Kinderen opvoeden

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Mijn vraag is of ik in de Bijbel teksten kan vinden, waarin God aangeeft hoe Hij wil dat ouders hun kinderen opvoeden?

Antwoord

In het archief van onze vragenrubriek staan diverse vragen en antwoorden m.b.t. dit onderwerp. Gebruik het zoekprogramma en het zoekwoord "opvoeding" om ze te vinden.

10 reacties
Daniel
Leer ze de 10 geboden, als ze dat doen dan bent u al eind op weg met een goede opvoeding.
Verder niet drinken (alcohol), niet roken, geen drugs, geen sex voor het huwelijk, met de handen boven het dekbed laten slapen, twee keer per zondag naar de kerk, geen kaartspelen, niet op zondag sporten, gezond laten eten (2 ons groente per dag en twee stuks fruit), iedere dag onder de douche en schoon ondergoed, respect voor het boven ons aangestelde gezag aanleren. Het is niet zo moeilijk..., maar het belangrijkste is dat ze goede mensen worden die hart voor een ander hebben en verder kunnen kijken dan hun neus lang is.
meribel
'met hun handen boven het dekbed laten slapen " ?!?!?!
Daniel
@meribel

ja, om het mastuberen te voorkomen.
Annet76
@ Daniel,

Jij hebt wel een hele simpele voorstelling van zaken. Als je je aan de regeltjes houdt, dan is opvoeden maar een 'koud kunstje', maar de werkelijkheid blijkt toch even wat ingewikkelder te zijn. Er zijn mensen die al het bovengenoemde in acht nemen, maar waarbij de kinderen toch ontsporen. Er zijn óók mensen die alle opvoedingsregels aan hun laars lappen en toch prima volwassenen op de wereld hebben gezet.

Als ik hier op het refoweb af en toe eens mee lees, dan krijg ik er dikwijls een vreemd gevoel over. Het lijkt welhaast dat iedereen vroeger seksueel is misbruikt en dat er niemand een 'normale' gedegen opvoeding heeft genoten. Kinderen ontsporen aan de lopende band en hoe is het toch mogelijk dat er binnen de reformatorische gezindten zo ontzettend vaak sprake is van seksueel misbruik. Het lijkt soms alsof het 'normaal' is, als je hier meeleest. Zo ontzettend veel vragen beginnen met: "ik ben vroeger seksueel misbruikt, maar....", "mijn (schoon) ouders doen dit of dat...., "mijn man slaat mij", "mijn man kijkt porno..".
Nu realiseer ik me best dat mensen waarbij het 'normaal' verloopt hier hun vragen ook niet stellen, maar toch.

Ik zou zeggen Daniel, als het allemaal zo eenvoudig was als jij doet voorkomen, dan gaat er toch iets verschrikkelijk mis binnen de reformatorische gezindten. Ik ben niet gelovig opgevoed, ik ben niet opgevoed met de bijbelse tien geboden, alcohol was geen enkel probleem, met roken kreeg je hooguit één keer flink op je sodemieter, maar daarna was het geen probleem (ik heb het zelf nooit gedaan), ik hoefde nooit naar de kerk, en ik mocht slapen in de houding die ik fijn vond, al dan niet met mijn handen onder de dekens (eerlijk gezegd heb ik nog nooit zoiets stupide gehoord).

En toch ben ik, in mijn beleving, een goed mens geworden. Is er in mijn familie géén sprake van seksueel misbruik, is er helemaal niemand ontspoord, zijn we allemaal goed ontwikkelde volwassenen geworden en hebben desondanks geleerd respect te hebben voor onze medemens.

Opvoeden is géén kwestie van regeltjes, dit mag wel dit mag niet en dan komt het wel goed. Opvoeden betekent ook gewoon dingen bespreekbaar maken, van het geloof tot aan de seks toe, zul je gewoon moeten praten. Pas dan leren mensen hoe ze daar - op een volwassen manier - mee om moeten gaan.
Zodra je, zoals ik uit jouw verhaal opmaak, begint met 'regeltjes', 'handen boven de dekens', dan júíst geef je aanleiding om het toch te doen, want wat is er nou spannender dan dingen te doen die niet mogen.
Ik denk wel eens dat dáár veel misbruik ontstaan. Volwassenen die als kind daar nooit over hebben leren praten, nooit hebben geleerd hoe je daar 'volwassen' mee moet omgaan omdat alles wordt verstopt, en juist dan ontstaat er een verknipt beeld over seksualiteit.

Leer je kinderen waarden en normen, met alles erop en eraan en vooral: maak dingen bespreekbaar en ga niet 'hysterisch' een kind met de handen boven de dekens laten slapen, want dan weet ik één ding heel zeker: vroeg of laat zal het op dat vlak volledig ontsporen.
plderoos
mijns inziens kun je kinderen niet opvoeden. Mijn ouders hebben 7 kinderen. Als ze gevormd zouden zijn door hun opvoeding zou je dus 7 gelijkgestemde mensen moeten krijgen. Hooguit de jongste en de oudste zouden iets af kunnen wijken omdat zij respectievelijk niemand boven zich of onder zich hebben. Maar niets is minder waar.

Het enige wat je kunt doen is ze de Waarheid voorhouden. Uiteindelijk zullen ze zelf uitmaken welk door jou gegeven voorbeeld ze al of niet zullen volgen. Dat vind je niet letterlijk in de bijbel. Er is echter wel een aanwijzing: "Zo zult gij den HEERE, uw God, liefhebben, met uw ganse hart, en met uw ganse ziel, en met al uw vermogen. En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat".

Je ziet, je hebt simpelweg de opdracht je kinderen kennis met God te laten maken. Of zij zich daarnaar zullen richten is aan hen, niet aan jou.
Daniel
@Annet 76

Met jouw verhaal ben ik het helemaal eens, alleen de laatste zin meende ik, de rest was sarcastisch bedoel. Ik ben het dus ook eens met pldroos.

@Annet 76 bedankt voor je reactie, ik heb het met instemming en vreugde gelezen.
Zelf ben ik wel reformatorisch opgevoed en weet dat er veel misgaat in onze kringen.
Die vreselijke regls hebben een deel van mijn jeugd verpest (een beetje dan), verdere ben ik een opgewekt persoon en mijn God is een God met minder regels dan mijn ouders.
Probeer een goed mens te zijn, heb aandacht voor de zwakkeren in onze wereld en probeer na te denken over onze maatschappij.
Annet76
@ Daniel,

Je mag het er wel bij schrijven als het sarcastisch is bedoeld, want anders valt het kwartje niet bij mij;-)
Maar inderdaad; ik heb het nogmaals gelezen en ik had dat moeten doorzien.

Jammer dat "regeltjes" een deel van jouw jeugd hebben verpest. Heb je nog wel een goed contact met je ouders?
Daniel
@Annet67

Met mijn moeder had ik wel een goed contact, mijn vader is overleden toen ik 4 jaar was.
Mijn moeder en ik waren het lang niet altijd eens, maar we mochten elkaar wel en ze had humor, ook bijzonder voor een reformatorische vrouw ( nu krijg ik weer een hoop boze reacties.....).

Ze zei vaak dat ik een geweten had waar je met paard en wagen in kon rondrijden en ik een brutale hondenkop had. Daar konden we dan wel samen om lachen.
Later ging het wel beter maar de eerste twaalf jaar van mijn leven mocht ik op zondag niets, ja naar de kerk, nou mocht..., ik moest.

Helaas leeft ze niet meer.
meribel
@daniel, ik dacht echt dat je de eerste reactie serieus bedoelde :-) Niet gelukkig..ik dacht al, de 10 geboden van de Heer en daarna nog de 10 geboden van Daniel.
louis2
@daniel
ben je wel nog gelovig, of niet meer?
Ik begrijp dus wel dat je gedwongen werd, dat lijkt me niet leuk, maar denk dat dat bij ouders met een voertuiging niet altijd het geval is?
Ouders zullen graag zien dat ze verder gaan, waar zij aan begonnen zijn, en dat gaat niet alleen in de reformatorische gemeenschap zo.
@annet76
Ik wil niet vervelend zijn, maar seksueel misbruik komt overal voor, en het is een erg flexibel begrip.
Wel denk ik dat de reformatorische gemeenschap moet leren van wat er in de rkk is misgegaan.
Verder denk ik dat de mensen nu heus niet beter zijn. Ik denk dat je het als ouder bewust toe laat om je kinderen veel te veel alcohol te laten drinken of drugs te gebruiken, je ook aan kindermishandeling doet.
Ik weet niet of jij nog geloofd, maar ik ben pas tot geloof gekomen, en ik ben nu 19 jaar.
en ik zie juist, dat de mensen om mij heen, hun heil zoeken in dingen die niet goed zijn, en dat zijn allen geen christen, wat niet wil zeggen dat ze geen goede mensen zijn.
Maar ik denk, dan vanwege de zondige aard van de mens, christen anders naar seksualiteit zouden moet kijken, nu is het echt: verboden vruchten smaken het zoetst, daardoor vluchten mensen in seksuele zonden, die zijn immer niet zichtbaar en heeft niet direct schadelijke gevolgen voor jezelf. en juist daarom gaat het mis, mensen willen altijd heil vinden in dingen als drinken, seks, drugs, overdreven sporten en andere verslavingen.
De enige oplossingen zijn deze bespreekbaar te maken, er over te praten. Jezelf vernederen en je zonden belijden is immers het beste medicijn, en dan moet je de schade goedmaken.
Ik worstel veel met seksualiteit, maar probeer daar toch vanaf te komen en zal er zeker nooit anderen mee schaden.