Vraag over vasten

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over vasten. In de Bijbel is vasten heel normaal en in de ondergrondse kerk is het ook heel gebruikelijk. Mag ik ook vasten en hoe moet ik dit precies doen? Mag je wel slapen? Mag je wel water drinken?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

3 reacties
AHHK76
Je mag vasten, natuurlijk! Meestal gaan mensen die vasten wel slapen en ook water drinken... Vasten kan veel vormen hebben, een dag alleen water of een dag op water en brood, een sapdag, een week zonder computer en /of mobiel, enz.. Wat is nu echt het Bijbelse vasten? Er zijn veel boeken over geschreven! De een zegt zus en de ander zo. Je mag ze allemaal lezen... Maar ik wil je uitdagen zelf Bijbelstudie doen, om te ontdekken wat de bedoeling is. Er wordt ongeveer 25 keer in de Bijbel over vasten gesproken (o.a. Jesaja 58).
Als je ervoor kiest om te vasten is het belangrijkste, niet dat je afvalt, of om er iets mee te verdienen, of....
Maar dat je probeert om je helemaal op God te richten en te eten van Zijn Woord en te praten met Hem!
Je kunt niet leven van de wereld en alles wat er hier op aarde is. Jezus is het Levende Brood en het Levende Water! In onze welvaart vergeten we dat gauw. Als je jezelf bewust "aardse dingen" ontzegt om je meer op de "hemelse dingen" te richten, door te vasten dan zul je daaruit zegen van God ontvangen. Dat kan bijv. concreet betekenen dat je een maaltijd vervangt door een Bijbelstudie. Of dat je heel bewust droog brood en water als lunch hebt en God er heel bewust voor dankt dat Hij het Levende Water en het Levende Brood is. Ik heb al een poos niet gevast, maar krijg er nu zin in om dit te doen, terwijl ik dit schrijf....
Er zit zoveel rijkdom in het Evangelie en in het leven met God! Smaak en zie, dat God goed is! Zijn zegen toegewenst!
BHM
Nou vind ik het antwoord van Ds Baan niet echt heel helder; er staat meer in het NT over vasten dan hij denkt.
Lees het boekje eens van Pipe: Honger naar God.
BHM
John Piper.