Vroeg een kunstgebit

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor de tandarts. Ik ben 24 jaar en heb verschrikkelijk veel vullingen. Heb je dan een grote kans dat je heel vroeg een kunstgebit krijgt?

Antwoord

Ja, dat klopt. Dit komt door iets dat wij de “restauratiecyclus” noemen. Alles wat binnen de tandheelkunde gemaakt wordt heeft een beperkte levensduur. Wanneer een vulling of kroon vervangen wordt zal deze altijd groter gemaakt moeten worden dan de vorige. Uiteindelijk in dit proces is het niet meer mogelijk een probleem op te lossen en moet een tand of kies verwijderd worden.

Wanneer iemand tanden of kiezen verliest kan dit hersteld worden met implantaten. Dit is wel behoorlijk duur. Wanneer iemand dit niet kan of wil betalen wordt er gekozen voor een uitneembare prothese.

Je geeft aan dat je al heel veel vullingen hebt. Je bevindt je dus al een heel eind in deze neerwaartse spiraal met je gebit. Het belangrijkste is dat je er snel achterkomt waarom bij jou telkens gaatjes ontstaan. Gaatjes zijn bijna in 100 procent van de gevallen je eigen schuld. Ergens in je dieet of poetsgewoonte ligt de reden waarom jij gaatjes krijgt. Bezoek hiervoor  je tandarts of een mondhygiëniste om dit uit te zoeken. Hopelijk zal de restauratiecyclus bij jou dan niet meer zo snel verlopen dat je uiteindelijk een kunstgebit krijgt.

Drs. G. H. Hoek

Lees meer artikelen over:

medischtandarts