Alcoholverslaving

De Hoop ggz / 1 reactie

Vraag

Wanneer kun je spreken van een alcoholverslaving?

Antwoord

Men spreekt van een alcoholprobleem bij het dagelijks gebruik van vier glazen alcohol; een alcoholverslaving is bij minimaal twaalf glazen alcohol per dag. Een probleemdrinker houd het vaak ook bij die vier glazen; voor een alcoholverslaafde daarin tegen zijn twaalf glazen slechts een begin, zij drinken vaak meer dan dat. Houd rekening met het feit dat een flesje bier staat voor 1,5 glas. De glazen waar het dan om gaat zijn de glazen die in de horeca gebruikt worden. Dus bier in een bierglas en jenever in een borrel glaasje.

Naast deze aantallen kun je ook ook de vraag stellen, kan iemand een dag of een week, een maand zonder problemen zonder alcohol? Zo niet, zegt dit vaak al genoeg.

Ik hoop dat de vraag zo voldoende beantwoord is, zo niet dan hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groeten,
Monique Boer
Preventiewerker Stichting Voorkom

Lees meer artikelen over:

alcohol
1 reactie
Lien
De vraag is niet perse waar het uiterste van de grens ligt.
De Bijbel zegt: Of gij nu eet, of drinkt, of iets anders doet, doet het al ter ere van God!
Het lijkt alsof je vrijheid dan ingeperkt hebt, maar als je je houden aan Zijn geboden (wat tot ons bestwil is en dat van de hele samenleving) ervaren we zo'n vrijheid en bovendien een grote blijdschap in Hem en vrede in je hart!