Vijfde keizersnede afgeraden

drs. A. Meijer / 6 reacties

Vraag

Ik ben moeder van vier kinderen en heb ze alle vier met de keizersnede gekregen. Acht jaar geleden ben ik gesteriliseerd, maar nu heb ik de wens om nog één keer moeder te mogen worden! Mijn gynaecoloog moet dit ‘in de groep gooien’ maar raadt een vijfde keizersnede af. Er is echter nog niks getest. Hoe weet ik nu hoeveel littekenweefsel ik heb en hoe groot is de kans dat mijn baarmoeder scheurt? Ik krijg alleen maar bange verhalen te horen, maar mijn man en ik hebben echt de wens om nog een keer een baby te mogen krijgen. Wat nu als mijn gynaecoloog mijn sterilisatie niet ongedaan wil maken? Kan me ik dan wenden tot een andere arts of ziekenhuis?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Over het algemeen wordt geadviseerd om niet meer dan vier keizersnedes te ondergaan. Dit is geen absoluut aantal, maar per keizersnede wordt de kans op complicaties bij een volgende zwangerschap groter. Er is geen goed model wat het risico op een baarmoederscheur in individuele gevallen geeft. Naast de verhoogde kans op een baarmoederscheur is ook de kans op een afwijkende ligging van de moederkoek verhoogd. Dit kan ernstige bloedingen tot gevolg hebben. Ik las dat de kans op placenta accreta (ingroei van de moederkoek in een litteken) rond de 5 procent lag bij vier eerdere keizersnedes.

Ik verwacht niet dat de gynaecoloog de sterilisatie niet ongedaan wil maken. Het weigeren daarvan ligt volgens mij ook juridisch lastig.

Tot slot: u mag de mening van de gynaecoloog best meewegen in uw besluit maar het belangrijkst is dat u de Heere vraagt wat Zijn weg is met u en uw gezin, toch?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

keizersnede
6 reacties
Rosarah
Ik besef dat ik niet kan voelen wat vraagstelster voelt, en daar al helemaal niet over kan oordelen. Toch merk ik dat deze vraag me pijnlijk raakt... Ik zou wel willen weten waaróm vraagstelster zo graag een 5e kind wil, wat dus zoveel risico's met zich mee brengt, en dat niet alleen voor vraagstelster zelf.
Soms kun je iets zó graag willen, dat je voorbij gaat aan wat God wil. Daarmee wil ik niet zeggen dat God jullie geen 5e kind zou willen schenken, wie ben ik om dat te suggereren. Maar ik wil jullie wel adviseren: vraag Gods wil...en die is soms anders dan onze wil...
Spatie
Weet u beste moeder: er zijn heel veel vrouwen die de wens hebben om één keer moeder te worden........

Geniet van uw man en 4 kinderen en begeef u niet onnodig in zulk gevaar.
tja
Nou Spatie, wat een verschil in wensen kunnen we soms hebben he. Ik wens dat mijn kanker wegblijft en ik nog lang voor mijn kinderen kan blijven zorgen.
Omaatje
Beste moeder ,wees tevreden met u vier kinderen en breng u niet onnodig in gevaar, u hebt er maar liefst al vier ,ik weet van verlangen naar meer kinderen ,ik heb er twee ,had er graag meer gekregen ,maar besef er zijn vrouwen die krijgen er geen een,geniet met wat u heeft
leene
Een second opinion aanvragen kan altijd ! Of die gynaecologen vervolgens wel met u mee gaan is de vraag. Veel gynaecologen stoppen het liefst al na een 3e keizersnede. En ik snap het... heb in het ziekenhuis waar ik werkte een vrouw meegemaakt die bijna doodgebloed is omdat haar baarmoeder scheurde. Ze heeft het overleefd, haar kindje niet.

Ik heb de vraag ook even op mij moeten laten inwerken.
Er wordt nogal wat gevraagd. Het ongedaan maken van een sterilisatie, gaat dat lukken? De kans bestaat dat dit niet lukt. Wat wil mw dan? Een IVF? Waarom opeens nu die wens. Het kan bij tijd en wijle opspelen , dat herken ik. Ik krijg ook geen kinderen meer en heb er- gelukkig- 2. Ook ik denk wel eens wat had het fijn geweest om nog een kindje te krijgen.
Nog wat vragenstelster is ook 8 jaar ouder. Ik vermoed al een flink eind in de 30 als ik wat uit de losse pols reken.Hoe ouder de moeder hoe meer risico, sowieso...ook zonder keizersnedes in het verleden. Heeft de wens om moeder te worden niet te maken met het feit dat u ouder wordt en u gaat realiseren dat de fase van moeder worden ( bijna) definitief voorbij is.
Ik zou eerst eens heel eerlijk daar naar kijken en het niet een obsessie laten worden wat heel uw leven gaat beïnvloeden. Tel inderdaad uw zegeniingen en neem geen te grote risico's omdat u perse, perse nog een kind wil. ( dat lijkt mij in ieder geval niet bijbels)
dorpeling
@leene, een 'flink eind in de 30' hoeft echt niet. Mijn 4e kindje kreeg ik op mijn (net) 24e, bij een 5e zou dus in zo'n geval de vraagstelster ook pas (begin) 30 kunnen zijn. En het gevoel van dan nooit meer een kindje te zullen krijgen terwijl je nog jong genoeg bent kan best zwaar zijn.

@vraagstelster, ik durf geen advies geven. Ik weet dan een kinderwens heel sterk kan zijn, ook na het 4e kindje (ben zelf in blijde verwachting van onze 6e en 31 jaar oud). Wat die rammelende eierstokken betreft zit de grens echt niet op een bepaalde leeftijd. Ik denk dat hoe meer het besef komt dat je vruchtbaarheid verminderd, hoe sterker deze juist wordt!

Wel is het qua verstandelijke benadering een ander verhaal. Misschien in uw geval toch accepteren dat het bij 4 kinderen blijft. Geniet ervan, stop uw energie en liefde in de opvoeding van deze 4 pareltjes.
Hoe meer kinderen, ook hoe meer zorgen. Zeker in deze tijd!