Weinig aandacht voor Gods beloften rondom Israël

Ds. A. Simons / 151 reacties

Vraag

Israël speelt een prominente rol in Gods plan in de Bijbel. Daniël 7:27 (o.a.) zegt zelfs dat “het koningschap en de heerschappij en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste.” Het gaat hier om Israël. Het woord Israël is na “Yahweh” en “Elhohim” zelfs het derde woord in de Bijbel. Maria, Zacharia en Simeon bezongen dat God naar Zijn volk Israël had omgezien. Jezus zegt dat de verlossing uit de Joden is. Jezus was zelf een Jood. De Emmaüsgangers zeiden ook dat zij dachten dat de Messias zou komen om Israël te verlossen en Jezus sprak dat niet tegen. Zo zijn er zoveel schriftplaatsen aan te wijzen dat Israël een zeer belangrijke plaats heeft in het plan van God en Zijn Koninkrijk.

Hoe komt het dan dat Israël helemaal geen plaats heeft in de belijdenisgeschriften en nauwelijks in de prediking? Ik heb dat eens aan onze predikant gevraagd en hij zei dat hij dat heeft geprobeerd, maar doordat hij zoveel weerstand daarop kreeg, is hij daarmee gestopt. Hoe kunnen wij niets met Israël hebben als het Gods uitverkoren volk is? Als Israël straks met Jezus de nieuwe aarde zal regeren, wat moeten wij op dat moment dan doen als we nu ook niets met Gods volk hebben? Wordt het niet tijd dat wij ook dít belangrijke deel van de Bijbel eens een wat meer prominentere plek geven in ons geloofsleven en prediking?

Antwoord

Vriend, een hele mond vol! Inkt en papier te kort om te beschrijven en te reageren op uw of jouw mail. Helaas moet ik je gelijk geven dat er in de kerk zo weinig aandacht is voor Gods beloften rondom Zijn letterlijk Israël. Bekering van Israël is vaak een sluitstuk in ons gebedsleven. Alsof het ophoudt bij de bekering van gans Israël (Rom. 11:26). Alsof er geen andere tijd meer komen zal (Zach. 3:10).

We gaan met elkaar de tijd van advent in. Voor velen is advent een terugblik. Toch geloof ik dat advent een uitzien is naar de dag van Zijn wederkomst. Maranatha. Om met Paulus de Heere Jezus Christus als Zaligmaker terug te verwachten opdat Hij ons verderfelijke lichaam zal veranderen en gelijkvormig maken aan Zijn lichaam (Filip. 3:20).

Weinig oog voor het land en het letterlijke volk Israël, is mede de oorzaak dat wij een geestelijk koninkrijk verwachten en weinig oog hebben voor een aards koninkrijk. We denken dat Gods kinderen eeuwig in de hemel zijn en beseffen niet dat er een aards koninkrijk komt. Een letterlijk koninkrijk waarin de bekering van het letterlijk Israël een grote rol zal spelen. Ook het land en de natie van Israël. Een voorproef van het koninkrijk wat straks eeuwig letterlijk komen zal.

Heimwee maakt het hart uitziende naar Zijn komst. Naar de bekering van Zijn Israël. Opdat God verheerlijkt wordt door Zijn volk zoals Simeon het geprofeteerd heeft in Lukas 2:32: Een Licht tot verlichting der heidenen en (daarna) tot heerlijkheid van Uw volk Israël. En de Geest en de bruid die zegge; Kom! Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk!

Groet ds. A. Simons,

Deze vraag is ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) JodenIsraelkoninkrijk
151 reacties
Omega
@Johangroen Interessant, maar misschien moet je de vervangingstheologie maar eens in de praktijk toepassen en je veronderstellingen vervangen door bewijs ;-)

@Lecram Je mag je van mij best laten besnijden hoor. Er zal toch iemand het goede voorbeeld moeten geven ;-)
Johangroen
omega mail mij maar dan zal ik je bewijzen op Ds m sturen.

johng4696@yahoo.com
dalethvav
@Omega,

in ELKE dienst waar gezegd wordt dat de doop IN DE PLAATS VAN de besnijdenis is gekomen, en waar men vervolgens na de doop Ps. 105:5 laat zingen, wordt de vervangingstheologie ten volle gepraktiseerd. Punt.
PS. Je hoeft mij niet uit te leggen wat de vervangingstheologie is hoor.
Lecram
Ik bén besneden, Omega ;)
Kol. 2:11

En, nee, dat betekent NIET dat ..... in plaats van ....
Johangroen
De Bijbel leert de besnijdenis en de geloofsdoop niks meer en niks minder. En zeker niks in plaats van.

