Hoe lang moet je verkering hebben om te verloven en te trouwen?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds drie maanden contact met een jongen, waarvan twee maanden verkering. Wij kunnen heel goed met elkaar op schieten. Zowel geestelijk als lichamelijk groeien wij best naar elkaar toe. Geestelijk is er meer dan lichamelijk. Beiden zijn volgens ons wel goed, maar wij voelen zo "het drievoudig snoer" in onze relatie. God, man en vrouw. Dit te voelen is zo bijzonder, samen dicht bij God te leven. Maar aangezien wij best al veel met elkaar omgaan en zeer goed overweg kunnen met elkaar, is de vraag: hoe lang moet je verkering hebben om te verloven en te trouwen? Wij voelen ons beiden erg aangetrokken naar de ander zoals al beschreven is. Maar de vraag is dus hoelang? En hoeveel tijd heb je daar voor nodig?

Antwoord

Als ik het zo lees, dan zouden jullie eigenlijk morgen al wel met elkaar kunnen gaan trouwen, bij wijze van spreken. Maar er zijn nog zoveel andere dingen die een rol spelen zoals het hebben van woonruimte, een studie, enzv. Ik heb nog al eens geschreven (in eerdere antwoorden) dat ik een verkeringstijd van gemiddeld drie jaar een mooie tijd vind: niet te kort om elkaar niet voldoende te kunnen hebben leren kennen en niet te lang zodat het ook echt te doen is om te wachten met seksuele omgang totdat je getrouwd bent. Maar je bent natuurlijk niet verplicht om drie jaar verkering met elkaar te hebben. Zeker als de omstandigheden dat toelaten en je al zo zeker van elkaar bent dat je ook echt weet dat je de ware bent voor elkaar, zou je ook wel veel eerder kunnen en mogen gaan trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

trouwplannen