Kruisje slaan

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Vraag aan iemand van de PKN. Aankomende Kerst ga ik weer eens bij mijn ouders eten, dit is afgelopen jaren bijna nooit voorgekomen (dit in verband met privéredenen). Mijn ouders zijn Rooms-Katholiek, zo hebben ze mij ook opgevoed. Maar ik zit nu bij de PKN. Dit is iets wat zij nog niet weten. Ik wil liever nog niet over dit onderwerp beginnen met ze, omdat ik net weer contact met ze heb en niet meteen over zulke gevoelige onderwerpen wil praten. Nu is het zo dat mijn ouders na het bidden voor het eten een kruisje slaan en ik vraag mij af ik dat dan ook moet doen uit respect naar mijn ouders? Of moet ik het juist laten omdat het niet Bijbels is?

Antwoord

Daar kan ik heel kort over zijn. Als ik kleine kinderen doop dan maak ik met het doopwater ook een kruisbeweging op het voorhoofd van de kleine kinderen. En daar is helemaal niets mis mee.

Er zijn veel dingen onder de Rooms-Katholieke kinderen van God die niet Bijbels zijn. En zonder dit te bagatelliseren, die zijn er onder ons niet minder, waar het gaat over dopen en Heilig Avondmaal. We moeten, zoals we dat zeggen, het kind niet met het badwater weggooien.

Als je ouders een kruisje slaan dan is er Bijbels gezien geen enkele reden om dat ook niet te doen. Als je ouders voor jou on-Bijbelse dingen doen, dan wordt het tijd voor een gesprek.

Ik kan me geen ouders voorstellen die niet blij zijn als hun kind nog steeds naar de kerk gaat, al is dat niet de kerk van hun keuze. Ik zou er dus wel zo snel mogelijk over praten met respect naar hen toe en met de liefde van Jezus Christus!

Met broederlijk groet,
Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerk