Donker dal

Ds. R. W. van Mourik / 6 reacties

Vraag

Ik zit met een aantal vragen. Ik zit in zo'n donker dal (als in Psalm 23) dat ik geen zicht meer heb. Maar ik ken de ware rust en vrede met God niet. Ik kan zo niet sterven. Mijn ziel schreeuwt, verlangt naar God, maar ik vraag me wel eens af (omdat ik nog geen antwoord krijg) of God wel wil dat ik Zijn kind ben. Ik heb soms geen moed meer om verder te zoeken naar Hem. Maar Hij zegt Zelf dat Hij kan zalig maken en dat Hij dat wil. Ook mij?! In Psalm 23 staat: "De Heere is mijn Herder"; is Hij dat alleen voor Zijn kinderen, dus niet voor mij? Omdat ik het (nog) niet uit Zijn eigen mond heb gehoord? Ik kan niet zonder Hem, ik heb een Borg nodig. Hoe moet ik verder zonder Hem? Je kunt toch niet zomaar teksten uit de Bijbel op jezelf toepassen? Ik voel mij zo vaak alleen. Leer mij U te volgen! Wat moet ik toch doen, ik weet het niet meer.

Antwoord

Je stelt een heel aantal vragen. Ten diepste is het de vraag of je mag weten en geloven dat de Heere ook voor jou een Herder is en dat je mag weten ook te vallen onder Zijn Vaderlijke zorg en genade. Je leest de Bijbel wel, maar spreekt de Heere daarin nu ook tot jou? Mag je nu ook weten een kind van God te zijn? Dat zijn best lastige vragen. Vaak is er de onzekerheid of de Heere nu ook wel tot jou spreekt. Je zegt zelfs dat je niet zomaar teksten uit de Bijbel op jezelf kan en mag toepassen. Hoe moet ik daar op antwoorden? Ik zal het proberen.

Laat ik er vanuit mogen gaan dat je ooit gedoopt bent. Toen heeft God gesproken. Hij heeft onder ede gezegd dat alles wat in Zijn Woord staat ook jou geldt. Ik zal jou tot een God zijn, beloofde Hij. De Heere heeft toen in dat water van de doop betekend en verzegeld dat alle beloften die in het Woord staan ook jou mogen gelden. Nu je in nood verkeert, mag je daar een beroep op doen. Mag je daar je hand op leggen en zeggen, in de nood van je bestaan: "Heere, U heeft toch beloofd dat U mijn God wil zijn en U heeft toch toegezegd dat ik Uw kind mag zijn." Met het oog op je gedoopte voorhoofd mag je weten dat alles wat God in Zijn Woord zegt ook jou geldt. Als de Heere zegt dat we zondaren zijn, moet je dat beamen. Maar ook als de Heere zegt dat er bij Hem vergeving is, mag je daar ook amen op zeggen.

Is dat dan zomaar teksten op jezelf toepassen, denk je dan wellicht. Maar voor wie zijn die teksten dan? Die zijn toch geschreven voor mensen in nood. Nu, dat zit je toch! Daarom mag je in de nood van je bestaan een klemmend beroep doen op Gods beloften en vrijmoedig zeggen: Heere, U bent ook mijn God, mijn Verlosser, mijn Borg. Dat keurt de Heere niet af, maar dat ziet en hoort Hij graag. Uit Zijn eigen mond mag je de beloften van hulp en verlossing horen en met jouw eigen mond mag je de Heere daarvoor danken dat Hij zo'n God voor je wil zijn.

Misschien heb je ooit Psalm 81:12 moeten leren. Een heel bekend vers wat vaak gezongen wordt in doopdiensten. Laten die woorden maar bij je binnenkomen en rust geven dat de Heere ook jouw God wil zijn. Wie zo met Gods Woord omgaat mag weten dat de Heere door Zijn Geest houvast geeft aan dat Woord. Zodat je met Psalm 56 kan zingen: "Ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord, wat sterveling zal mij schenden!" Alleen in het Woord ligt rust en vrede voor een onrustig en naar vrede zoekend mens.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

