Opnieuw belijdenis afleggen

Ds. D.W. Tuinier / Geen reacties

Vraag

Er zijn al genoeg vragen gesteld over overdoop. Echter, er zijn kerkgenootschappen, waar je opnieuw (schuld)belijdenis moet afleggen, als je overkomt uit een andere kerkelijke denominatie. Lijkt dat niet erg op ook een vorm van overdoop? Voor mij is het in ieder geval bekend dat onder andere de Gereformeerde Gemeenten willen dat je opnieuw (schuld)belijdenis aflegt van je geloof. Echter, waarom? De belijdenis die je aflegt is toch niet verbonden aan een kerkelijke denominatie? En wanneer dat wel zo zou zijn, waarom heet het dan belijdenis van je geloof? Dan is het denk ik beter om het belijdenis van de leer te noemen. De belijdenis van je geloof, neem je namelijk heel je leven mee. Iets klopt er niet naar mijn idee. Overdopen zijn we als reformatorische christenen op tegen, maar bij overgang naar een ander kerkverband moet er wel opnieuw belijdenis afgelegd worden.

Antwoord

Beste….

Inderdaad, de Heilige Doop wordt eenmalig bediend. Het is het sacrament van de inlijving in de gemeente van Jezus Christus, hoewel wedergeboorte en bekering noodzakelijk is. Overgaan van het ene naar het andere kerkverband is iets anders dan een sacrament. In een gezin, op school en op je werk zijn regels. Anders ontstaat er scheefgroei. Zo is het ook kerkelijk. Binnen onze gemeenten is het regel dat je, bij overkomst vanuit een ander kerkverband, waar geen correspondentieband mee is, opnieuw belijdenis van het geloof aflegt. In de meeste gevallen gebeurt dat voor (een delegatie van) de kerkenraad. Dat is naar de orde van de kerk. De vier vragen van G. Voetius worden je gesteld, waarop je bevestigend antwoordt.

Jij hebt hierbij je vragen. Dat kan en mag. Toch wil ik jou het volgende meegeven: als het goed met je is, doe je elke dag toch (schuld) belijdenis van je geloof voor God en mensen. Daarom: stoor je niet langer aan deze kerkordelijke regel, maar zie hogerop en heb dagelijks de Heere en Zijn Geest, liefde en genade nodig om Zijn Naam te belijden, op de plaats en binnen de kerkelijke gemeente, waar Hij je stelt.

Hartelijke groeten,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

belijdeniskerkkeuzeoverdoop