Samen kerk kiezen

Ds. J.L. Schreuders / 11 reacties

Vraag

Wij zijn nu ruim anderhalf jaar samen. Houden ontzettend veel van elkaar en passen op veel gebieden erg goed bij elkaar. Het enige waar we steeds tegen aanlopen is ons verschillend kerkverband. Zij is opgegroeid in de PKN (hervormde gemeente) en hij in de Ger. Gem. We voelen ons daarom ook allebei meer thuis in onze eigen kerk en zien een overstap naar de kerk van de ander eigenlijk niet echt zitten. Wel gaan we om de week bij elkaar naar de kerk en zo hoopten we tot een gedeelde mening te komen. Dit is helaas (nog) niet gelukt. Toch hopen we er samen uit te komen! We lopen er nu al geruime tijd mee maar komen niet echt verder. Ook zitten we aan het doen van belijdenis te denken. Maar we weten dus niet bij welke kerk. Ook omdat belijdenis doen in beide kerken nogal verschillend is. We vragen ons af wat eigenlijk de exact verschillen zijn tussen de twee kerken als je het hebt over de kern van het geloof? En wat zouden eventuele opties voor ons kunnen zijn om hierin verder te komen?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Je stelt de vraag naar de verschillen tussen de genoemde kerken. De verschillen qua prediking kun je het best zelf beoordelen. Dat kan namelijk per plaats sterk verschillen zowel binnen de Gereformeerde gemeenten als (nog veel sterker) binnen de PKN. Objectief gezien moet ik in elk geval zeggen dat de Gereformeerde Gemeenten een kerk zijn met een voluit gereformeerde belijdenis. Dat kan helaas van de PKN niet worden gezegd. Dat lijkt mij een punt om goed over na  te denken.

Probeer in elk geval uit te komen op hetzelfde kerkverband, want als de een hier kerkt en de ander daar, dat is niets. Misschien zijn er in de plaats waar jullie wonen ook nog andere kerken, die een alternatief kunnen vormen. Of in de plaats waar jullie je op termijn hopen te vestigen. Dat zou een oplosing kunnen bieden. Let er in elk geval op dat de kerk op de juiste grondslag dient te staan en dat in de prediking de rechte voren worden getrokken. Er is namelijk in de kerken heel veel in beweging en niet altijd ten goede. Je bent aan je zelf en aan je eventuele kinderen later verplicht bij de zuivere bediening van het Woord te leven.

Hopelijk komen jullie er samen uit. Laat het een zaak van gebed wezen en laat het een zaak van principe zijn en niet van enkel nestgeur.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze
11 reacties
tamara72
Mooi antwoord van ds.
Allebei lid zijn van hetzelfde kerkverband kan soms ook voor veel problemen zorgen.
Denk goed na voordat je een beslissing neemt.
Anders krijg je later er problemen mee.
Uit ervaring weet ik dat ik toen een verkeerde beslissing heb genomen en daar enorm veel spijt van heb dat ik deze keuze heb gedaan.
Ik wens jullie veel wijsheid toe bij de beslissing.
refoweb
Hier geen discussie over de PKN a.u.b.
TJH
Zowel in de PKN als in de Ger.gem zijn er dingen waar het aan schort maar dat is in iedere kerk. Ik denk dat je een keus moet maken met de vraag: in welke kerk kan ik het minst mijzelf blijven? In welke kerk krijgen we het verlangen samen Jezus te volgen? Je zou ook kunnen kijken waar jullie eventueel hopen te gaan wonen, en welke kerk in die plaats staat, of je gaat voor een middenweg: HHK of gereformeerde bond.
dkw
Kies een middenweg?
HHK, of gereformeerde bond PKN, of CGK?
denkertje
als je gelegenheid hebt, ga dan eens doordeweeks kerken samen.zowel herv.als gergem.belui.steren.en dat niet in dezelfde gemeeentes, maar hier en daar. doe niets overhaasten vraag de Heere om ontdekkend licht.,sterkte in deze zoektochten.wie zoekt die vindt.
Arjans
Jaren geleden stonden mijn (inmiddels) vrouw en ik voor eenzelfde keuze. Al waren de verschillen iets minder groot. Ik was ook lid van de PKN (Hervormd, gereformeerde bond), zij van de GKv. Vanaf het begin hadden wij als uitgangspunt dat we samen naar dezelfde kerk wilden, en ik ben blij dat jullie dat ook willen. Ik zou er niet aan moeten denken om allebei bij een andere kerk te horen.