6 reacties
1a2b3c
Hand.2:39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor ALLEN DIE VERAF ZIJN, ZOVELEN ALS DE HEERE, ONZE GOD, ERTOE ROEPEN ZAL.
Dat werd in de eerste plaats tegen Joden gezegd maar het tweede deel van de tekst komt tot iedereen tot wie Zijn Woord komt.
Je hebt Zijn Woord, dus komt het tot jou en alles wat Hij in Zijn Woord zegt wordt ook tegen jou gezegd.
Hij spreekt door Zijn Woord, niet met een hoorbare stem: Rom.10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het GEHOOR door het WOORD van God.
Je zegt dat je geen antwoord krijgt op de vraag of Hij ook jou wil als Zijn kind, maar het antwoord staat al in de Bijbel op heel veel plaatsen o.a. 1Tim.2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
Je kunt idd niet alle teksten uit de Bijbel toepassen op jezelf want sommige teksten zijn voorwaardelijk maar daar hoef je niet mee te zitten want er zijn meer dan genoeg onvoorwaardelijke teksten.
Opb.22 Die wil kome...Joh.6:37 wie tot Mij komt zal ik beslist niet uitwerpen.
Zoekt en gij zult vinden, een onvoorwaardelijke belofte!

Blessings
EVA
wat moet ik doen? niks helmaal niks, want HIJ heeft het al gedaan, Hij heeft het volbracht.(punt) geen ,(komma) en jullie moeten nog dit doen of zo, nee alleen maar de genade aanvaarden dat Jezus voor jouw zonden gestorven is aan het kruis. Je hele leven overgeven in Zijn handen, en je door Hem laten leiden, lees je bijbel bidt elke dag, een relatie hebben met God, niet alleen maar bidden, maar vooral danken en stil zijn zodat God kan spreken...
sluit me verder aan bij de beantwoorder, en 1a2b3c
Discipel
De berijmde psalm 56 zegt iets anders dan de onberijmde psalm.

Berijmd:
Ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord, wat sterveling zal mij schenden!

Onberijmd:
In God zal ik het woord prijzen; in den HEERE zal ik het woord prijzen.
Ik vertrouw op God, ik zal niet vrezen;

m.a.w. het zelf uit Zijn mond moeten horen, is geen bijbelse uitdrukking.
Diny
Misschien moet je Psalm 23 eens zo lezen:

PSALM 23
Een psalm van David.
De HEERE is mijn Herder
WAT EEN RELATIE!
mij zal niets ontbreken.
WAT EEN VERZORGING!
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden
WAT EEN RUST!
Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.
WAT EEN VERFRISSING!
Hij verkwikt mijn ziel
WAT EEN GENEZING!
Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid
WAT EEN LEIDING!
om Zijns Naams wil.
WAT EEN DOEL!
Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods
WAT EEN BEPROEVING!
ik zou geen kwaad vrezen
WAT EEN ZEKERHEID!
want U bent met mij
WAT EEN TROUW!
Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.
WAT EEN SCHUILPLAATS!
U richt de tafel toe voor mijn aangezicht, tegenover mijn tegenpartijders
WAT EEN HOOP!
U maakt mijn hoofd vet met olie
WAT EEN HEILIGING!
mijn beker is overvloeiende.
WAT EEN OVERVLOED!
Immers zullen mij het goede en de weldadigheid volgen al de dagen mijns levens
WAT EEN ZEGEN!
en ik zal in het huis van de HEEREN blijven
WAT EEN GEBORGENHEID!
in lengte van dagen.
WAT EEN TIJD!
Amen
HET ZAL WAAR EN ZEKER ZIJN!

Ook voor jou!
Race406
@Discipel: Maar het wordt WEL heel vaak uit volle borst gezongen!
Tijd voor een overstap naar een andere berijming, los van alle Verlichte ideeën? ;-)
1a2b3c
Ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord,

Zolang je het niet letterlijk opvat vind ik het heel mooi.
In het geloof hoor je met 'geestelijke oren'. Gods persoonlijke Woord (de Bijbel) aan jou persoonlijk.
Dan hoor je Zijn stem in je hart, denk dat het zo ook bedoelt is.
Die oren heeft die hore...