Vakantietijd

drs. W.H. Hoorn / 6 reacties

Vraag

Mijn vakantie is net begonnen en dat is een heerlijke tijd van rust en vrij zijn! Ik merk alleen dat op dagen dat ik vrij ben en niets te doen heb de duivel vrij spel heeft! Ik kan dan echt eindeloos mijn tijd bijvoorbeeld uitzitten en filmpjes kijken. En elke keer neem ik het voor om het niet meer te doen en iets nuttigs te gaan doen met mijn dag... Vrije tijd is leuk en fijn maar ik word dan zo erg verleid door de duivel. Zijn er praktische tips om hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

Wat een teer geweten heb je nog, dat je je bezwaard en aangevochten door de boze voelt, wanneer je filmpjes op het internet bekijkt. Daar kunnen veel andere jonge, maar ook oudere, mensen wel een voorbeeld aan nemen. Je vermeldt niet in jouw vraag wat voor soort filmpjes dat zijn, maar dat is voor jou niet van belang, omdat je het om te beginnen al niet met jouw geweten kunt verenigen om je tijd op zo'n manier te verdoen; ook niet tijdens de vakantie.

Nu weet ik niet waar je op vakantie bent, maar hier in Oost-Nederland regent het op dit moment dat het giet. En dan is het niet echt weer om naar buiten te gaan.

Je vraagt echter om praktische tips om je vakantietijd op een andere manier in te vullen, en dit is dan ook de eerste tip; ga naar buiten, fietsen, wandelen, sporten, vissen, zwemmen, etc. in plaats van binnen te zitten achter die PC. En wanneer je een mobieltje hebt kun je dat ding dan gewoon binnen laten liggen. En misschien moet je zo'n ding niet eens mee nemen wanneer je op vakantie bent.

Wanneer het slecht weer is, of wanneer je om een andere reden niet buiten bent, kun je ook een mooi boek gaan lezen. En wanneer je een echte studiebol bent kun je je ook voorbereiden op het komende schooljaar. Lezen en studeren kan tegenwoordig trouwens ook goed met de PC. Dan doe je er wat anders mee dan filmpjes kijken.

Maar het beste wat ik jou kan adviseren is het gezelschap van anderen op te zoeken. Want de vakantietijd is een gelegenheid bij uitstek om nieuwe contacten te maken en nieuwe vrienden en bekenden op te doen. En wanneer je in het buitenland bent kun je je vreemde talen daarmee ook in de praktijk brengen en oppoetsen. Dat vond ik als jongere altijd het leukste van de vakantie. En nu eigenlijk nog steeds.

Er zijn een heleboel leuke dingen te doen waar je geen internet voor nodig hebt, vooral tijdens de vakantie en waar je niet door in gewetensnood hoeft te komen.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

vrijetijdsbesteding
6 reacties
Johangroen
slecht weer bestaat niet meneer Hoorn,

Vakantie is prima als men die maar besteed met nuttige dingen, en niet naar heidens oorden gaat en je te buiten gaat aan ledigheid.
Sammie2016
Iedereen moet zich lekker kunnen ontspannen lekker in de natuur, met vrienden, familie etc.
Als je omgang zoekt let er dan wel op dat zij ook godvrezend zijn d.w.z. de ware God liefhebben en zich aan Zijn Bijbelse normen en waarden houden.
De ontspanning die je kiest moet geen afbreuk doen aan je christelijke leven en natuurlijk de band met je hemelse Vader niet schaden.

Het is nuttig en op den duur aangenaam om elke dag de Bijbel te lezen.
Begin er de dag mee, daar zijn vele voordelen aan:
- Bijbellezen is praten met je hemelse Vader
- de Bijbelse raad die erin vervat is neem je de hele dag mee, mediteer er over
- als je verder die dag druk hebt, heb je in ieder geval je geestelijke voeding gehad
- Bijbelse raad zal je de hele dag bij blijven

Denk maar aan wat de Bijbel zegt: (Psalm 1)
1 Gelukkig de mens die niet volgens het advies van slechte mensen wandelt,
die niet op het pad van zondaars staat
en die niet bij spotters zit.
2 Hij vindt vreugde in de wet van Jahweh
en leest zijn wet met gedempte stem, dag en nacht.
3 Hij zal zijn als een boom geplant aan waterstromen,
een boom die op de juiste tijd vrucht draagt,
waarvan de bladeren niet verdorren.
Hij zal slagen in alles wat hij doet.

succes en geniet van je vakantie.
Unionist
Op loze momenten gaat er veel tijd verloren door 'onwillekeurig gedrag'. Je zit achter je pc en voor je het weet is er een uur voorbij en denk je: Wat heb ik nu eigenlijk gedaan?
't Kan best dat het allemaal oké was wat je keek, maar je hebt het gevoel: dit was zonde van mijn tijd. Onvoorstelbaar hoeveel kostbare tijd er zo verloren gaat.
Nu mag je best een poosje niks doen. De Bijbel leert dat het land na 6 jaar een sabbatsjaar had. Je hoeft niet altijd te studeren of nuttige dingen te doen. Maar hoe voorkom je die verloren tijd? En juist in die onbewust voorb ijglijdende tijd kunnen de verleidingen op de loer liggen.
Mijn ervaring is: Maak 's morgens een planning wat je gaat doen. Dat kunnen nuttige dingen zijn, maar ook perides van "zalig nietsdoen" (vacare Deo). Maar je bent je dan wel bewust van wat je doet en zo zijn de verleidingen ook een stuk kleiner.
CorsdeKort
Ik begrijp je vraag. Ik vond dit vroeger ook moeilijk.
Ledigheid is des duivels oorkussen.

Je kunt vakantiewerk gaan doen en zo lekker bezig zijn en wat verdienen. Het allerbeste is zelf bezig gaan met anderen opbouwen. Bijvoorbeeld meehelpen met een kinder-zomerkamp van je kerk of zo iets.

Als jij namelijk hun helpt door het goed voor ze te maken en daarbij ook opbouwende dingen zegt en bijvoorbeeld een bijbel verhaal voorleest en misschien ook wel uitlegt dan helpt dat jou buitengewoon om zelf ook trouw te zijn.

Paulus hielp dat ook, zo lezen wij in 1 Cor. 9: 27 “Neen, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in bedwang, om niet, na anderen gepredikt te hebben, wellicht zelf afgewezen te worden”.
CorsdeKort
Aan Johan Groen

Je optreden hier op Refoweb doet mij denken aan Filippenzen 3 vers waar staat: ” Let op de honden, let op de slechte arbeiders, let op de versnijdenis!

Het siert je niet door in dit geval de inbreng van drs. W.H Hoorn af te kraken met ouderwetse, wettische en overgeestelijke commentaren.

Wees niet steeds zo’n hond die altijd maar blaft als iets afwijkt van wat jou ooit is bijgebracht, maar kom zelf eens met iets opbouwends.
EsDee
Misschien is de boodschap niet gebracht zoals we gewend zijn. Probeer toch maar even te luisteren en de kern er uit te halen. https://www.youtube.com/watch?v=xiQ4ZIrc-U0&t=1273s