Nu hadden wij het "geluk" dat ik me goed thuisvoelde bij de GKv, waardoor we daar uiteindelijk samen lid zijn. Maar het kan dus zomaar gebeuren dat het niet zo makkelijk gaat en hoewel ik "shoppen" bij kerken meestal helemaal niet zo'n fijn plan vind, is het in dit specifieke geval misschien wel een oplossing. Ik weet niet bij wat voor soort hervormde gemeente zij hoort. De gereformeerde bondsgemeenten binnen de PKN zijn zéér gereformeerd van aard, dus eventueel zou een bondsgemeente een oplossing kunnen zijn. Mijn vrouw gaf vanaf het begin aan geen lid te willen worden van de PKN, vanwege de "vrijblijvendheid" binnen deze kerk en ook dat kon ik best begrijpen. Ik kan me ook best voorstellen dat de "hij" in dit verhaal hier ook moeite mee zou kunnen hebben. Maar er zijn natuurlijk allerlei mogelijkheden: CGK, GKv, NGK, noem maar op. Juist omdat jullie zoekende zijn, lijkt het me helemaal geen verkeerd plan om dat soort kerken eens te vergelijken. Heb het er ook eens met elkaar over wat jullie samen belangrijk vinden in een kerk! Mochten jullie twijfelen, zal een ouderling of predikant van zo'n gemeente ongetwijfeld ook bereid zijn om met jullie in gesprek te gaan.
Droppie
moeilijk, maar wij waren van dezelfde kerk en dan lijkt het makkelijk.
Maar dan praat je misschien ook minder dan over en ga je er gewoon vanuit.
Toch valt dat later ook nog tegen, en merk je dan ook nog verschillen vooral in het opvoeden van de kinderen.
Je kom uit een heel verschillend gezin.
Dat is vaak ook het verschil.
AHHK76
Wat Droppie zegt, kan ik helemaal beamen. Uit dezelfde kerk komen, lijkt makkelijker, want je blijft gewoon allebei in je eigen kerk. Maar onderschat het verschil in opvoeding niet! Dat kan toch heel groot en lastig zijn!

Het gesprek moet allereerst gaan over wat wezenlijk is in dit leven. Wie is God voor ons? Hoe wil God dat wij Hem dienen? Hoe willen wij, als wij kinderen krijgen, hen opvoeden? Wat doen de kerkdiensten met ons? enz..
Daarin moet je eenheid vinden en dan kun je samen één kerk zoeken!

Misschien is er ook nog iets voor te zeggen dat je, als je er niet komt, de kerk van de man kiest... Hij wordt het hoofd/de priester van het gezin!
1a2b3c
- Misschien is er ook nog iets voor te zeggen dat je, als je er niet komt, de kerk van de man kiest... Hij wordt het hoofd/de priester van het gezin!

Hier ben ik het niet mee eens, stel dat de man in een kerk zit waar het zuivere evangelie niet gebracht wordt? (ik doe hiermee geen uitspraak over de kerk van de man uit de vraag, die ken ik niet)
Persoonlijk zou ik liever m'n verkering uitmaken dan de rest van mijn leven te moeten kerken waar Gods Woord niet (zuiver) gebracht wordt.
Pinda
Moeilijke zaak, mijn vriend en ik zitten ook in een verschillende kerk. Ik kan wel zeggen dat we daardoor heel veel over het geloof praten. Dat is een belangrijke pijler in een relatie. Ik heb ook een relatie gehad met iemand uit dezelfde kerk, maar we praatten nooit over het geloof.
Wat ook belangrijk is dat je het samen eens bent over de belangrijkste geloofszaken (om het zo te noemen). Dat zijn wij wel. Als je het goed met elkaar eens bent, weet ik zeker dat er een kerk is waar jullie je samen thuisvoelen. Anders let je misschien teveel op uiterlijke bijzaakjes..
Sterkte!
waldboy
Waarom moet er altijd de kerk van hem of de kerk van haar worden gekozen.
Jullie zijn alleen dooplid en hebben toch de vrijheid om te kiezen waar jullie je thuisvoelen.
Ga eens "shoppen" Ook buiten de refowereld.
Kijk en luister waar het Evangelie goed gebracht wordt. Dat gebeurt ook in veel Evangelische Gemeentes. De verschillen zitten vaak in de bijzaken.
Let wel! Blijf niet shoppen!