Verkering met baptiste

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Aan een hervormde predikant. Ik heb een vraag waar wij al een paar maanden mee rondlopen. Ik heb ruim een jaar verkering met een meisje dat van huis uit baptist is. Ik ben zelf belijdend lid van een rechtse hervormde gemeente en ben zoon van een hervormde predikant. Wij lopen best vaak tegen verschillen aan als we over de toekomst nadenken. We hebben alles eerlijk onderzocht en willen ons oriënteren op de gemeente waarin ik belijdenis heb gedaan. Alleen kunnen wij ons niet helemaal vinden in de doopvisie van de hervormde kerk. We willen echter geen snelle beslissing nemen, omdat voor mij de doop wel waarde heeft gehad. We zijn het wel eens met de manier van belijdenis doen, de liturgie, de principes en de gebruiken rond de prediking in onze hervormde gemeente. Wij vroeg ons sterk af of wij verplicht zijn om de sacramenten te gebruiken, zoals het Avondmaal en ondertussen onze eventuele kinderen van de doop te onthouden. En is mijn vriendin verplicht als ze gedoopt wordt en belijdenis doet in de hervormde kerk te beloven om ons kind te laten dopen? Zij is namelijk zelf nog nooit gedoopt. Ze verlangt er wel erg naar om gedoopt te worden, maar alleen in een behoudende hervormde gemeente, want wij kunnen ons allebei niet vinden in het geheel van een evangelische of baptische groepering. Wij willen graag hier onze vraag stellen en niet aan onze (schoon)vader. We hebben overigens wel een hele sterke band met hem, maar hierin wil hij heel erg graag dat wij doen wat onze ouders ons geleerd hebben en mijn vriendin en ik willen heel graag een onafhankelijk antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over uw vraag, cq vragen die u liet toekomen aan het Refoweb, zou ik het navolgende willen opmerken. Ik doe dat voor de helderheid puntsgewijs:

1. Het belangrijkste voor u en uw verloofde lijkt mij dat u ieder voor zich en samen iets mag kennen van het geheim van het ware geloof in de drieënige God. Ik hoop dat u dat geloof samen ook mag beoefenen, als u met elkaar en voor elkaar bidt. Laat Christus' voorbede, dat uw geloof niet ophoudt (Luk. 22:32) het fundament van uw geloof zijn.

2. Mijn antwoord is een antwoord van een Hervormde predikant (daar vroeg u om). Maar ik wil daar meteen bijzeggen, dat ik geloof dat de Heere God Zijn kinderen ook in andere kerken heeft. En dat geldt ook voor de baptisten-gemeenschap.

3. Het lijkt mij voor u beiden van belang wat betreft de eenheid in uw aanstaande huwelijk, dat u op tijd met elkaar overeenstemming hebt inzake de keuze van de kerk waartoe u gaat behoren, als u tot een huwelijk komt. Niet de een naar deze, de ander naar die kerk dus. Want dat werkt niet en brengt op den duur vervreemding onder elkaar. Bij uw kerkelijke keuze gaat het erom, dat u daar onder de verkondiging van het Woord komt, waar bekering en vergeving van zonden naar de Schriften worden verkondigd (Luk. 24:47). De zondaar op het diepst vernederd en Christus op het hoogst verheerlijkt.

4. Als ik het goed begrepen heb, gaat uw vriendin binnen afzienbare tijd belijdenis doen in een hervormde gemeente. Ook al kan zij zich niet vinden in alles van het geheel van die kerk (ik zeker ook niet), dat behoeft haar niet te verhinderen om haar geloof te belijden in een hervormde gemeente waarvan geldt wat ik in punt 3 naar voren bracht. Bij haar belijdenis belooft zij ook trouw te zullen zijn in de deelname aan het het kerkelijk leven, inclusief de sacramenten.

5. Wat de kinderdoop betreft, zult u beiden u moeten realiseren, dat in de PKN/NH Kerk de kinderdoop praktijk is. Dat sluit uiteraard niet uit dat uw vriendin, die niet als kind is gedoopt, niet bij haar openbare belijdenis gedoopt zal mogen/moeten worden.Leest u daarover a.u.b. nog eens na wat ik daarover heb geschreven in mijn website (dsdenboer.rofeweb.nl) in de rubriek voordrachten (onder Bijbels-theologische kanttekeningen: De heilrijke betekenis van de kinderdoop). Ik heb deze bijdrage in een bijlage bij mijn antwoord aan u meegestuurd, zodat u die eventueel kunt uitprinten en samen biddend overwegen.

6. Er is in mijn website ook een bijdrage te vinden over: Is de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen?!

7. Het komt mij voor, dat uw vriendin als zij bij haar belijdenis gedoopt wordt, de heilrijke betekenis van de waterdoop voor haar zelf zal mogen ervaren en dat de Heere het haar zeker niet kwalijk zal nemen als zij deze zelfde zegen in de toekomst ook voor haar evenuele kinderen (reeds in hun prille jeugd) begeert. Denk aan bijv. Lydia en de stokbewaarder in Filippi die met heel hun gezin werden gedoopt (Hand. 16:15 en 33).

Ik hoop, dat u zich kunt vinden in mijn antwoord op uw vragen. Als u over een en ander nog wilt doorvragen, mag u dat wat mij betreft gerust doen. Aan doopouders wordt gezegd bij de doop van hun kinderen, dat zij die niet moeten laten dopen uit gewoonte of bijgelovigheid. Daarom is het best van groot belang dat uw keuze voor de doop van (uw) kinderen, een bewuste en goed doordachte keuze is.

Met een hartelijke groet,
Uw ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

baptismekerkkeuze