Ik Gereformeerde Gemeenten, zij Baptist

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat er al veel informatie te vinden is over dit onderwerp, maar ik merk dat het toch niet volledig aansluit bij mijn vraag. Ik ben een 18-jarige jongen. Ik ben in aanraking gekomen met een meisje en we hebben na twee maanden daten gemerkt dat we bij elkaar passen en we hebben daarom samen besloten om een relatie te krijgen met elkaar. We hebben ondertussen zo’n vier maanden een relatie en we hebben het goed samen.

Alleen, er is één ding: ik ga naar de Gereformeerde Gemeenten en zij naar een Baptistengemeente. In het begin dacht ik dat het niet persé een probleem zou veroorzaken en schoof ik het daarom voor me uit, maar ik ben er achter dat mijn gedachte niet juist was. Er is een aantal punten waar we heel anders over denken. We praten er daarom niet veel over omdat het diep van binnen niet fijn voelt om anders te denken binnen een relatie.

Daarom is mijn vraag, wat kan ik het beste doen in deze situatie? Ik hou van haar, dus voor mij is uit elkaar gaan geen optie ook al weet ik in mijn achterhoofd dat het wel het beste zal zijn als het gaat om het geloof.

Antwoord

Beste jongere,

Ik heb je vraag voor de duidelijkheid aan jou zelf geadresseerd als volgt: Je kent een 18-jarige jongen en die komt in aanraking met een meisje. Na twee maanden daten bemerken ze dat ze bij elkaar passen en ze besluiten samen om met elkaar een relatie aan te gaan. Ondertussen hebben ze vier maanden een relatie en ze hebben het samen goed. Alleen dat éne ding: hij gaat naar de Ger. Gem. en zij naar een Baptistengemeente. Is dat nu zo’n probleem dacht hij eerst en dan schuift hij het voor zich uit. Maar hij komt er achter dat deze gedachte niet juist is. Er zijn toch een aantal punten waarover ze heel anders denken. Over die punten praat hij maar niet veel omdat het diep van binnen niet fijn voel om anders te denken binnen een relatie. En dan zijn conclusie: ik houd van haar, dus voor mij is uit elkaar gaan geen optie, ook al weet hij in zijn achterhoofd dat het wel het beste zal zijn als het gaat om het geloof.

En dan komt naar jou de vraag van deze 18-jarige jongen: wat kan ik het beste doen in deze situatie?

Misschien zou jij wel zeggen, joh, ik ben ook 18 jaar, ik herken deze situatie, maar heb je het wel in gebed bij God gebracht voor je ging daten en een relatie aanging? Of ben je zomaar plompverloren begonnen, een leuke date, een mooi meisje, wat is er mis mee? Niets toch?

Ik herken het zo goed! En waar ik je verder voor wil waarschuwen. Schuif alsjeblieft je kerkelijke verschillen niet onder de vloermat maar praat daar samen over. En ik weet uit ervaring dat dit heel moeilijk kan zijn, maar het zal zich tegen je keren wanneer je het niet doet. En echte liefde loopt daar toch niet voor weg? Liefde voor elkaar is meer dan het samen goed hebben. Hebben jullie samen wel een zelfde geestelijke basis? Wanneer jullie  over de noodzaak van bekering en geloof praten, herken je elkaar dan vanuit Gods Woord? En schuif alsjeblieft het verschil in doopopvatting niet voor je uit. Jij bent als kind gedoopt, zij is/wordt als volwassene gedoopt. Ondergeschikt? Denk samen nog eens goed na. Doe jullie Bijbel open en zoek samen biddend Gods weg. Loop er toch niet voor weg. Ik herken het allemaal zo goed!

En bega ook, wat ik je smeek, mijn fout niet. Ik zei: ik hou van haar, dus uit elkaar gaan is geen optie. Ik had al beslist dat dit meisje voor mij de ware was, voordat ik het aan de Heere God gevraagd had. Dat is de omgekeerde volgorde. Durf te bidden: “Heere, ik twijfel of ik wel de goede weg ga, er zijn geloofsverschillen tussen ons, die een huwelijksrelatie onmogelijk maken. Wijs me Uw weg vanuit Uw Woord en geef me moed om daarover eerlijk met mijn vriendin te praten, maar ook de moed om te breken wanneer we op grond van Uw Woord geen geestelijke eenheid ervaren, want zo mag en durf ik geen huwelijk aan te gaan. Heere, help ons.”

Dat was mijn grootste fout en daarom zeg ik het je heel eerlijk. Jouw situatie is voor mij zo herkenbaar!

Ik weet niet of deze informatie bij jouw vraag aansluit. Maar dit is wat ik in je vraag heb gelezen. Doe jullie Bijbel open en bestudeer samen Lukas 14:25-35. Alles verlaten, kosten berekenen en discipel zijn van de Heere Jezus staan niet los van elkaar.

Samen Gods leiding toegebeden,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze