Ontspanning en vermaak

Ds. C. Oorschot / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil tussen ontspanning en vermaak? Bijvoorbeeld met het kijken naar de televisie.

Antwoord

Voor de beantwoording van deze vraag heb ik de grote Van Dale geraadpleegd, waarin staat dat ontspannen is: door afleiding tot rust komen en voor ontspanning geeft zij o.a. het woord recreatie weer. Recreatie is letterlijk herschepping.

Vermaak omschrijft Van Dale met: amusement, genoegen, plezier hebben. Het verschil tussen die twee is m.i. duidelijk: door het eerste word je gebouwd  terwijl het tweede in het kortst gezegd ‘lol’ is. Zonder aan sommige programma’s waarmee de tv ons vergast afbreuk te doen, vraag ik me af of je door tv-kijken herschapen wordt. Zo je hierin je vermaak stelt en de Bijbel gesloten houdt, heb je een arm leven en zoek je m.i. je ontspanning op een verkeerde plaats.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. Oorschot