Terugkeren naar Joodse feesten

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag m.b.t. betrekking tot de feestdagen. Is het niet zo dat Kerst en Pasen ver-christende feesten zijn en in het merendeel van de gebruiken nog verwijzen naar Germaanse en Keltische gewoonten in deze streken en dus even occult zijn als Halloween. Vaak hoor ik van gelovigen dat dit klopt. Maar waarom herstellen we dat niet? Waarom hebben Luther en Calvijn dit niet hersteld? Ik persoonlijk zie liever Kerst en Pasen verdwijnen en de Joodse feesten terugkeren, met te toevoeging van Christus aan Pascha en de lijdensweg ervoor. Het kan aan mij liggen, maar weten is doen, toch? Of ben ik de enige die me hier 'druk' om maakt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vroegchristelijke gemeente heeft Pasen gelijk met het Pascha gevierd, maar wel met een andere inhoud: niet alleen een herdenking van de uittocht uit Egypte, maar ook de opstanding van Christus. Terwijl in de joodse tijdrekening het Pascha steeds op een verschillende dag gevierd wordt (de eerst vollemaansdag in de lente, 14 Nisan), wilden christenen Pasen liever op zondag vieren, omdat op die dag Christus is opgestaan. Daarom is Pasen op de eerste zondag na de genoemde vollemaansdag. Daar is op zich niets heidens of occults aan. Maar paaseieren, paasvuren e.d. hebben een andere oorsprong.

Kerst was vroeger een Romeins feest (zonnewende: de dagen werden weer langer). Omdat wij niet weten wanneer Christus geboren is, kon elke dag van het jaar gekozen worden voor een herdenkingsfeest van Zijn geboorte. Dit is het feest eind december geworden, waarbij de verbinding gelegd werd met Christus het Licht der wereld. Hoewel Jezus waarschijnlijk in de zomer geboren is (de herders waren 's nachts buiten), lijkt er mij weinig bezwaar te bestaan tegen de huidige datum. Welke zouden we anders moeten kiezen? In de 19e eeuw is het gebruik van kerstbomen e.d. opgekomen. Maar dit heeft weinig met de datum te maken.

Halloween is een occult feest en daar moeten we ons verre van houden, maar het Kerstfeest en het Paasfeest kunnen we met een gerust geweten vieren, omdat de inhoud (in de zuivere vorm) geheel naar Christus verwijst. De inkleuring door de commercie en de samenleving tellen daarin niet mee.

Overigens: we kunnen de geschiedenis niet over doen. Ik zou liever de namen van de dagen van de week andere namen geven, omdat ze voor een deel naar Germaanse goden verwijzen (Thor, Wodan), maar het huidige gebruik heeft dit niets meer te maken met die achtergrond. Als we hier veranderingen in gaan aanbrengen komen we buiten de samenleving te staan. Dat geldt ook voor eigenmachtig veranderen van feestdata.

Ds. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

KerstPascha