Weinig aandacht voor Gods beloften rondom Israël

Ds. A. Simons / 151 reacties

Vraag

Israël speelt een prominente rol in Gods plan in de Bijbel. Daniël 7:27 (o.a.) zegt zelfs dat “het koningschap en de heerschappij en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste.” Het gaat hier om Israël. Het woord Israël is na “Yahweh” en “Elhohim” zelfs het derde woord in de Bijbel. Maria, Zacharia en Simeon bezongen dat God naar Zijn volk Israël had omgezien. Jezus zegt dat de verlossing uit de Joden is. Jezus was zelf een Jood. De Emmaüsgangers zeiden ook dat zij dachten dat de Messias zou komen om Israël te verlossen en Jezus sprak dat niet tegen. Zo zijn er zoveel schriftplaatsen aan te wijzen dat Israël een zeer belangrijke plaats heeft in het plan van God en Zijn Koninkrijk.

Hoe komt het dan dat Israël helemaal geen plaats heeft in de belijdenisgeschriften en nauwelijks in de prediking? Ik heb dat eens aan onze predikant gevraagd en hij zei dat hij dat heeft geprobeerd, maar doordat hij zoveel weerstand daarop kreeg, is hij daarmee gestopt. Hoe kunnen wij niets met Israël hebben als het Gods uitverkoren volk is? Als Israël straks met Jezus de nieuwe aarde zal regeren, wat moeten wij op dat moment dan doen als we nu ook niets met Gods volk hebben? Wordt het niet tijd dat wij ook dít belangrijke deel van de Bijbel eens een wat meer prominentere plek geven in ons geloofsleven en prediking?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Vriend, een hele mond vol! Inkt en papier te kort om te beschrijven en te reageren op uw of jouw mail. Helaas moet ik je gelijk geven dat er in de kerk zo weinig aandacht is voor Gods beloften rondom Zijn letterlijk Israël. Bekering van Israël is vaak een sluitstuk in ons gebedsleven. Alsof het ophoudt bij de bekering van gans Israël (Rom. 11:26). Alsof er geen andere tijd meer komen zal (Zach. 3:10).

We gaan met elkaar de tijd van advent in. Voor velen is advent een terugblik. Toch geloof ik dat advent een uitzien is naar de dag van Zijn wederkomst. Maranatha. Om met Paulus de Heere Jezus Christus als Zaligmaker terug te verwachten opdat Hij ons verderfelijke lichaam zal veranderen en gelijkvormig maken aan Zijn lichaam (Filip. 3:20).

Weinig oog voor het land en het letterlijke volk Israël, is mede de oorzaak dat wij een geestelijk koninkrijk verwachten en weinig oog hebben voor een aards koninkrijk. We denken dat Gods kinderen eeuwig in de hemel zijn en beseffen niet dat er een aards koninkrijk komt. Een letterlijk koninkrijk waarin de bekering van het letterlijk Israël een grote rol zal spelen. Ook het land en de natie van Israël. Een voorproef van het koninkrijk wat straks eeuwig letterlijk komen zal.

Heimwee maakt het hart uitziende naar Zijn komst. Naar de bekering van Zijn Israël. Opdat God verheerlijkt wordt door Zijn volk zoals Simeon het geprofeteerd heeft in Lukas 2:32: Een Licht tot verlichting der heidenen en (daarna) tot heerlijkheid van Uw volk Israël. En de Geest en de bruid die zegge; Kom! Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk!

Groet ds. A. Simons,

Deze vraag is ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Ds. A. Simons

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Valburg-Homoet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

151 reacties
Lecram
@Jesaja40: Je mag veel van mij zeggen, maar je stelling "U heeft niet geleerd om te kijken vanuit het gedachtegoed van de Thora. Uw visie is gebaseerd op de kerkelijke interpretatie." klopte enkele jaren geleden wel, maar sinds een paar jaar niet meer. Ik heb mezelf de laatste jaren vooral verdiept in de Joodse interpretatie van de bijbel. En daarin ben ik uiteraard nog lang niet uitgeleerd, maar datgene wat ik hier vertel schrijf ik niet vanuit kerkelijke invloeden, maar juist omdat ik veel leer van mensen die de Joodse achtergronden bestudeerd hebben. Dat wordt niet altijd in dank afgenomen, omdat niet iedereen dat nog snapt. Daarom worden regelmatig reacties van mij hier verwijderd. Maar leg mij niet op dat ik vanuit kerkelijke interpretatie denk.

Wat mij dus opvalt, dat schreef ik al, is dat niet alle Messiasbelijdende Joden het met elkaar eens zijn. Wat dat betreft zijn het net protestanten. Maar dan in het klein. Jij hebt jouw interpretatie, maar leg mij dat aub niet op. Dat heet christelijke vrijheid, en is precies wat Paulus in o.a. Rom. 14 probeert uit te leggen.
Johangroen
beste omega, heel nobel van om zo op de bres te springen dat die leer in de gereformeerde kerken er niet zou zijn, vreemd dat de Ger gem een keer een bijeenkomst heeft georganiseerd in Gouda waar oa ds Silfhout en ds meeuse hebben gesproken en moetsen verdedigen waar ds moerken voor staat en dat ging over de vervangingsleer en dat daar iets aan moest veranderen, vele refo dominees preekten en preken en dan vooral in de zwaardere kerken zoals gergem in ned en oud gergem dat israel bij Golgotha is vervloekt en verworpen en dat alleen de bekeerden na die tijd het geestelijk israel zijn, daar is augustinus een grote aanhanger en prediker van geweest, verschrikkelijk, israel is en blijft het verbondsvolk, wij allen die geen israeliet zijn zijn heidenen daar doet ons gedoopte voorhoofd als kind helemaal niks aan af en aan toe

er is niks vervangen, Israel is en blijft Gods verbondsvolk wij als heidenen hebben het voorrecht gekregen om ook genade te kunnen krijgen, de kerken waar ik het over had geloven ook niet in een duizendjarig vrederijk.
Omega
@Johangroen Zoals ik al schreef, sluit ik niet uit dat individuele predikanten de (of een) vervangingsleer aanhangen, maar het is in de gereformeerde kerken nergens een officiële leer, standpunt of uitgangspunt geweest. Ik heb veel van ds. Moerkerken gelezen, maar niet dat hij de vervangingsleer steunt of verkondigt. Ik zal het hem vragen en als jij zeker bent van je uitspraak, mag ik daarbij ook wel je naam noemen neem ik aan?
Johangroen
Doe wat je wil omega vraag het ds Moerkerken en jij denkt dat hij je volmondig zal zeggen ja ik preek de vervangingsleer? Hij verdedigt ook de leer van de veronderstelde wedergeboorte, hij preekt net als zo velen dat de kinderdoop in plaats van de besnijdenis is gekomen, dit heet vervangen, net als vele andere predikanten, is onbijbels, en ga zo maar even door.

Om mijn naam te noemen die begrijp ik niet helemaal wat wil je daar mee bereiken? Moet ik daar van wakker liggen? Antwoord van ds Simons is erg mooi en schriftuurlijk dat zal je in de gergem niet horen.
Omega
@Johangroen Als er een kerkgenootschap bestaat dat niets, maar dan ook helemaal niets van de veronderstelde wedergeboorte (zalig totdat het tegendeel blijkt) moet hebben, dan is het juist de Ger. Gem. Je bent dogmatisch ernstig in de war. Dat maakt ook je andere uitspraken hier zeer ongeloofwaardig. Vandaar dat ik daar graag enig bewijs van zie. Zo niet, dan valt het onder ernstige laster.
Johangroen
Ernstige laster? Wil je me nu aanklagen ofzo? Weet je wat ernstige laster is? Tegen Gods woord in gaan zoals die ds doet, ik ben het met de toon van de woeste weg niet eens maar alles wat daar weerlegd word vooral van deze ds is absoluut waar en hoe weet ik dat omdat ik dat al 20 jaar onderzoek, lees ook eens de boeken van k van der Zwaag en mr bart, beste omega je hebt mensen hoger geacht dan God daar kom je verkeerd mee uit, leg de Bijbel maar eens naast hun dogma’s en leer en kijk eens wat je dat oplevert. Zo te horen ben je er heilig van overtuigd dat jou kerk de absolute kerk van God is, nou ik geloof maar in 1 kerk en dat is Gods kerk zijn verloste volk die leven met hun Borg en Middelaar en niet met een veronderstelde Jezus. Ik begrijp dat ik je heilige huisje omver gooi, als je nu pas hoort dat het er niet in jou kerk aan toe gaat zoals jij dacht dan leef je ergens onder een steen hoor.

