Opnieuw belijdenis

B.S. van Groningen / 3 reacties

Vraag

Geacht panellid. In verband met mijn huwelijk wil ik overgaan naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik heb belijdenis gedaan in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Dit zou mij het recht geven om met attestatie over te komen naar de GG, omdat tussen beide kerkverbanden een correspondentieband wordt onderhouden. Vanwege omstandigheden ben ik echter geen lid meer van de OGGiN, maar wel van een kerk in de rechts gereformeerd calvinistische hoek. Zou dit betekenen dat ik, ondanks mijn belijdenis in de OGGiN, opnieuw belijdenis (al dan niet voor de kerkenraad) van het geloof moet afleggen? Ik heb hier geen goed gevoel over! Ik heb namelijk in die kerk (die wordt erkend door de GG) mijn jawoord (wat zijn geldigheid niet kan verliezen) uitgesproken op de vier vragen van Voetius. Ook omtrent de leer die aldaar geleerd wordt, die blijkbaar ook strookt met wat er in de GG geleerd wordt, ziende op de correspondentieband. De attestatie behelst juist een verklaring omtrent de zuiverheid van de leer (waarop ik bij mijn belijdenis "ja" heb gezegd) en onberispelijkheid van mijn levenswandel. Ik zou juist verwachten dat de GG geen zekerheid kan krijgen omtrent de onberispelijkheid van mijn wandel, aangezien men niet weet wat de kerk waar ik nu zit als onberispelijke levenswandel acht. Belijdenis voor de kerkenraad lijkt mij in dit geval niet de juiste oplossing, maar een gesprek met de kerkenraad over mijn levenswandel om zodoende tot overtuiging te komen dat ik een onberispelijke levenswandel heb. Hoogachtend.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Aan de ene kant is het een gemakkelijke oplossing: we moeten ons houden aan de regels die in de kerk waartoe we behoren of waar we naar over willen gaan. Als het goed is komen we dan terecht bij de DKO (de Dordtse kerkorde), die zowel in de Geref. Gemeenten als in de Oud-Gereformeerde Gemeente wordt gehanteerd. Er is een correspondentieband tussen deze twee kerkverbanden en zij accepteren elkaars leden d.m.v. het afgeven van een attestatie.

Dat jij geen goed gevoel hebt om opnieuw belijdenis te moeten doen, kan ik plaatsen. Trouwens je kunt het zo noemen, maar er wordt door de kerkenraad slechts gevraagd of je ook de leer die in deze kerk geleerd wordt, onderschrijft. Je gaat toch niet voor niets over. Maar jij bent geen lid meer van de OGG door omstandigheden. Dus jouw hele verhaal heeft een lacune, helaas. En nu leg jij de verantwoordelijkheid bij de kerkenraad van de Geref. Gem., terwijl jij zelf door omstandigheden de OGG hebt verlaten. Nu behoor je (al is het een kerk in de rechts calvinistische hoek) tot een kerk, waarmee geen correspondentieband is.

Trouwens wie beslist over een onberispelijke levenswandel? Wie durft dit van zich zelf te zeggen. Hij gaat hier of we in leer en leven volgens Gods Woord leven en niet in openbare zonden. Dat is m.i. de bedoeling van een attestatie. Over het hart kan niemand oordelen, ook geen kerkenraad, maar alleen de Heere.

Ik begrijp je probleem, maar je legt de verantwoordelijkheid niet op de juiste plaats. Je bent geen lid meer (om welke reden dan ook), dus dan is er van een correspondentieband ook geen sprake. Trouwens een gesprek met de kerkenraad is niet verkeerd, maar ook de kerkenraad moet zich houden aan de gestelde regels. Nogmaals in het geheel van je vraag mis ik de motivatie, waarom je de OGG hebt verlaten, daar ligt mijns inziens de moeilijkheid en het is m.i. niet eerlijk om nu Geref. Gem. zaken te verwijten, waar zij buiten staan. Mocht ik het verkeerd zien, dan hoor ik dit graag.

In de laatste Saambinders (het contactorgaan van de Geref. Gem.) gaat ds. P. Mulder uitvoerig in op het fenomeen attestatie en hoe kerkenraden hier mee om moeten gaan. Ter lezing aanbevolen.

Ten slotte wens ik je bij je keus Gods nabijheid toe, dan vallen kerkmuren weg, maar dan willen we wel gehoorzaam zijn aan Zijn Woord en inzettingen. Maak het probleem a.u.b. niet groter dan nodig. Hij ziet het hart aan! Een gezegende tijd toegewenst in jullie huwelijk en in de gemeente, waar je straks onder Gods Woord mag verkeren.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

Tags in dit artikel:

attestatiebelijdenis
3 reacties
Daniel
Poe hee.....net als dhr.B.S.van Groningen heb ik moeite met een 'onberispelijke levenswandel'.
Wie heeft er nu een onberispelijke levenswandel?
En wie is mijn broeders hoeder?
Laat vragensteller zich maar meer over het geloof buigen en over hoe zijn a.s vrouw zich hier onder voelt.
Roozemond
Toch ben ik van harte verblijd dat ik van harte belijdenis van het geloof af mocht leggen in maart 2005, in de ger.gem. Heel de belijdeniscat. was een jaar van diepe omgang met Hem en mijn ja was daarom ook een grondig ja op ZIjn offer.
Beoordeel niet te makkelijk de kerken.... kijk of bij jezelf het echte geloof aanwezig is.... dan kijk je ook door een andere bril naar anderen..
gjkorpershoek
Toch geweldig om nogmaals je geloof te mogen belijden?
'...wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en eerbied. (1 Petr. 3:15)
Wat zou het geweldig zijn als er geregeld gelegenheid was tot het belijden van het geloof in de kerk. Het getuigenis is zeer belangrijk in de verkondiging van het evangelie.
'...En velen van de Samaritanen uit die stad geloofden in Hem om het woord van de vrouw, die getuigde...' (Joh. 4:39)