Weet je wat het probleem is in Nederland men denkt dat men hier het Israël van het noorden is, hoe hoogmoedig, wij zijn heidenen die tot geloof gebracht moeten worden en wij zijn geen kinderen abrams.
Lecram
@Johangroen: de kinderdoop is niet per se vervangingsleer. Ook als je van mening bent dat de doop níet in plaats van de besnijdenis is gekomen, kan de kinderdoop alsnog een bijbelse visie zijn. Dat heeft ds. Van Campen uit Rotterdam zo uitgelegd in een aantal preken. Hij noemt de doop (óók aan kinderen) dan de Koninkrijksdoop. Kinderen zijn collectief deelgenoten van de Koninkrijk. Gezien het gehele collectiviteitsdenken van de bijbel, is dat niet eens zo'n vreemde gedachte. Én, naar mijn mening, te verdedigen vanuit de Schriften.
CrA
Dat is inderdaad de reden, @Johan: hoogmoed. Paulus zei het al tegen de Romeinen(Rom 11:18-21)
henkie
@Lecram
Voor ons heidenen is dat inderdaad VERVANGEN ja. We hoeven ons niet meer te laten besnijden, of de sabbat te onderhouden of naar de tempel te gaan. Daaruit concluderen dat Israel heeft afgedaan, doet volgens mij niemand. Ik wacht nog steeds op die bewijzen waar Omega om vroeg...
Omega
@dalethvav Misschien dat je toch maar eens Wiki moet raadplegen of anderszin wat kennis van zaken opdoen. Zoals @Lecram ook al aangeeft: (kinder)doop en vervangingstheologie hebben niets met elkaar te maken. Wat mij opvalt is dat veel evangelischen achter iedere kerkdeur een vervangingsspookje vrezen en dat gebruiken om zich af te zetten tegen kerkgenootschappen in het algemeen en refokerken in het bijzonder. Je moet eens googlen op "vervangingstheologie", mogelijk dat er dan wat plaatsvervangende schaamte bij je groeit. Vervolgens worden er diepe krokodillentranen geschreid als refodominees omgekeerd evenredig waarschuwen tegen evangelische oprispingen die de gereformeerde leer willen vervangen. Over vervangingstheologie gesproken ;-)

Maar ook jij krijg van mij uitgebreid de kans om de naam van een reformatorische dominee te noemen die stelt dat de kerk in plaats van Israël is gekomen. Graag ook met bijbehorend bewijsmateriaal. Ik lees tot nog toe alleen maar veel geblaat, maar de wol wordt niet geleverd.

@Lecram En laat nu Paulus in de door jou aangehaalde 2 Kol. 11 zeggen: de doop = de besnijdenis (van het hart). M.a.w. we hoeven alleen nog maar geestelijk besneden te worden door de doop, een bloederig mes is niet meer nodig. Ik was het bijna met je eens geworden ;-)

@Johangroen Het is niet Israël van het Noorden, maar Israël van het Westen. Ooit bedacht door een puriteinse predikant en overgenomen door de Messiasbelijdende jood Isaac da Costa. Hij gebruikte dat als vergelijking (niet als gelijkstelling) omdat Nederland in de 17e, 18e en 19e eeuw een christelijke overheid had. En als iemand het toen (of nu) had over het Israël van het Westen, dan wordt er mee bedoeld: Nederland als christelijk land. Niets meer, niets minder. Alleen sommige moslims denken dat Nederland nog steeds een christelijke natie is, de rest weet beter. Lees het promotie-onderzoek "Sions Vorst en Volk".

Mail volgt.
Johangroen
Omega dat leert bijna elke reformatorische predikant, dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, als ik bewijzen moet gaan aanslepen dan is refoweb te klein, onderzoek zelf zou ik zeggen en lees vooral niet selectief. Doe nu niet of je dit nooit eerder hebt gehoord dat is onmogelijk je steekt je kop in het zand, Jo ik zit al 47 jaren in deze kerken waarom zou ik hierom gaan liegen terwijl er duizenden boeken en preken zijn uitgeschreven waarin staat dat de kerk Israël vervangen heeft? Er is ook een positief bericht men is er van terug aan het komen gelukkig er is een begin maar dit zal nog generaties duren voor het zo goed als weg is.

