Psalmen op jezelf toepassen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In hoeverre mag je vergeestelijken? In heel veel psalmen gaat het over vijanden die de dichter naar het leven staan. Nu zijn er zoveel zonden (vijanden) die ons ook naar het leven staan. Als ik aangevallen wordt door de verleidingen van de zonden zing ik vaak: “Twist met mijn twisters, Hemelheer” (Ps. 35) en nog veel meer psalmenverzen, zoals uit Ps. 69, 57, 59, 66, 69, etc. Mag dit?

Want het gaat in die verzen vaak over mensen die de psalmdichter naar het leven stonden en dat geldt voor mij gelukkig niet. Maar aan de andere kant: de driekoppige vijand (mezelf, duivel en wereld) staan me wel naar het leven.

Antwoord

Meer daarover kun je lezen in: