Snel trouwen

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Wij, 25 en 21 jaar oud, hebben sinds korte tijd een relatie. Voor die tijd hadden we al geruime tijd dagelijks contact. Dit contact bestond in het begin uit veel berichtjes die over en weer gestuurd werden en wat later uit elkaar wekelijks zien en vaak meerdere malen per dag bellen. Het contact was heel fijn, en door de tijd heen zijn we ook steeds meer naar elkaar toe gegroeid. We hebben heel rustig aan gedaan in het samen toegroeien naar een relatie. Dit had er onder andere mee te maken dat we beiden een aantal heftige jaren achter de rug hebben, waarin op persoonlijk vlak met ons beiden veel is gebeurd.

Deze gebeurtenissen hebben ons beiden echter ook volkomen afhankelijk gemaakt van het geloof. Jezus neemt voor ons persoonlijk en in onze relatie de centrale positie in. Vanaf het moment dat we elkaar tijdens een kerkdienst hebben leren kennen was er een zekere klik die voor ons beiden heel ‘nieuw’ voelde en door de tijd heen is die klik gebleven en ontzettend waardevol en speciaal geworden. Door God ook in alles te betrekken, zeker ook in onze gesprekken, zijn we in korte tijd ontzettend vertrouwd met elkaar geraakt.

We ervaren in het dagelijks leven een diepe verbondenheid. Door die verbondenheid verlangen we er ook steeds meer naar om intiem met elkaar te zijn. Nu zijn we ervan overtuigd dat God zijn zegen pas echt kan geven wanneer seks binnen het huwelijk plaats vindt. Dus daar willen we ook voor gaan! Doordat we echter beiden uit voorgaande relaties weten wat seks is, is het verlangen hiernaar behoorlijk heftig. En de strijd om geen seks te hebben is best pittig. Om deze twee redenen, de diepe emotionele verbondenheid die we voelen en toch ook wel het verlangen om lichamelijk alles te kunnen delen denken we al na over trouwen. Nu hebben we daar echter een aantal vragen bij, waarvan we hopen dat u er ons enige antwoorden op zou kunnen geven:

1. Wat zegt de Bijbel over snel trouwen? Is dit onverstandig of valt er vanuit de Bijbel juist iets positiefs over te zeggen?

2. Hoe moet je omgaan met familie die niet positief aankijkt tegen het snel trouwen?

3. Als de financiële middelen ontbreken is het dan Bijbels gezien verkeerd om alleen voor de wet te trouwen?

Antwoord

Ik zal proberen op jullie uitgebreide vraag een antwoord te geven.  Dank dat je je vraag zo concreet toespitst aan het einde.

Ik weet niet wat de Bijbel precies zegt over snel trouwen. Volgens mij wordt er nergens in de Schrift een termijn aan verbonden. Jacob moest zeven jaar werken voor Rachal, Hij kreeg Lea maar kreeg Rachel er wel meteen bij toen hij door zijn schoonvader was bedrogen en hoefde toen dus niet nog zeven jaar te wachten, maar moest beloven nog zeven jaar voor haar te werken.

Nu moeten we niet de focus richten op die zeven jaar maar wel op het feit dat Jacob er heel wat voor over had om met Rachal te trouwen. Zeven lange jaren, terwijl hij toch al die jaren in haar nabijheid verkeerde en zeer verliefd op haar was. Het mag dus wat kosten om zuiver met elkaar een relatie in te stappen. Misschien kennen jullie de beweging: “True love waits”? Een beweging die je op hun website veel zaken aan de hand kan doen die jullie kunnen helpen op elkaar te wachten en daardoor je huidige en toekomstige relatie te verdiepen. Als ik jullie leeftijd zo lees in de vraag lijkt me overhaasten zeker niet aan de orde. Te meer omdat jullie beiden reeds eerder een (seksuele) relatie hebben gehad. Geef het de tijd, zou mijn advies zijn, om naast de liefde ook de trouw en het elkaar trouw blijven met elkaar te bespreken en te beoefenen. De tijd dat je je onthoudt van de seksuele gemeenschap is bij uitstek de tijd waarin je kunt oefenen om elkaar ook trouw te blijven (geen Bijbelse woorden maar welgemeente adviezen).

Je trouwt in de eerste plaats met elkaar. Daar is een aantal zaken voor nodig, zoals verliefdheid, gezamenlijk geloof, elkaar leren kennen en trouw beloven, ook als de eerste verliefdheid is verdwenen. Daarnaast is en blijft er ook de verbondenheid met de wederzijdse familie. Ik kan me gezien de voorgeschiedenis, die ik uiteraard niet anders ken dan uit jullie vraag, voorstellen dat dat jullie familie (ouders mag ik aannemen) ook zo iets heeft van: De vorige keer is het ook niet goed gegaan. Zou je niet een beetje rustig aan doen? Heel begrijpelijk van ouders die het beste voor de toekomst van hun kinderen zoeken.

Jullie schrijven het moeilijk te vinden zonder seks de relatie verder uit te bouwen. Ik kan dat wel begrijpen, maar dan moeten we wel beseffen dat in het licht van de Bijbel de seksualiteit niet het beginpunt is maar de bezegeling van de liefde, de voltooiing, het hoogste dat je elkaar te bieden hebt.

Wat het laatste betreft, dat speelt in het licht van Bijbel en geloof geen enkele rol. Er moet zelfs in elke gemeente een moment in de week zijn waarop je gratis kunt trouwen. Het lijkt me wel een beetje vreemd als je elkaar in de kerk hebt ontmoet en één bent in de dingen van het geloof dat je dan alleen burgerlijk zou trouwen en niet kerkelijk. Het lijkt me dat dan juist de zegen van God van het allergrootste belang voor jullie is.

Ik ken jullie situatie niet maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat je daarover met je kerkenraad of predikant in gesprek moet gaan, waarbij ook het verleden (dat ik verder niet ken) een onderwerp van gesprek zal zijn. Daar kan ik verder niet veel over zeggen. Als je echt voor elkaar gaat moet je ook dat gesprek met en voor elkaar willen aangaan.

Ik hoop jullie zo een stukje op weg geholpen te hebben en wens jullie een goede, lange en zegenrijke relatie toe.

Vriendelijk groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein

Tags in dit artikel:

trouwentrouwplannen