Pijn

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik (getrouwde vrouw) heb tijdens de menstruatie en na geslachtsgemeenschap pijn in mijn billen en bovenbenen. Zo erg dat ik dan niet lang kan stilstaan, dan wordt de druk te groot en ga ik maar liever zitten. Als ik in beweging blijf is het net uit te houden. Ik gebruik hier sinds kort naproxen voor. Dit helpt op zich wel, maar ik vraag mij af of deze pijn, die vaak ook uitstraalt naar mijn onderbenen, normaal is? Als ik mij goed herinner voelde ik deze pijn voor het eerst tijdens de zwangerschap (jaar geleden) na onze gemeenschap. Wat kan dit zijn?

Antwoord

Goede vraag. Dit is natuurlijk niet ‘normaal’. Het lijkt me ook dat deze klachten je beperken in je functioneren en in je seksualiteit. Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik aan moet denken. Mogelijk is er sprake van endometriose maar endometriose speelt juist NIET op tijdens de zwangerschap. Wanneer Naproxen onvoldoende helpt zou ik teruggaan naar de huisarts.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medicijnpijn
2 reacties
intro
Ik herken het probleem. Bij mij is het ook gekomen na zwangerschappen. Ik heb het niet na geslachtsgemeenschap; wel erg als ik ongesteld ben. Zelf denk ik dat het te maken heeft met je bekkenbodemspieren (op de een of andere manier in combinatie met hormonen). Ik had het gevoel namelijk ook sterk de eerste dagen na de bevalling.
Het is goed om je bekkenbodemspieren actief te trainen. Als je op internet zoekt vind je wel oefeningen hiervoor.
AHHK76
Het kan ook juist zo zijn, dat je de bekkenbodemspieren teveel aanspant... Dan is het juist goed om te leren ze te ontspannen! Als iets pijn doet, ga je het aanspannen, dat geeft nog meer pijn en daardoor ga je het nog meer aanspannen enz. Het zijn hele nare en vervelende klachten die je hebt. Blijf er niet mee lopen! Ga ermee naar de huisarts en/of de bekkenbodemfysiotherapeut. Bekkenbodemtherapie is nog heel erg in ontwikkeling. Dus als je naar een ouderwetse therapeut gaat, die vroeger eens op dit gebied een cursusje heeft gedaan, dan gaan ze waarschijnlijk vooral aan jou leren, hoe je alles moet aanspannen.... Dat is niet erg als je last hebt van incontinentie ofzo. Maar als je pijn hebt zoals jij, moet je iemand hebben die niet vroeger, maar echt in de afgelopen jaren een (bij)scholing heeft gehad op dit gebied. Want leren ontspannen is verschrikkelijk moeilijk...
Daar heb je goede begeleiding bij nodig! Sterkte en beterschap toegewenst!