Radicale ommekeer en 100 procent genade

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

In veel evangelische gemeenten is het een en al blijmoedigheid. Accepteer dat Jezus voor je (toekomstige) zonden gestorven is en je bent gered door 100 procent genade. Je mag blijven zoals je bent en homostellen zijn ook gewoon welkom.

Waar staat in de evangeliën dat het 100 procent genade is? Ja, dat heeft Paulus ervan gemaakt. Maar dat kan ik nergens in een uitspraak van Jezus lezen, of zie ik wat over het hoofd? In de Gereformeerde Gemeenten en Hersteld Hervormde Kerk hoor je echter dat er na je bekering een radicale ommekeer in je leven nodig is. Waar is dat op gebaseerd? Op de uitspraak van Jezus: “Ga heen en zondig niet meer”?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan niet helemaal achterhalen wat nu precies je vraag is. Je ziet een tegenstelling tussen evangelische gemeenten en gemeenten van de GG en HHK (ik noem ze verder reformatorische gemeenten). In de eerste mag je blijven wie je bent omdat zalig worden 100 procent genade is. In de andere is er ook een omkeer in je leven nodig en zou zalig worden dus niet 100 procent genade zijn, als ik je goed begrijp. Ook lijk je een tegenstelling te maken tussen wat Jezus zegt en wat Paulus zegt. Paulus zou de woorden van Jezus veranderd hebben. Het lijkt mij goed dat je eens over dit soort vragen spreekt met een ervaren predikant of een ervaren gelovige die veel van de Bijbel weet.

Hier enkele hoofdlijnen:

1. Heel de Bijbel is Gods Woord
Er is geen onderscheid tussen wat Paulus of Jezus zegt in de Bijbel. Zowel in evangelische als reformatorische gemeenten gelooft men dat de Bijbel het Woord van God is. Dat geldt zowel voor de uitspraken van Jezus als de brieven van Paulus. De hele Bijbel is door God geïnspireerd en door de Bijbel spreekt God tot ons. De Bijbel spreekt dan ook met één stem. Paulus brengt geen ander evangelie dan Jezus. Lees bijvoorbeeld 2 Timotheüs 3:15-16: “Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid.”

2. Zalig worden is 100 procent genade
De Bijbel leert dat zalig worden 100 procent genade is. Geen evangelische of reformatorische gemeente zal iets anders leren. De Heere Jezus zegt zelf dat Hij gekomen is juist voor mensen die niets hebben en zichzelf niet kunnen redden. Lees bijvoorbeeld Lukas 19:10: “Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.” Ook Paulus leert dat mensen enkel uit genade zalig worden. Lees Efeze 2:8-9: “Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme.” Het betekent dat wij zelf niets bijdragen aan de zaligheid, maar dat dit 100 procent het werk van Christus is die voor de zonden gestorven is aan het kruis. Wie gelooft in de Heere Jezus Christus zal zalig worden. Je eigen goede of slechte werken tellen niet mee. Zelfs de misdadiger aan het kruis kon nog zalig worden.

3. Vernieuwing van je leven
Als je in Christus gaat geloven dan vergeeft Hij uit genade alle zonden, maar tegelijk vernieuwt Hij ook je hart zodat je anders gaat leven. Je mag bij Christus komen zoals je bent, maar je zal niet blijven zoals je bent. Er volgt een verandering van leven. Je gaat tegen de zonden strijden, je gaat de Heere Jezus liefkrijgen en Hem dienen. In je leven ga je vragen wat God wil dat je doet. Als je gezondigd heb vraag je vergeving aan God. Dit is de omkeer in je leven die je bedoelt. Die vindt dus niet plaats voordat je de Heere Jezus leert kennen, als een voorwaarde vooraf. Maar die is het gevolg van het leren kennen van de Heere Jezus. Het is de Heilige Geest die dit in je hart bewerkt. Ook hierin verschillen evangelische en reformatorische gemeenten volgens mij niet van elkaar. Beiden zullen zeggen dat je niet zomaar door kunt gaan met je oude leven als je God echt hebt leren kennen. Zoals je na een huwelijk ook niet langer als een vrijgezel kunt leven. Als je beseft hoeveel de Heere Jezus jou vergeven heeft dan wil ook graag naar hem luisteren. Als je God leert kennen dan merk je ook hoe goed Zijn wet is en wil je Hem gehoorzamen.

4. Ten slotte
Dit zijn enkele hoofdlijnen waarover alle verschillende kerken het wel eens zijn denk ik. Uitzondering zijn de meer vrijzinnige PKN-kerken waar men deze dingen niet of bijna niet meer gelooft. Over alle verschillen tussen evangelische en reformatorische gemeenten en de visie op homoseksualiteit wil ik verwijzen naar de andere vragen en antwoorden op Refoweb, daar is al veel over geschreven.

Ik hoop dat dit je helpt en wil je vooral aanraden om zelf op zoek te gaan naar antwoorden in de Bijbel. Lees de Bijbel biddend en met een verwachtingsvol hart, dan zullen veel vragen beantwoord worden. Ook zul je dan het wonder van de vergeving door de Heere Jezus gaan ervaren.

Ds. G. K. Terreehorst