Beschadiging door verkrachting

Henk Jan Westeneng / 5 reacties

Vraag

Ik, jonge vrouw van in de 20, zit met het volgende probleem. Door seksueel misbruik en een verkrachting een aantal jaren geleden is mijn vagina niet helemaal heel meer. Als ik ongesteld ben heb ik niet genoeg aan een tampon, omdat het menstruatiebloed en langsheen loopt. Zo kan ik dus bijvoorbeeld ook niet zwemmen. Mensen begrijpen dit niet en het heeft weinig zin om steeds maar weer uit te leggen hoe het komt. Er is als het ware een soort van hapje uit mijn vagina. Ik durf hiermee niet naar de huisarts. Voor hechten ben ik nu natuurlijk veel te laat, maar is er misschien toch nog iets aan te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat verschrikkelijk dat je seksueel misbruikt bent en daar tot op de dag van vandaag de gevolgen van ondervindt! Ik begrijp dat je er niet mee naar de huisarts durft. Als ik me in je probeer te verplaatsen, kan ik me goed voorstellen hoe moeilijk het voor je is om hiermee naar de huisarts te gaan. Toch denk ik dat dat wel verstandig is. De huisarts heeft medisch beroepsgeheim en mag er dus (zonder jouw toestemming) met niemand over praten. Artsen vinden dit medisch beroepsgeheim zeer belangrijk en zullen zich hieraan houden (ook als ze de dader van het misbruik in hun eigen praktijk hebben!)! Het is belangrijk om te weten dat in Nederland helaas veel vrouwen (en ook mannen) zijn die seksueel misbruikt zijn. De huisarts is in zulke gevallen vaak vertrouwenspersoon (en kan vaak veel voor mensen die dit meegemaakt hebben betekenen). Je kunt er niets mee verliezen door het in ieder geval met de huisarts te bespreken. Als je bepaalde dingen niet wilt (bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek) kun je dit gewoon aangeven. Je bent baas over je eigen lichaam en de huisarts zal dat zeker respecteren.

Veel bloedverlies tijdens de menstruatie wijst op zich niet op een beschadiging van de vagina. Het bloed komt namelijk uit de baarmoeder, en vaak is het bloedverlies de eerste dagen van de menstruatie het heftigst. De vagina is van zichzelf heel breed, maar de voor en achterzijde vallen tegen elkaar aan. Een tampon zet uit als je deze in de vagina inbrengt, maar sluit de vagina niet helemaal af. Het doel van een tampon is alleen om vocht (in dit geval bloed) wat uit de baarmoeder komt op te vangen. Als de tampon helemaal vol met vocht zit, dan kan het bloed er dus makkelijk langslopen (dit gebeurt bij iedereen). Het is zo dat als je gaat zwemmen met een tampon, dat er van onder en van boven vocht (zwembadwater en bloed) naar de tampon toe komt en dat die dus veel sneller vol is dan normaal. Dat bij jou een tampon snel vol is na het zwemmen is dus heel normaal. Als je toch wilt zwemmen als je ongesteld bent, zou je bijvoorbeeld een schone tampon in kunnen doen voor het zwemmen en als je uit het zwembad komt gelijk weer een schone, dan voorkom je dat er bloed langs kan lopen. Kortom, bloed wat langs de tampon loopt tijdens de menstruatie is niet abnormaal.

Dan kom ik bij je vraag of er nog iets aan te doen is. Het is inderdaad te laat om het te hechten als er een beschadiging van de vagina is, maar dat betekent niet dat er niets aan gedaan kan worden. De huisarts zal je daarvoor misschien verwijzen naar de gyneacoloog. Deze dokter weet het meeste van de behandeling voor jouw klachten. De gyneacoloog kan ook het beste inschatten wat eventuele voor- en nadelen van een behandeling zullen zijn en of je klachten ermee verholpen kunnen worden.

Ik hoop dat ik wat verder heb kunnen helpen en wens je veel kracht en wijsheid toe.

H. J. Westeneng

Henk Jan Westeneng

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: arts en onderzoeker

Tags in dit artikel:

gyneacoloogseksueel misbruikvagina
5 reacties
AHHK76
Wat erg voor je dat je misbruikt en verkracht bent..! Ik begrijp je schroom om naar de dokter te gaan, maar dokters zijn gewend om vrouwen lichamelijk te onderzoeken en intieme dingen te bespreken. Dus ik hoop dat je de stap toch durft te maken. En anders gewoon alleen gaat voor een verwijzing naar een vrouwelijke gyneacoloog, als dat minder eng voor je is.
Zelf kan ik gewoon niet tegen tampons en zwem dus niet als ik ongesteld bent. En dat ik geen tampons gebruik daarin ben ik echt niet de enige. Dus wil ik je adviseren gewoon te zeggen dat tampons bij jou niet (goed) werken en dat je daarom niet kunt zwemmen als je ongesteld bent. Niet iedereen hoeft altijd te weten waarom en hoe. Voor jou vind ik het wel heel vervelend dat het waarschijnlijk komt door wat je mee hebt gemaakt!
Veel sterkte met alles!
bootje
Heel veel sterkte, en hoe vreselijk moeilijk ook probeer toch naar je huisarts te gaan. Vraag evt. een vrouw ipv. de mannelijke arts als je de keuze hebt. En verder sluis ik me bij AHHK76 aan.
Roozemond
Vreselijk...... en herkenbaar.
Er is een weg.... er zijn mensen die, na ALLES, wel te vertrouwen zijn.....
Ik kamp met hetzelfde probleem, maar echt, de behandeling die mijn man en ik volgen in het IJsselland ziekenhuis in Capelle is heel goed......
Ik zal voor je bidden.
Veel sterkte hoor!
43843
@Roozemaond. Herkenbaar! Ik wil je ( jullie) dan ook van harte Gods hulp en nabijheid toewensen.
Justinus
Het medisch gedeelte laat ik over aan Westeneng... ieder zijn vak. Ik vind het onbegrijpelijk dat je niet naar je huisarts gaat/durft te gaan? Ik hoor dat meer in de Refo-kringen, waarom toch? Men gaat wel naar een advocaat om recht te krijgen maar een huisarts die nog méér de vertrouwenspersoon is laat men links liggen... Is er hier sprake van een vorm van angst voor een arts of nog erger: is men bang voor het eigen lichamelijke? De opmerking van Westeneng {De huisarts is in zulke gevallen vaak vertrouwenspersoon (en kan vaak veel voor mensen die dit meegemaakt hebben betekenen)} spreekt mij dan ook zeer aan. Overigens ben ik het totaal oneens met Bootje (een vrouwelijke arts vragen i.p.v. een mannelijke arts), het zij zo. Ik wens je veel sterkte en hopelijk horen we t.z.t. nog eens positieve berichten van je.