Baptist met Gereformeerd (vrijgemaakt) meisje

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Ik ben een Baptist en heb al een jaar een verkering met een Gereformeerd (vrijgemaakt) meisje. Alles gaat zeer goed wat onze relatie betreft. Alleen beginnen er problemen te komen als we geconfronteerd worden met de doopleer. Hoe nauwkeuriger ik dit onderwerp bestudeer, hoe overtuigender ik ben van één juiste Bijbelse doop. Namelijk: de volwassendoop. Kinderdoop en volwassendoop gaan niet samen! Nu de vraag: hoe moet het nu verder met onze relatie?

Antwoord

Beste mensen,

Een moeilijke vraag! In een (toekomstig) huwelijk zal de één aanhanger zijn van de kinderdoop en de ander van de volwassen doop. De verhouding tussen beide toekomende echtelieden is uitstekend, de vraag of volwassen- of kinderdoop is van twee kanten helemaal uitgebeend en heeft geresulteerd in de stelling: beide visies gaan niet samen.

Daarmee is de echte vraag die gesteld is nog niet aan de orde gekomen. Maar laat ik hier alvast een korte reactie geven: inderdaad is er geen compromis te sluiten aangaande de visie op kinderdoop of volwassendoop. Dat probeert men wel eens, met allerlei wonderlijke en onwerkbare standpuntbepalingen. Lariekoek, want in de praktijk kun je er niet veel mee!

Voorstanders van de volwassendoop beschouwen de doop als een bevestiging van wat ik geloof. Voorstanders van de kinderdoop beschouwen de doop als een bevestiging van wat God belooft. Als voorstander van de kinderdoop ben ik wel eens een beetje bang: verwachten de voorstanders van de volwassendoop niet wat teveel van wat zij geloven? In nood en aanvechting moet het geloof toch terugvallen op wat de Heere heeft beloofd!

Maar goed. Is er met die twee visies toch te leven in één huwelijk? Complicerend is uiteraard als er kinderen geboren worden: moeten die dan gedoopt worden of niet?!

Voorstanders van de volwassendoop "dragen de kleine op aan de Heere". De betekenis daarvan is te vergelijken met onze kinderdoop. En het afleggen van belijdenis des geloofs is te vergelijken met de doop van volwassenen. Dus er zit ergens wel een dwarsverbinding, maar toch...!

Ik kan de knoop niet doorhakken hoe de relatie verder moet. Wèl lijkt mij zinvol om nù reeds te zien, dat er "gehakt" moet worden. Als je nu niet hakt, word je straks geestelijk gehakt. Hóe er dan gehakt moet worden? Die vraag maar aan de Heere voorleggen! Bij Hem zijn uitkomsten!

Met een hartelijke groet,

ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

baptismekerkkeuze