(Te) snel trouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Sinds iets meer dan vier maanden hebben mijn vriend en ik een relatie. Beiden zijn wij eind twintig, werken en hebben een eigen huis. Wij zijn heel bewust en met God onze relatie aangegaan. Binnen onze relatie hanteren wij de Bijbelse grenzen en wij merken dat er in de afgelopen maanden, mede door wat heftige gebeurtenissen, een stevig fundament is gebouwd wat betreft het leren kennen van onze verschillende karakters en onze groei in het delen en beleven van ons geestelijk leven. Hierin vinden wij eenheid bij elkaar.

Beiden zijn wij stabiele persoonlijkheden, hebben een fijne familie en mogen wij van elkaar weten dat er een persoonlijke relatie met God is. Het voelt ontzettend goed en vertrouwd om samen te zijn. Wij hebben ervaren dat wij zelf niet de liefde kunnen maken of in stand houden, maar dat we hierbij de zegen en hulp van God nodig hebben. En dat God dit ook, op het gebed, wil (blijven) geven.

Hiernaar kijkend zijn eigenlijk alle ‘basisvoorwaarden’ voor een huwelijk aanwezig. Ik merk ook een steeds sterker wordend verlangen om te trouwen. Maar ik vraag mij af of dit niet te snel is na vier maanden verkering? Eenmaal verloofd zal het dan nog wel ongeveer een jaar duren voordat wij daadwerkelijk zullen trouwen (in verband met alle voorbereidingen etc).

Toch ben ik bang voor reacties uit mijn omgeving dat mensen het te snel vinden om nu al trouwplannen te maken. Is het misschien te snel? Ik weet het niet goed. Persoonlijk voelt het niet zo voor ons, maar het kan zomaar zijn dat wij hierin misschien dingen over het hoofd zien. Ik verwacht geen ja of nee van u maar wellicht kunt u ons hierin wat adviezen geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als álles zo goed voelt als u beschrijft, wat doet dan de mening van de omgeving ertoe? Ú bepaalt toch beiden het tijdstip waarop ú toe bent aan een huwelijk? Ja, niet helemaal alleen, maar als er ‘een drievoudig snoer’ is -zoals u het beschrijft- dan gaat het toch niet om een maand eerder of later? Bovendien schrijft u dat er nog wel een jaar van voorbereiding nodig is voordat de daadwerkelijk vastgestelde datum dáár is. Volgens mij heeft u dan ongeveer anderhalf jaar een relatie en dat is langer dan vier maanden!

Misschien ziet u nu inderdaad dingen over het hoofd, maar uw groeiende liefde laat wel zien of u in de komende tijd van voorbereiding dichter naar elkaar toegroeit. Geniet er maar van! En mocht een en ander toch anders gaan dan gewenst, dan kunt u de trouwdatum altijd nog wat vooruit schuiven, toch?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwplannen
3 reacties
sydneylover
Het domste dat je kunt doen is je mening aanpassen aan datgene wat 'je omgeving' ergens van vindt. Zeker als je al richting de 30 jaar gaat..

Ik zou wel luisteren naar de wijze raad van een paar mensen om je heen, zoals (hopelijk) je ouders of een persoon uit je gemeente die je een spiegel kunnen voorhouden. Voor de rest: vandaag praten mensen over jou, morgen over een ander. Who cares..
sijmen
In veel culturen is het heel normaal zo snel te trouwen. Ik weet van Rusland-Duitse christenen, dat het heel normaal is dat je na ongeveer 3 maanden trouwt. Beiden hebben gebeden en God wees de weg, en bracht hen samen. Bij bijvoorbeeld Rusland-baptisten zie je vaak veel meer een sterk Godsvertrouwen en eenvoud. Je kunt dit niet zomaar toepassen in onze cultuur, maar ik denk wel dat we er een voorbeeld aan kunnen nemen, en onszelf de spiegel voorhouden: gaan wij niet veel te veel op ons gevoel af, en redeneren wij niet te veel? Ik denk dat we veel meer beïnvloed zijn door de cultuur waarin we leven dan we beseffen. Een cultuur die ver van de eenvoud van Gods Woord staat. Zijn we in het westen hoger ontwikkeld? Ik denk juist dat de rede en het wetenschappelijk denken ons verder van Gods Woord heeft gebracht. En dat wij westerlingen veel moeilijker kunnen beseffen dat we maar nietige schepselen zijn. Juist ook als het over relaties gaat. Een oude indiaan zei: jullie westerlingen zetten een hete pan op een koud vuur, wij zetten een koude pan op een heet vuur. Met andere woorden: zij gaan elkaar liefhebben op basis van trouw. Wij wachten tot we gevoelens voor iemand hebben, en gaan zo een relatie aan, en velen bouwen daarop, in plaats dat men voortdurend blijft werken om het vuur van de liefde aan te houden. Verliefdheid en gevoelens ebben weg, maar het vuur van de liefde moet je dagelijks onderhouden.
Samanthi
Na zevenenhalve maand getrouwd, nu nog steeds gelukkig na 37 jaar, men vond het ook te snel en nog veel meer, maar laat je niet tegenhouden n