Zesde keizersnee is niet niks

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben 36 jaar en moeder van vijf kinderen. Alle vijf zijn ze via een keizersnee geboren. Ik heb goede zwangerschappen gehad en de keizersnedes zijn ook goed verlopen, al had ik bij de laatste twee wel wat verklevingen. Mijn man en ik hebben de wens voor nog een baby. Ik heb dit met mijn gynaecoloog besproken. Ze keek een beetje moeilijk toen ik hierover begon. Ze gaf aan dat ze er eigenlijk feitelijk niet veel over kan zeggen omdat elk lichaam anders is, maar het is natuurlijk wel een risico. Elke operatie is sowieso al een risico, maar een zesde keizersnee is niet niks.

Mijn man heeft de keuze bij mij neergelegd, als ik het hierbij wil laten vind hij het ook goed. Ik heb ervoor gebeden want uiteindelijk gaat het erom wat God wil. Als Hij mij duidelijk zou zeggen dat we het beter hierbij kunnen laten doe ik dat, want ik wil Hem gehoorzamen en tenslotte weet Hij veel beter dan ik of het een wijs besluit is om nog een keer een keizersnee te ondergaan of niet.

Ondertussen probeer ik me wat te oriënteren, maar ja, er valt niet veel te oriënteren want er is vrijwel geen informatie beschikbaar die mij kan helpen in een besluit. Er zijn niet veel vrouwen die vijf (plus) keizersnedes hebben ondergaan. Ik zou zo graag een soort risicostatistieken willen inzien (wat dus niet kan). Zijn de risico’s echt heel groot? Buiten de verklevingen om zag mijn baarmoeder(wand) er goed en stevig uit. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Misschien ben ik te ongeduldig en moet ik gewoon wachten tot God een antwoord geeft.

Voor de duidelijkheid; ik ben heel gelukkig met mijn gezin en als er geen kindje meer zou komen kan ik me daar ook bij neerleggen. Ik voel me zeer gezegend dat we vijf kinderen hebben ontvangen.

Antwoord

Het antwoord staat al in de vraag. Risico’s nemen toe met leeftijd en het aantal keizersnedes, maar statistieken zijn er niet over deze kleine subgroep. Waarbij statistiek iets zegt over grote groepen en niet over een individu. De vraag is of je risico’s moet zoeken. Ik heb niet veel aan de gynaecoloog toe te voegen.

Er zijn ook andere manieren om liefde te geven: pleegzorg, crisisopvang van kinderen in de knel, etc. Dat zou ook een (heel andere) optie kunnen zijn.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

keizersnede