Meisje van evangelische gemeente, jongen van Gereformeerde Gemeente

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Meisje van evangelische gemeente, jongen van gereformeerde gemeente. Willen graag met elkaar verder. Probleem: meisje ziet het niet zitten mee te gaan met een paar regeltjes die bij de kerk horen van de jongen, vanwege principe, wat de jongen wel graag van haar wil. Velen zullen zeggen, ai, bij voorbaat niet aan beginnen, maar daar willen ze niet aan. Als je genoeg van elkaar houdt en er voor bidt, kun je er toch voor gaan? Er voor bidden, want als je het allebei wilt en God vraagt om een oplossing, dan opent Hij toch een deur? Zoekt, en u zult vinden, bidt en u zult gegeven worden. Ik denk niet dat iets dat van God is, dat voor beiden zo belangrijk is, hen in de weg hoeft te staan. Ik denk ook niet dat dat zo Zijn bedoeling zal zijn. Hoe denkt u nu over deze situatie?

Antwoord

Als het alleen maar over een paar uiterlijke regels zou gaan, zou de oplossing kunnen zijn dat beiden hun kerk loslaten en bijvoorbeeld een andere reformatorische gemeente zoeken, waar die regels, waar het meisje moeite mee heeft, niet gelden.

Maar zo gemakkelijk is het volgens mij niet. Je moet het in de eerste plaats samen eens zijn over de hoofdinhoud van het gemeente-zijn en de belijdenis. Evangelischen hebben wel mooie dingen, maar ze willen niet weten van de gereformeerde belijdenis. Die is voor mij onopgeefbaar. Dus als daar de schoen wringt, dan kun je beter niet verder met elkaar in zee gaan. Je vraagt dit aan een 'reformatorische' dominee. Dan kun je verwachten dat ik adviseer om de gereformeerde leer niet op te geven.

De woorden "Zoekt en gij zult vinden" zijn hier niet van toepassing. De vraag is gewoon: wil je de waarheid waarbij je bent opgevoed verlaten of niet. Over een paar uiterlijke culturele regels is te praten. Over het fundament van het gemeente zijn niet. Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben.

Sterkte met de beslissing, die je gaat nemen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze