Internetfilter op algemene netwerk

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Ik ben een (alleenstaande) jonge vrouw die heel graag een internetfilter wil. Even in het kort: ik woon in een huis met twee anderen en dus hebben we open internet. Dus ik kan niet 'gewoon' een filter op het algemene netwerk zetten. Wel zou ik het graag op mijn eigen laptop willen. Dit omdat ik nogal zwak ben en de verleidingen van het open internet mij soms verstrikken. Dit is iets wat ik absoluut niet wil en waar ik als christen mee worstel en de reden waarom ik mezelf op z'n minst een beetje wil 'beschermen' tegen niet-wenselijke prikkels. Ik heb al even internet afgespeurd maar kom er niet goed uit... Heeft u enig idee of het kan wat ik wil en hoe dan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst, wat stoer van je dat je zelf wil bepalen wat je wel en niet ziet en bepaalde beelden en content van je computer wil weren en in die zin tegen de stroom in durft te kiezen. Lastige situatie. De filtering van onze verbindingen is kwalitatief het beste, omdat daarmee ook https gefilterd kan worden. Met onze huidige filterbox kan dit niet (https is een manier om informatie op internet te beschermen). Voorheen begon elk webadres zo: http://www.webadres.nl. Nu is een groot deel van de websites overgestapt naar https en ziet het er zó uit: https://www.webadres.nl. Als je een https-website wil zien, wordt de inhoud van die site versleuteld naar je toe gestuurd, zodat alleen jij die informatie kan lezen. Kliksafe is de enige provider in Nederland die https kan filteren, superveilig dus!.

Sites als Google en YouTube maken gebruik van https en kunnen door de filterbox dus niet gefilterd worden. Aan de andere kant is een verbinding met een filterbox nog altijd veiliger dan een verbinding zonder filterbox. Hou ook de ontwikkelingen rond de Yona-app in de gaten, wellicht een heel handige tool om naast de filterbox te gebruiken. Officiële versie wordt begin 2016 ergens gelanceerd als het goed is!

Hartelijke groet,
Nelleke Scherpbier,
marketing en communicatie Kliksafe

Tags in dit artikel:

internet
13 reacties
mortlach
Je kunt als het goed is je eigen computer zo instellen dat bepaalde pagina's niet worden geladen. Dat zal vast ergens in je browserinstellingen te vinden zijn. Het is dan wel geen algemeen filter, maar je kunt zo dus wel de grootste verleidingen voor jezelf wegnemen.
markusa
Kliksafe is associaal duur dus voor velen geen optie. Neem filternet. Indiviudele filtering. Werkt perfect. Slechts 2,50 per maand. Daarnaast is er een goede plugin voor Chrome: blacklisting.
sydneylover
Hoeveel sponsorgeld betaalt Kliksafe voor dit antwoord?

Ik had een heel ander antwoord op de vraag verwacht, bepaald niet een loftuiting van de marketingdame van Kliksafe..
@redactie: misschien iets om in de gaten te houden?
Jeremiah
@sydneylover idd

Filternet heeft idd filtering per pc. Daarnaast een fijne klantenservice die altijd er snel reageert en problemen oplost. (mijn ervaring)
katlheen
Quote uit het antwoord: "Allereerst, wat stoer van je dat je zelf wil bepalen wat je wel en niet ziet"......

Het hele idee is toch dat juist Kliksafe voor jou gaat bepalen wat je wel en niet ziet???

Maar goed, in je browser kan je al bepaalde dingen opgeven die je niet wilt zien. Dat kan je beveiligen met een wachtwoord, mocht je een zwak moment denken te hebben. Dan vraag je gewoon aan een huisgenoot om het wachtwoord te verzinnen, kan je er zelf ook niets aan wijzigen.
Je kunt ook via een router bepaalde filtering toepassen, maar dat is alleen werkbaar als je huisgenoten niet op die router zitten.
Daanwsch
Je hebt ook programma's die registreren wat je ziet, en niet wil zien. En sturen het naar een mailadres van iemand anders! Als het echt radicaal moet:) Idd een dappere keuze:)
mluther
Als je een beetje handig bent of iemand anders, kan je ook OpenDNS installeren. Nog een alternatief is http://www.k9webprotection.com/

Beiden zijn gratis in gebruik.
refoweb
Nelleke vroeg ons dit als aanvulling te plaatsen:

"Ha allemaal, hier de marketingdame :-)

Allereerst, om de geruchten maar uit de wereld te helpen: we hebben geen sponsorgeld betaald voor dit antwoord. Refoweb heeft ons gevraagd mee te kijken.
Ons antwoord klinkt misschien wat commercieel, dat snap ik dan ook wel weer. Maar eerlijk gezegd: Kliksafe is de enige filteraar in Nederland (en daar hebben wij ook patent op) die https kan filteren. Als je bedenkt dat onder andere Google en YouTube https gebruiken, dan heeft een filter die die sites niet kan filteren, niet zo heel veel zin.
Een verbinding van Kliksafe kost inderdaad meer geld dan een verbinding bij Telfort, Tele2 enz. Maar dat zijn ook andere producten. Kliksafe verkoopt veilige verbindingen, met actieve bescherming tegen virussen, phishing, malware. Daarnaast kan je zelf aangeven wat je wel en niet wil zien. De basis doen wij voor je: pornografie, geweld, godslastering. Daarboven kan je kiezen. Wil je wel of geen YouTube, wel of geen NPO Live TV, uitzendinggemist enz. In het Flexfilter kan je dit allemaal zelf aangeven. En je kan gratis je filterinstellingen aanpassen, zo vaak je wilt. Vergeleken met andere filteraars kost Kliksafe ook meer, daar ben ik het mee eens. Maar omdat zij geen https kunnen filteren, gaat die vergelijking toch ook niet helemaal op. Wij zijn BV met als enige aandeelhouder een stichting, dus de prijzen zijn niet gericht op zoveel mogelijk winst maken. Het kost nou eenmaal geld om zoveel mogelijk veiligheid te kunnen garanderen.
Mijn conclusie: wil je een goedkope verbinding: ga naar een andere provider. Wil je een veilige verbinding: dan ben je bij ons aan het goede adres.

Wat betreft de andere aangereikte opties: ik zou zeggen: probeer uit wat voor jou werkt. En heb je hulp nodig: laat het ons weten. We willen graag met je meedenken. Niet om je ons product te verkopen, maar omdat we het fijn vinden als je veilig online bent. Of dat nou via ons, of via een ander is.

Hmm… het is toch weer een soort lofuiting geworden. Sorry. Ik ben nou eenmaal groot fan.

Hartelijke groet!
Nelleke Scherpbier"
mluther
@Nelleke/Refoweb Juist die https filtering maakt dat ik nogal wat vraagtekens heb gekregen bij de veiligheid van uw bedrijf. U heeft allicht gehoord van een man of the middle aanval. Het heeft er alle schijn van, dat dit principe nu juist toegepast wordt door uw bedrijf. Door het uitleveren van eigen certificaten om filtering op ssl niveau mogelijk te maken, moet ik er maar op vertrouwen dat Kliksafe niets aanpast op de website(s) die ik bezoek. Tegelijk ben ik van mening dat juist die https filtering het certificaten systeem ondermijnt.

Als dit bovenstaande anders is hoor ik het natuurlijk graag. Geen commercieel verhaal a.u.b., want daar wordt alleen maar mijn onbehagelijke gevoel mee bevestigd. Wel ben ik benieuwd naar de technische achtergrond.
Kliksafe
@mluther, dank voor je reactie.
Natuurlijk maken wij gebruik van het “man in the middle” principe – dat is de enige manier om HTTPS te kunnen filteren…
Het alternatief is “geen filter”. Omdat steeds meer pornosites gebruik maken van HTTPS kan je dus net zo goed open internet nemen als jouw filteraanbieder geen HTTPS kan filteren.
Natuurlijk passen wij dingen aan op de websites die klanten bezoeken. Dat doen we al jaren. Zo forceren wij bijvoorbeeld “Safe search” bij Google. Dat kan alleen met MITM. Ook bepaalde advertenties bijvoorbeeld op de site van de Telegraaf (“hete huisvrouwen…”) verwijderen wij voordat ze de klant bereiken.
Wil je niet dit? Opnieuw: neem dan open internet….

Het is inderdaad een kwestie van vertrouwen. Overigens passen wij het MITM verhaal alleen toe op sites die we niet kennen/niet op de whitelist of blacklist staan.
Dus: verkeer naar bijvoorbeeld banken wordt niet onderschept.
Lecram
Een leven dichtbij Jezus is het allerbeste filter. Als je de dag begint met Christus in gebed en ontdekken in de bijbel (niet lezen, maar ontdekken!) en je realiseert je dat de duivel op de loer ligt, dan kan je bidden om én vertrouwen op bescherming. Als je de neiging voelt om verkeerde websites te bezoeken, bid je hemelse Vader in Jezus Naam dat Hij de duivelse gedachten uit je wegneemt, en dan gebeurt dat. Dat heeft Jezus immers beloofd! Probeer maar, je zult zien dat het wandelen naar de Geest (Romeinen 8) zal leiden tot het doden van de vleselijke begeerten.

Dan heb je geen filter meer nodig! Als alle christenen vanuit dat besef zouden gaan leven, dan gaat helaas wel Kliksafe failliet, maar dat zullen ze er graag voor over hebben ;)
Kliksafe
@ Lecram, goed punt!
Wat betreft je visie op geloofsvertrouwen: daar kunnen anderen misschien beter op reageren (niet ons vakgebied ;)).
Wat betreft onze overbodigheid: Ik denk eerlijk gezegd dat we pas overbodig zijn als mensen stoppen met het publiceren van gewelddadige en pornografische content. Want je wil toch ook niet dat je kinderen ongevraagd dat soort beelden tegenkomen. In Nederland komt 70% van de kinderen online dingen tegen die ze niet willen zien...
Maar idd, als de wereld zondevrij is, dan gaan we graag failliet :). ^Nelleke
Lecram
@Nelleke:
Je draait het eigenlijk om: wij mensen creëren het aanbod van pornografie, omdat de vraag er is. Als er geen vraag naar is, is er geen pornografie.

Het is overigens niet zo dat het zien van die beelden zonde is. We leven in deze verdorven wereld en zien heel veel wat we eigenlijk niet willen zien. Dat kunnen we niet wegfilteren.
De zonde ontstaat als we het zien en er mee in onze gedachten aan de slag gaan (Matth 15). En daar is dus maar één filter voor: het levende geloof in Jezus. En dát wil ik mijn kinderen leren. En ze begrijpen dat. Vallen ze dan niet? Dat wel, net zoals we allemaal weleens fouten maken. Maar we hebben een Borg en Zaligmaker waarbij we terecht kunnen. En Jakobus leert ons dat dan de verzoekingen en beproevingen tot volharding en volmaaktheid brengt.
Een filter maakt ons niet zalig, maar wel dit:
Jakobus 1:12 Zalig is de man die verzoeking verdraagt, want als hij beproefd gebleken is, zal hij de kroon van het leven ontvangen, die de Heere beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben.

Het grote probleem van de christenen is dat we niet meer goed weten hoe we ermee om moeten gaan. Dan is de makkelijkste weg het verbieden van TV en ongefilterd internet. Maar dat lost het echte probleem niet op.