Gospelnummers van Elvis Presley

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Dat popmuziek fout is en een heleboel artiesten ook, weten we inmiddels. Maar wat moeten we met gospelnummers van Elvis Presley? Hij zingt bijv. heel gevoelig: Precious Lord take my hand, en andere liederen. Elvis kunnen we helaas niet scharen onder de christelijke zangers, maar het liedje wel. Hoe moeten we hier mee omgaan?

Antwoord

Het leven van artiesten is wel heel belangrijk. Dat is in de schilderkunst natuurlijk ook zo. Bij de criteria of je naar bepaalde liederen kunt luisteren moet dit argument zeker meewegen. Toch is het belangrijkste de vorm en de inhoud van een lied zelf. In de Mattheuspassion worden bijbelse teksten soms door niet-christelijke zangers gezongen. Klassieke muziek waar veel mensen uit onze kring naar luisteren wordt soms door mensen gespeeld van wie de levenswandel niet door de beugel kan van de bijbelse geboden. Uit deze voorbeelden kun je nu zelf wel een conclusie trekken. Heel belangrijk is dat degene die ernaar luistert God verheerlijkt. Als een lied je daartoe aanspoort zou ik het luisteren niet willen verbieden. Sterkte ermee.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

gospelmuziek