Van Gereformeerde Gemeenten in Nederland naar Gereformeerde Gemeenten

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Kan ik als belijdend lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zomaar over naar de Gereformeerde Gemeenten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat is niet direct gemakkelijk te beantwoorden want de beslissing ligt bij de plaatselijke gemeente(n). Tussen de GGiN en de Ger. Gem. is geen correspondentieband. Elke gemeente heeft daar zijn eigen afwegingen bij. Zo ver mijn gegevens reiken, moet er dan nog een gesprek plaatsvinden met de kerkenraad. Bij de ene kerkenraad is een belijdenis voor de kerkenraad voldoende, bij een andere kerkenraad wordt dit zelfs vanaf de kansel bekend gemaakt.

Waarom, zou je zeggen? Omdat bij de vragen van Voetius -die bij beide kerkverbanden als regel gelden- gevraagd wordt: “in de kerk alhier geleerd wordt.” Wanneer iemand van GGIN lid wil worden bij de GG en andersom is daar natuurlijk wel een reden voor. Dat moet dan ook duidelijk worden in de keuze die iemand maakt.

Ga een gesprek aan en je zult vast een antwoord krijgen. Het woord “zomaar” is wel erg gemakkelijk gebruikt in je vraag. Het zal niet zomaar gaan, want het zijn toch twee verschillende kerkverbanden. Hopelijk kom je eruit.

Sterkte en in alles Gods zegen toegewenst!
B. S. van Groningen