Verloren mens en/of gered kind van God

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Harinck. U schreef onlangs in 'Verwarrend bijbelgedeelten over gebedsverhoring': “Ik raad je aan veel meer te denken dat je een verloren mens bent en God en Zijn genade nodig hebt. Dit zal tot zoeken brengen en tenslotte vinden worden.” Ik wil niet op woorden vangen, of iets betwisten, maar ik lees in de Bijbel dat als we in Jezus geloven we niet meer verloren zijn, maar gered. Dit komt zo vaak voor, dat dat niet te missen is.

Enkele duidelijke teksten zijn Joh. 3:16 en Rom. 8:1. En zo zijn er meer teksten te noemen (waarbij Rom. 8:1 nog eens benadrukt dat er wel naar de Geest gewandeld moet worden). De verlorenen en zondaren zijn zij die niet geloven in Jezus, gelovigen zijn heiligen, kinderen, verlosten. Uiteraard is dat 100 procent genade, maar dan hoeven wij onszelf toch niet meer als verloren mens te zien, maar als gered kind van God?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb in het antwoord op een vorige vraag inderdaad geschreven dat het beter is te bedenken: ik ben een verloren zondaar, die een Zaligmaker nodig heeft. Voor de duidelijkheid  herinner ik je er aan dat het ging over de vraag wanneer weet ik nu dat mijn berouw oprecht is, mijn ellende-kennis diep genoeg is en mijn geloof zaligmakend is? Een mens kan zich daar helemaal op richten. Ik adviseerde dat het zo veel nuttiger is om te denken dat je een verloren mens bent, die Christus nodig heeft. Dan zijn je werkzaamheden gericht om in Christus geborgen te worden. Dat is zo veel vruchtbaarder, dan steeds je af te vragen: ben ik wel genoeg vernederd en bezit ik wel het echte geloof? Maar nu had u verwacht dat ik zou hebben gezegd: je moet in Jezus geloven en verder niet tobben, want als je gelooft ben je een gered kind van God.

Maar wat voor soort geloof zou dit zijn? Een geloof zonder te beseffen dat je een verloren mens bent. Weet je dan wel waarom je gelooft? Hoort daar het besef van verlorenheid niet bij? Waarom zou je anders geloven? Hoe denk je dat een waar geloof er uit ziet? Het wordt in de Bijbel  vergeleken met honger en dorst, met vluchten en vertrouwen. Heeft dat niets te maken met een bepaalde nood waarvoor men Jezus zoekt?

En wat denk je dat zo’n geloof dat zegt “nu ben ik een gered kind van God,want ik geloof”, een mens  kan geven? Is het niet jezelf gerust stellen, zonder dat God je heeft gerust gesteld? Zal dat stand houden in het uur van de dood? Kan  dat zogenoemde  ‘gewoon geloven’ dat je zondaar bent en Jezus Zaligmaker is en tegen jezelf zeggen: dat dit zo in de Bijbel staat, wel echt troost brengen in een verslagen hart? Geloven is meer dan een verstandelijke redenering. Het hart en de gevoelde nood is er bij betrokken.

Ik vind de uitspraak “dan hoeven we onszelf niet meer als een verloren mens te zien, maar als een gered kind van God”, hier ook niet op zijn plaats. In het komen tot Jezus en het geloven in Hem beschouwt de mens zich als een verloren zondaar. Nadat men tot geloof is gebracht en de kracht van Jezus’ bloed aan de ziel ervaart, kan en mag men zeggen: Gods toorn is van mij afgewenteld op Jezus. Ik ben om Christus’ wil aangenomen als kind van God en erfgenaam van Christus.

De apostel heeft wel tot de stokbewaarder gezegd: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden! Maar hij zei niet: wees maar nergens over bezorgd, je ben een gered kind van God. Dat kon hij pas tot de stokbewaarder zeggen, nadat deze in zijn nood Christus had aangegrepen. Ik denk dat Paulus op vragen daarover zou gezegd hebben: Wanneer je niet tot het bloed van Jezus vlucht, ga je eeuwig verloren.

Ik hoop dat je de zaken niet door elkaar haalt. Er komt geen gered kind van God tot geloof in Jezus Christus, maar een verloren zondaar. Na dit geloven troost het Evangelie deze zondaar en zegt: Nu hoef je nergens meer voor te vrezen. Je bent een gered kind van God.

Hopelijk bedoelde je dit ook, anders zit er echt iets verkeerd in je denken over het geloof in Jezus Christus.

Ds. C. Harinck