Over de ander kwestie, je hebt Mn mail dan krijg je bewijzen.
Johangroen
Omega, lees eens de dogmatiek van Kersten daar zegt hij het ook, en ben je vergeten hoe zijn houding in de oorlog was tegenover de joden? Hij wilde bv geen handtekening zetten van de gezamenlijke kerken tegen de vervolging van de joden en dat komt voort uit de gedachte dat Israël niet meer het uitverkoren volk is maar Gods kerk.
Lecram
@Omega: Als we met Christus gestorven zijn, zijn we ook met Hem opgestaan door de doop. Dat zegt Romeinen 6. Dat is inderdaad ook de geestelijke besnijdenis. Daarom is de doop niet IN PLAATS van de besnijdenis gekomen, maar de doop in Jezus' Naam is ERBIJ gekomen.

@henkie: de besnijdenis heeft NOOIT voor de gelovigen uit de volken gegolden, dus kan die ook niet zijn vervangen door de doop. De doop was nieuw voor de gelovigen uit de volken. De doop op zich was niet nieuw, wél de doop in de Naam van de drie-enige God.
Johangroen
Bedankt lecram mooier kon ik het niet verwoorden.
henkie
Het hele huis van Abraham en alles er omheen werd besneden, ook de slaven.
Omega
@Johangroen Volgens mij is Refoweb digitaal, dus de ruimte is onbeperkt. En ik vraag ook niet om veel bewijs, gewoon heel simpel een preek, een artikel of geschrift van een levende predikant (of kerkelijke leerstelling) waarin hij zegt dat de kerk de plaats van Israël heeft ingenomen.

Welaan, je hebt één overleden Ger. Gem.-dominee kunnen vinden van wie bekend is dat hij weinig van joden moest hebben. De (verwerpelijke) visie van Kersten riekt inderdaad ernstig naar anti-semitisme. Hij vond dat de joden het oordeel in de oorlog over zichzelf hadden afgeroepen. Bij predikanten binnen de Ger. Gem. kreeg hij daarvoor weinig steun. Ds. R. Kok bijvoorbeeld was een verklaard tegenstander van deze houding en heeft zich juist ingezet voor joodse onderduikers. Bovendien hebben de Ger. Gem. in 1942 een brief van Nederlandse kerken tegen jodendeportatie mede ondertekend.

Waarmee ik voor de derde keer nog maar eens zeg dat ik niet uitsluit dat er individuele predikanten waren (of zijn) die de vervangingstheologie aanhangen, maar dat dit in geen enkele reformatorische kerk tot de leerstellingen, dogmatiek, beleid of prediking behoort. Daarom vraag ik om bewijsmateriaal. Want daarmee toon je niet alleen je gelijk aan, maar geeft het mij ook munitie om deze predikant te benaderen en hem eens kritisch te bevragen. Ja meer nog, om als dat waar is, ook een officiële klacht bij de deputaten tegen hem in te dienen. Dat moet je toch aanspreken, lijkt me ;-)

@Lecram Paulus betoogt aan de heidenchristenen in Kolosse juist dat voor hen de besnijdenis niet nodig is, vanwege de doop. Dáárom noemt hij de doop de besnijdenis van het hart en niet -wat veel logischer zou zijn- de vernieuwing van het hart. Overigens heeft de doop altijd twee componenten: verbond en geloof. Deel je de verbondsvisie niet, dan heb je altijd de andere component nog als houvast ;-)
CrA
De preses van de Generale Synode van 2007 constateerde aan het einde van de behandeling van het rapport van het Deputaatschap voor Israël, het volgende: ‘De Gereformeerde Gemeenten hebben afstand genomen van de vervangingstheologie.’ https://www.dep-israel.nl/files/Diversen/isra-l-en-de-kerk.pdf Als men van iets afstand neemt, dan heeft men toch eerst iets aangehangen? Maar goed, mooi dat ze er afstand van hebben genomen.

Terug naar de vraag, waarom is er zo weinig aandacht voor Gods beloften rondom Israël? Dat is opmerkelijk, want men klaagt over het verval in de kerk, het is de dood in de pot. Maar ziet men wel in, dat het herstel van de christelijk kerk verband houdt met het herstel van de Joodse kerk? Want als de verwerping van de Joden de verzoening voor de wereld betekende, wat zal dan hun aanneming wel niet betekenen voor die wereld? Niets anders dan het leven uit de dood (Rom. 11:15). Als men dit besefte, zou er minder geklaagd worden over het verval in de kerk en meer gebeden worden om de bekering van de Joden.
Lecram
@Omega: als met "verbond" "beloften" bedoeld wordt (Berit), dan deel ik de verbondsvisie. De beloften liggen vast in God zelf. Dat is duidelijk een veel steviger houvast dan mijn geloof, dat wankelt nog wel eens ...
Omega
@CrA Je kunt je een vervangingstheologie ook laten aanpraten. Dat wordt in deze discussie wel duidelijk ;-)

En nog ter aanvulling betreffende ds. Kersten. Ook in evangelische kringen hebben we dit soort figuren gehad. Denk maar aan het evangelistenechtpaar Lucas en Jenny Goeree. Voor hun uitlatingen over de holocaust zijn ze ook veroordeeld.

Dat er op dit moment positieve aandacht is in vrijwel alle kerken voor Israël, heeft -denk ik- te maken met het besef dat we in de eindtijd leven en de daaraan verbonden voorspelde opwekking onder de joden. In mijn contact met de messiasbelijdende gemeente Kehilat Hasdey Yeshua in Arad merk ik daar echter nog niet veel van. Er is groei, maar slechts mondjesmaat. Ze krijgen veel tegenwerking van orthodoxe joden. Wel hoor ik dat er bedoeïnen tot bekering komen, mede dankzij de diaconale projecten van deze gemeente in de Negev.
Omega
@Lecram Het verbond is zelfs een belofte waar God Zelf Zijn 'handtekening' onder heeft gezet. Onwankelbaar. Helemaal met je eens dus, zo ook je laatste opmerking.
Jesaja40
Eindelijk beseffen een aantal lezers onder ons dat de sluier, de bedekking die nog over een groot deel van mijn volksgenoten is, er van af gaat. Dat is niet de verdienste van de kerken die vriendelijker zijn gaan kijken naar het Huis van Israël. Het is de individu, die daar een oog voor krijgt.

Wie dat ziet beseft ineens dat hier een wonder aan onze ogen voltrekt. De Eeuwige ziet weer om naar Zijn Volk. Hij begint met het openen van de ogen onder mijn volksgenoten. U, die vanuit uw kerk dit waarnemen zien dit. Dit proces is niet meer te stuiten en zal er toe leiden dat geheel Israël hun Messias Yeshua zal herkennen en aanhangen. Dat hoeft geen lange weg meer te zijn, het verschil is zo dun als een sluier.

Vanuit uw kerken leest u de belofte die gegeven zijn aan Israël. Ga daar niet te krampachtig mee om. Het is net als het zaad wat in een akker gezaaid is. Dat moet u met rust laten en begin niet te schoffelen voordat de zaden zijn opgekomen. Met andere woorden: u staat er bij en u kijkt er naar. U hoeft niet in te grijpen vanuit een "kerkelijke bekeringsdrang". Daar zit mijn volk niet op te wachten. Alles gebeurt op de tijd die de Eeuwige heeft bepaald. Wat is dan wel uw taak? Ga in uw binnenkamer en smeek aan de Eeuwige om de ogen van mijn volksgenoten te openen.

Dat is slechts uw houding naar mijn volk. Zo en op die wijze zal de breuk, die er is ontstaan geheeld kunnen worden. Er is teveel gepasseerd in het verleden. Die genezing van mijn volk kan alleen maar plaats vinden als zij de Messias Yeshua zullen aanschouwen. Dan zal het voor hen duidelijk worden waarom zij die sluier, die de Eeuwige er zelf heeft opgelegd, noodzakelijk was. Nog beter dan u zullen zij dit begrijpen en zullen zich massaal verheugen in de herontdekking en de diepte van het verlossingswerk.

Dan krijgen al mijn volksgenoten de taak om onder leiding van onze Messias Yeshua de boodschap uit te leggen aan de gelovigen uit de volkeren die tot op het bot toe verdeeld zijn. Zoals in Zacharia geschreven staat: 10 mannen uit de volkeren zullen de kwast van een Joods man vasthouden en zullen zeggen: ga met ons. Deze rebuswoorden houdt in dat iedere Joodse man leiding gaat geven aan 2.800 mannen. Zij zullen u de Bijbel gaan uitleggen vanuit de Joodse traditie en u de gouden draad van de Joodse Messias laten tonen. Alle kerkelijke leerstellingen zullen verbleken bij dat onderwijs.

Velen onder u zien of voelen dat er iets groots staat te gebeuren. Druk het niet weg door te stellen: maar wij hebben toch een kerkelijke traditie opgebouwd van 2.000 jaar. Het gaat weer terug naar de basis, zonder enige kerkelijke traditie. Wie koudwatervrees heeft loop er met een grote boog omheen. Gelukkig zien onder u de belofte aan Israël. U zult in die belofte medegezegend worden.