Voelen dat zonden vergeven zijn

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over zonden belijden. Vaak hoor en lees je als mensen hun zonden en schuld belijden: dat ze enige zekerheid of hoop ontvangen dat dit vergeven is, of wordt. In het verleden heb ik zo vaak gesmeekt en mijn zonden beleden, en als zondaar weet ik dat je het niet verdient, maar ben ik de enige die het voelt dat het niet vergeven is? Door het vele smeken en belijden heb ik een koud hart gekregen omdat ik denk: het heeft geen zin meer, voor mij kan het niet meer. Ik hoor zo weinig mensen die dit ook hebben, zou ik dan niet goed mijn zonden belijden en smeken om vergeving? Zou het een beproeving zijn?

Antwoord

Beste vrager,

Je stelt een goede en inhoudelijke vraag, een vraag die het geestelijke leven in de kern raakt. Hoe weet je dat je zonden vergeven zijn,wanneer je gebeden hebt om vergeving? In het algemeen zouden we enkele zaken kunnen noemen:

1. Belijdenis van zonden houdt ook in dat we de zonden laten. Velen zijn er die dagelijks het Onze Vader bidden, maar niet met hun zonden breken. Dan kunnen we ook geen zekerheid hebben over de vergeving. Er staat: “wie zijn zonden bekent (belijdt)  en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.”

2. Wanneer wij onze belijden en laten, d.w.z. steeds weer zoeken te breken met de zonden en ook met bepaalde zonden, dan vraagt het ook geloof in de beloften van het Evangelie dat ze vergeven zijn. Te denken is aan 1 Johannes 1:9: “indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve en ons reinige van alle ongerechtigheid.” We mogen op die beloften pleiten en dan ook geloven dat ze ons vergeven zijn. Geloven is de hand op het Woord leggen en zeggen: “Heere, hier staat het U zegt het in Uw Woord: al wat U ooit beloofd hebt zal bestaan.”

3. De zekerheid van de vergeving van de zonden gaat niet buiten de kennis van Christus om. Waartoe is Christus gekomen? Is het niet om de vergeving der zonden  te bewerken? Droeg Hij niet de toorn van God over de zonden en is Hij het niet die de schuld van de zonde betaald heeft met Zijn dierbaar bloed? Alleen in het kennen en het zien op Jezus Christus is er de zekerheid van de vergeving. Denk aan zondag 23 van de Catechismus, waar het zo rijk verwoord wordt: “Zo zeker, als had ik nooit zonde gekend noch gedaan.” Soms denken we ook nog dat er iets van ons bij moet. Ik ben toch trouw in het bidden en lezen enz. Maar het is alleen om het werk van Christus dat al onze zonden vergeven zijn.

We schreven bij punt 2 over de beloften van het Evangelie. Laten we daarbij onderstrepen dat al Gods beloften in Jezus Christus “ja” zijn en door ons “amen” geloofd mogen worden. Het gevaar is dat wij bij onszelf blijven zoeken naar zekerheid, vooral in ons gevoel. Ik voel het nog niet, zo zeggen we dan. Vergeet niet dat het geloof aan het gevoel vooraf gaat. Geloof in Christus en je zult de vergeving ontvangen.

Daarbij is er ook groei in het geloof. Hoe meer zelfkennis, des temeer zal ook het oog op Christus leren zien en weten dat Hij het heeft uitgeroepen: Het is volbracht. Dat voor een ieder die tot Hem komt. Ik hoop dat je zo meer zicht krijgt op de rijkdom van de vergeving.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

belijdengeloof en gevoelvergeving