Nadenken over pleeggezin

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

Met de week van pleegzorg hoor je het veel: pleeggezinnen tekort! Mijn man en ik denken er geregeld over na. Maar ik weet dat je vragenlijsten in moet vullen als screening. Nu is mijn man seksverslaafd geweest (met de nadruk op geweest). Moet je dat ook invullen op zo’n lijst? Moet je hierover eerlijk zijn? Word je hierdoor afgewezen als eventueel pleeggezin?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat mooi dat jullie overwegen om je aan te willen melden bij pleegzorg. Er is inderdaad een schreeuwend tekort aan pleeggezinnen. Het is zo dat er screeningslijsten bij aanmelding moeten worden ingevuld en verwacht wordt ook dat op de gestelde vragen een eerlijk antwoord komt. Dus ik raad u aan om in alle eerlijkheid de vragen in te vullen, ook als het een vraag betreft die u noemt. Men moet immers een goede weging kunnen maken of het kind of de kinderen geplaatst kunnen worden in een veilige stabiele, liefdevolle omgeving. Het zijn immers vaak kinderen die al de nodige beschadiging, deining en onveiligheid hebben meegemaakt. Meldt u dan ook vooral dat u man met zijn verslaving gebroken heeft.

Het is mij echter niet bekend dat een gezin afgewezen wordt op het item wat u noemt als aanstaand pleeggezin. Mocht u de keus maken om u te melden ga het dan aan met open vizier waarbij u niets te verbergen hebt. U hebt immers niets te verbergen. Ik hoop oprecht dat u als gezin een warm thuis kunt gaan bieden aan een pleegkind of meerdere pleegkinderen.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

pleegzorg
1 reactie
Zizo
Wat een fijn en mooi besluit! Doorgaans reageer ik nooit op vraag en antwoord, maar in dit geval wil ik toch aanvullen:
Vertel het inderdaad heel open en eerlijk, ook hóé en waarom je man er weer van genezen is. Hoe transparanter je bent des te beter het vertrouwen. Reken er maar op dat jullie flink doorgezaagd kunnen worden over dit onderwerp maar ik geloof niet dat het automatisch een afwijzing zal zijn. Je doet dit voor het pleegkind, en het kan best zijn dat pleegzorg besluit bepaalde kinderen om die reden met jullie niet te matchen. Er zijn nog genoeg kinderen die mogelijk wel bij jullie een veilig heenkomen kunnen vinden. De match moet op voorhand zo goed mogelijk zijn, en daarbij is jullie openheid en eerlijkheid van groots belang, ook voor julliezelf. Succes in dit spannende, pittige en mooie proces!