De bekering van het joodse overblijfsel

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik heb naar aanleiding van het gesprek met ds. Simons bij Pastorie Online van Refoweb en de RO over Israël en hun plek in de Bijbel wat vragen. Overigens vond ik het een prachtig gesprek. Open en ruimhartig en zeer belangrijk voor jeugd, maar ook zeker voor de ouderen in de kerken.

Israel en de beloften die God de Vader hen geeft voor toen, nu en de toekomst zijn veelal onderbelicht in de Nederlandse kerken. Gelukkig niet in alle! Maar ook het evangelie en het geloof daarin. Dat Jezus Zoon van God in Zijn Godheid vlees is geworden, heeft geleefd onder ons, geleden heeft en is gestorven en opgestaan. Zoals voorzegd is door de profeten heeft Hij dat dus vervuld. Hij heeft de dood overwonnen. Hij is in eerste plaats gestorven zodat Israël weer de bruid  van God kan zijn en ieder mens rechtvaardig kan verschijnen voor God de Vader. De Bijbel spreekt zichzelf hierin niet tegen! Ook dit wordt helaas niet veel besproken. Gelukkig door u en anderen nog wel wel.

Mijn vraag gaat over het “joodse overblijfsel” waar u het over had. Wordt dat bekeerd bij de wederkomst van Jezus of moet dat voor Zijn wederkomst gebeuren (Micha 4:7)? Ik spreek zelf ook niet over een duizendjarig rijk. Maar wel over het vrederijk van Jezus dat duizend jaar duurt. Bedoelt u dat ook? Of ziet u het koninkrijk van Jezus op deze aarde als iets anders?

Over de feesten van het joodse volk, niet gebaseerd vanuit de Bijbel zeg ik ook: dan ga je joodje spelen. Maar de feesten die God geeft zijn toch van groot belang en betekenis? Juist voor ons, want het Loofhuttenfeest is de verzameling van de volken, het oogstfeest. De verzameling van de tien stammen waarin wij geënt zijn door het geloof omdat we dezelfde wortel Jezus hebben (Romeinen 11).

Ik hoop en bid dat het u welga en dat u lichaam weer mag herstellen, zodat u het werk van de Heere weer mag doen.

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Hartelijk dank voor uw heldere uiteenzetting van het gesprek met mij tijdens Pastorie Online van Refoweb. Uw concrete vraag is: Wordt Israëls overblijfsel bekeerd voor Zijn wederkomst of daarna?

Ik lees in Romeinen 11: 26: “En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.” Eén ding is duidelijk; er komt een dag dan zal er niet een enkeling uit Israël, maar zal geheel Israël zalig worden. Er zal een licht stralen over de volkeren vanuit Jeruzalem.

Lees ook: alle artikelen over het 'Duizendjarig vrederijk'

Zal Christus dan lijfelijk vanuit Jeruzalem regeren? Zal Hij daar de troon van David bestijgen en zullen daar de vijanden aan Zijn voetbank worden gebracht? Of zal dat vanuit de hemel gebeuren? Vragen genoeg die roepen om een antwoord. Zal er na de bekering van Israël nog een andere tijd op aarde komen? Geen twijfel mogelijk. Dagen dat de kennis van de Heere gelijk het water de bodem van de zee bedekt, de aarde zal bedekken (Jesaja 11:9).

Uw vraag over de joodse feesten. Wij moeten ons niet als een jood gaan gedragen. Wij worden geen jood. Wel mogen we lessen trekken uit de Joodse feesten ook als het gaat over het Loofhuttenfeest.

Van harte Gods zegen toegebeden met het onderzoek naar de tekenen van de tijden en het uitzien naar Zijn komst.

Uw ds. A. Simons,
Valburg

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden