theo1957
Als beroepsfotograaf maak ik tegen een zeer kleine vergoeding je trouwreportgae. blijefotos.nl