Heilige Geest ontvangen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Wanneer heb je de Heilige Geest in je? Ontvang je de Heilige Geest alleen als je wedergeboren bent?

Antwoord

1 reactie
Lecram
De Heilige Geest ontvang je nadat je geloofd hebt:

2 Korinthe 1:22 Die ons ook verzegeld heeft en het onderpand van de Geest in onze harten gegeven heeft.

Efeziërs 1:13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Efeziërs 4:30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.

Het vervuld raken met de Heilige Geest is niet hetzelfde. Je leest in de bijbel meerdere keren dat gelovigen vervuld raakten met de Heilige Geest. Die hadden ze dus al ontvangen, ze geloofden al, maar ze raakten op bepaalde momenten vervuld van Hem:

Lukas 1:41 En toen Elizabet de groet van Maria hoorde, gebeurde het dat het kindje opsprong in haar buik; en Elizabet werd vervuld met de Heilige Geest,

Lukas 1:67 En Zacharias, zijn vader, werd vervuld met de Heilige Geest en profeteerde:

Handelingen 4:31 En toen zij gebeden hadden, werd de plaats waar zij bijeenwaren, bewogen. En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en spraken het Woord van God met vrijmoedigheid.

Handelingen 13:52 En de discipelen werden vervuld met blijdschap en met de Heilige Geest.

Efeziërs 5:18 En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest,