Lichamelijke opstanding

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Kunnen de opstandingsgeschiedenissen uit de vier evangeliën (die onderling heel erg verschillend zijn) op een redelijke manier geharmoniseerd worden?

Geloofde Paulus in een lichamelijke opstanding? Nergens wordt in Paulus’ brieven een leeg graf genoemd en in 1 Korinthiërs 15 staat dat vlees en bloed het koninkrijk Gods niet beërven kunnen (en nog veel meer).

Antwoord

Vlees en bloed betekent hier een verderfelijk lichaam. Daarom lees je in datzelfde hoofdstuk over de verandering van ons lichaam als het bij de wederkomst van Christus met de ziel wordt samengevoegd. Het verderfelijke wordt onverderfelijk (vers 53) en het wordt veranderd in een punt des tijds (vers 51). Dat Paulus geloofde in een lichamelijke opstanding blijkt ook helder uit Filippenzen 3.

Zie verder deze artikelen en de tag 'Opstanding':

www.refoweb.nl/vragenrubriek/8074/ooggetuigeverslag-evangelie-markus

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22541/christus-met-verheerlijkt-lichaam

www.refoweb.nl/vragenrubriek/4624/huwelijksband-in-de-hemel