Geen Sinterklaas

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Vandaag zat ik in de bibliotheek aan een grote tafel waar ook een moeder met twee kinderen zat, een jongetje die zelfstandig in een boekje las en een meisje dat voorgelezen werd door haar moeder. Ik vroeg spontaan: En? Sinterklaas ook gezien?” “Nee”, zei de moeder, “wij vieren geen Sinterklaas.” Hoezo?, vroeg ik. “Wij zijn leden van de Nazareense kerk en wij vieren geen Sinterklaas, wel Loofhuttenfeest”, en ze noemde nog wat gedenkdagen. Duidelijk Joodse feestdagen. En nu komt het: ze vertelde dat de eerste leden ergens ten noorden van Zuid-Afrika waren gekomen richting het Midden-Oosten. Hierover kan ik niets vinden op internet. Is daar meer over te zeggen, ik vind het zo'n ongelooflijk verhaal.

Antwoord

Dat is het ook. De Nazareense kerk bestaat niet, voor zover ons bekend. Wel de Kerk van de Nazarener, maar die vindt zijn oorsprong in de VS en zij vieren geen joodse feestdagen.

Vermoedelijk gaat het hier om een van de zestig Messiaanse huisgemeenten in ons land. Afhankelijk van wat hun leider ze heeft wijsgemaakt, vertellen ze de meest wonderlijk verhalen over hun herkomst. Vaak zijn ze zogenaamd nakomelingen van de een of andere joodse stam en mede daarom hanteren ze allerlei joodse rituelen en feesten. Ook dat verschilt per gemeente. Het enige dat hen bindt is dat ze allen beweren de enige ware Messiaanse gemeente te zijn en hun onderlinge strijd en afgunst.

Overigens is het Sinterklaasfeest ook in reformatorische kringen lange tijd omstreden geweest en soms nog. Daarom wordt er geen Sinterklaasfeest gevierd, maar pakjesavond gehouden. Lees ook de artikelen in het archief over dit thema.