Op zoek naar een nieuwe hobby’s

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Mijn ex-grote hobby: computergames. Thuiskomen, eten, gamen, slapen, enz. Ik had hierdoor geen tijd meer voor God of Bijbelstudies. Na veel preken waarin God recht tot mij sprak (zo leek het) en het kamp van de jeugdvereniging van m’ n kerk kwam het ook steeds weer naar voren leek het. Dus heb zondagavond al m’n pc-games gedeïnstalleerd. En wil ze niet meer spelen, anders zit ik er straks weer mee. En nee, roem alsjeblieft niet in mij, dat doet iedereen al die ik het vertel. Maar dank God hiervoor. Hij gaf me de kracht ervoor.

Maar nu ben ik wel hobbyloos. Heb wel tijd voor Bijbelstudie nu, das wel fijn. Maar de rest van de avond verveel ik me. Ben nu dus op zoek naar een leuke nieuwe hobby’s waar niet teveel tijd in kan gaan zitten. Kan iemand me hiermee helpen of tips geven? Zou fijn zijn.

Antwoord

Beste vriend(in),

Hartelijk dank voor je vraag. Om deze vraag te stellen en ook om dit antwoord te lezen heb je weer je computer gebruikt....

Ik wil een aantal opmerkingen maken n.a.v. je vraag:

1. Fijn dat je gestopt bent met je verslaving, zo mag ik het denk ik wel noemen... Vanzelfsprekend is God degene die je daarvoor de kracht geeft. Tegelijk speelt je eigen verantwoordelijkheid er een rol in. Dat mag best genoemd worden. Dat heeft trouwens ook het gevaar in zich van een terugval. Veel mensen die stoppen met een verslaving vallen een tijdje later weer terug. Ik hoop dat dit bij jou niet zal gebeuren, maar: wees gewaarschuwd. En: als wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten we niet twijfelen aan Gods genade en ook niet in de zonde blijven liggen! (citaat uit: doopformulier). Wil je niet terugvallen, mijd dan een tijdje je computer.

2. Zoals je omging met je computer is fout. Je verspeelt je tijd. En tijd is genadetijd. Waarschijnlijk besef je dat al. Door te stoppen met je verslaving verdien echter je niets! We moeten allen leven van genade. Genade alleen. Goddelozen (en niet opgeknapte mensen) heet God rechtvaardig, alleen om Jezus wil. Ik hoop dat je dat beseft en daaruit leeft. Dat verlost tegelijk van een stukje kramp.

3. Omdat ik niet weet wie je bent, hoe oud je bent en waar je woont, is het lastig om tips te geven over tijdsbesteding. Ik denk wel dat ik kan zeggen: zoek het gezelschap van anderen en zoek de buitenlucht op. Buiten mag je genieten van Gods schepping en bijvoorbeeld tijdens een wandeling of fietstocht gewoon even niets doen en ontspannen. Daarnaast is het contact met anderen en zeker met gelovigen altijd goed als je de neiging hebt tot zondigen. Wellicht kan je zelfs een vorm van bezoekwerk doen in je gemeente bij eenzamen of misschien kan je ingezet worden bij het jongerenwerk. Dan ben je nog tot zegen voor een ander ook. Voorkom in ieder geval dat je thuis gaat hangen en zo in de verleiding komt om te gaan gamen. Ledigheid is des duivelsoorkussen, zei men vroeger...  Het lijkt me in ieder geval verstandig dat je eerst een tijdje bezigheden zoekt los van de computer.

4. Wanneer je na een tijdje wat minder je pc te hebben gebruikt niet meer de neiging tot gamen voelt, kan je eens kijken of je de computer ook nuttig kan gebruiken. Wellicht is er in je gemeente een website die ook beheerd moet worden. Of kan je iets betekenen voor een andere christelijke site...

5. Fijn dat je ervaren hebt dat God door de prediking heen tot je spreekt. Ik hoop dat je telkens Zijn stem mag horen. Bouw echter niet op een tekst of een (stukje uit) een preek, maar bouw op Christus. De prediking wil als het goed is je brengen bij Hem. Bij Hem mag je telkens komen zoals je bent. Dan wordt het daarna ook waar dat Hij je niet laat zoals je bent. Ook de levensvernieuwing is uiteindelijk Zijn Werk. Ik hoop dat je dat mag ervaren.

Met vriendelijk groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

vrijetijdsbesteding