Beschadiging man na verkrachting

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik lees net de vraag van een jonge vrouw over beschadiging na verkrachting en dat bracht het volgende bij mij naar boven. Ik loop hier al heel lang mee, maar dacht er mee te moeten leven. Soms is het echter niet uit te houden en daarom stel ik nu toch deze vraag. Zelf ben ik (jongeman, half 30) in mijn tienerjaren seksueel misbruikt en ook verkracht. Ik heb hier jaren mee gelopen (psychisch) maar dat is gelukkig nu wel verwerkt en het heeft een plekje mogen krijgen in mijn leven. Wat echter al die tijd er is en ook gebleven is, is de letterlijke pijn die ik elke dag ervaar in mijn anus. Ik denk dat er ook iets beschadigd is door de verkrachting en dit is echt een vreselijke pijn. Meestal heb ik dat tijdens de stoelgang, maar geregeld ook gewoon zo. Vroeger herbeleefde ik, tijdens de pijn, de verkrachting altijd weer, nu gelukkig niet meer, hoewel ik er wel elke dag zo aan herinnerd word. Dat is op zich niet het echte probleem, veel meer de soms echt ondraaglijke pijn die ik dus ook tijdens de verkrachting heb gevoeld. Mijn concrete vraag: kan hier wat tegen gedaan worden? Naar artsen gaan vind ik erg genant, temeer daar de feiten van misbruik en verkrachting nu zo'n twintig jaar geleden zijn. Misschien kunt u mij raad geven? Alvast hartelijk dank.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een ingrijpende dingen heb jij meegemaakt! Ik vind het goed dat je de stap hebt gezet om deze geschiedenis te vertellen en deze vragen te stellen. Er is zeker iets beschadigd tijdens de verkrachting.  Ik weet niet of er aanwijsbare, lichamelijke schade is ontstaan maar geestelijke schade is er zeker na zoiets ingrijpends. Daar kun je ook de pijnen aan overhouden.

Als je ervan af wilt denk ik dat het toch verstandig is om de huisarts te raadplegen. Je hebt de eerste stap gezet, ik wil je aanmoedigen om ook deze stap te zetten. Jouw huisarts kan dan verder met jouw bekijken welke behandeling goed is, dat is nu moeilijk te bepalen. Natuurlijk is het lastig om zulke onderwerpen te bespreken.  Overigens maakt het een arts echt niet uit hoe lang geleden zoiets gebeurd is, hoor!

Vriendelijke groet, veel sterkte met alles,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

anusseksueel misbruik
1 reactie
plderoos
als je een scheurtje in je sluitspier hebt kan dat gruwelijk zeer doen, en het geneest niet van zichzelf. Even (poliklinisch) dichtschroeien, nog een weekje pijn en je bent er vanaf. Áls het dat is :)