Vergeven zonden laten rusten

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Als ik zonde heb gedaan en vergeving vraag voor deze specifieke zonde - vergeving om Jezus’ wil- en mijn gedachten daarbij probeer te richten op het offer van de Heere Jezus, kan ik het soms even overgeven. Maar vaak gebeurt het dat een uur later bijvoorbeeld deze specifieke zonde mij alsnog overvalt, ik word er weer aan herinnerd. En dan bid ik bijvoorbeeld nog een keer. Maar dan denk ik vaak: heb ik te weinig of geen geloof gehad dat dit me weer overvalt en ik er weer voor moet bidden? Geloof ik te weinig in de kracht van Zijn bloed?

Er zijn zelfs zonden van vroeger bijvoorbeeld die ik al zo vaak beleden heb aan de Heere en ik ben ze alsnog niet vergeten, ze kwellen me soms en ik heb er soms nog verdriet van. Daar kan ik alsnog weer vergeving voor vragen. Heb ik geen geloof dat sommige dingen me blijven kwellen en ik er alsnog weer vergeving voor vraag? Wanneer kan ik het laten rusten?

Een jonge vrouw.

Antwoord

Ja, dat is nu typisch de geestelijke strijd. En het door de Geest gewerkte verdriet over de zonden van toen. Ook over vergeven zonden! David, oud geworden, bidt in Psalm 25: “HEERE, gedenk niet meer  de zonden van mijn jonkheid.” Hij mag weten dat zijn zonden vergeven zijn, maar hij vergeeft zichzelf niet. Meer en meer moet en mag hij inzien hoe hij zondigde tegen de liefde van God. Dat is zijn droefheid! Een droefheid, die hij uit voor Gods aangezicht.

Nee, met ons wordt het na alle ontvangen genade en geschonken vergeving niet beter. Maar de goedheid en genade van God wordt des te groter! In de beleving.

Wanneer is er echte rust? Als ik mijzelf totaal mag verliezen in Christus! Door de Geest. Maar dat betekent helaas niet dat ik dan niet meer zal zondigen! Was het maar waar. De innerlijke geestelijke strijd blijft, zolang we hier op aarde zijn.

Totdat!

“Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen!” (Fil. 1; NGB artikel 37).

Kand. G. A. van Ginkel

2 reacties
Rachel96
Er hoeft niets af van bovenstaand antwoord. Ik wil er nog wel iets aan toevoegen. Mogelijk dat er bij deze jonge vrouw ook neurotische schuldgevoelens meespelen. Deze kunnen iemand erg kwellen. Wat ik lees : steeds komen de gedachten aan de zonden terug en dan wordt er opnieuw belijdenis gedaan. Een vicieuze cirkel, want ze ervaart geen verlichting.......De duivel weet ook van onze zwakte en speelt erop in door ons steeds weer op onszelf terug te werpen! En ons deze zonden voor ogen te stellen.
Als we oprecht onze zonden aan de Heere beleden hebben dan vergeeft Hij deze. "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid". 1 Johannes 1: 9
Ik wil deze vrouw graag bemoedigen. Het boek "een helpende hand" van ds Elshout biedt veel duidelijkheid in de situatie waarin we kunnen zitten......
Toen ik in een moeilijke periode zat en met deze dingen worstelde heeft dit mij erg bemoedigd. Het kan dat er ook psychiatrische hulp nodig is, omdat er een depressie speelt. Laat niemand die deze hulp nodig heeft zich daarvoor schamen...... Door de meeste mensen word je niet begrepen, door een psychiater wél! Heel veel sterkte. Het wordt echt béter! De Heere weet ervan!
Samanthi
@rachel96
Ik denk dat je echt in de goede richting zit.
Ik raad de vragensteller ook aan om hulp te zoeken en te leren zichzelf te vergeven.