Maar neem je Bijbel waarin God ook jou roept en dat je verlossing kunt krijgen alleen in Christus en niet alleen in ellende kennis dan ben je nog zo dood als een pier, maar Christus geeft je het eeuwige leven om helemaal niets niets niets.

Veel zegen ik voel geen wrok hoor en stop bij deze
Jesaja40
@Lecram,

Wij leren in onze synagoge het hartelijk met elkaar oneens te zijn. De doelstelling daarvan is om met elkaar in gesprek te komen en het op een hoger/dieper niveau te krijgen. Dat is de ruimte die wij aan elkaar geven.

Het doet mij een genoegen dat u steeds meer zoekt naar de Joodse visie. Het leren vanuit de Joodse traditie zal bijdragen een een brede Bijbelse kennis en een juiste vertaalslag van de teksten. Toch blijft het heel erg moeilijk om de juiste interpretatie neer te zetten.

Ik heb de voordracht van Peter Steffens gehoord en die sluit naadloos aan op wat in onze synagoge geleerd wordt. Ik hoop dat ook andere lezers deze link zullen volgen om op een eenvoudige wijze kennis te nemen van het Joodse gedachtegoed.

U kunt op twee manieren leren: van hen die kennis hebben opgedaan van het Joodse gedachtegoed of rechtstreeks van hen die dit dagelijks praktiseren.
Lecram
@Jesaja40: ik heb zojuist vernomen dat ik ben aangenomen op de bijbelschool van Peter Steffens. Ik zie er naar uit om nog meer te leren vanuit de echte bijbelse achtergronden over Gods eeuwige Koninkrijk. Uiteindelijk zijn zaken als sabbat, zondag, bijbelse feestdagen, christelijke feestdagen enz. geen primaire zaken. Misschien niet eens secundair. Het meest wezenlijk is of wij in Christus zijn. En achter Hem aan wandelen. Al is dat nu nog onvolmaakt, en met beperkte kennis, dat zal straks volmaakt zij. En zullen we wellicht met een glimlach terugkijken wanneer we zien wat we hier allemaal nog gemist hebben.

Van harte Gods zegen!
Omega
@Johangroen Ik vraag slechts één ding: bewijs voor de zaken waar je deze predikant van beschuldigt. En dan moet je niet hard wegrennen als ik daar naar vraag. Als het waarheid is wat je zegt, lijkt me dat eenvoudig te leveren. Je kunt hier niet zomaar wat flauwekul posten.
benefietdiner
Dat kun je toch zelf ook opzoeken Omega

Wat Johangroen bedoel kun je hier vinden.
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/uploads/2011/01/openbare-aanklacht-tegen-de-leer-van-ds-a-moerkerken-rector-van-de-boezemsingel.pdf

ik ben het Johangroen helemaal eens.
Jesaja40
@Lecram

U zult gezegend worden door het onderwijs wat u van Peter Steffens zult ontvangen. Deze dienaar van de Eeuwige zal u inzicht geven hoe u op een Joodse manier de Bijbelse inzichten kunt plaatsen. Wij, Messiasbelijdende Joden hebben slechts een doel: de Bijbel uit te leggen.

Iedere Joodse Messiasbelijdende Gemeente heeft een plaatselijke gewoonte, die gebaseerd is op hun samenstelling. Enkelen onder hen hebben een leerhuis.
Omega
@benefietdiner Je verwijst nu naar een anonieme lasterbrief. De site waarop deze oorspronkelijk is gepost, bestaat zelfs niet meer. De aantijging is complete flauwekul, niet voorzien van enig concreet bewijs of onderbouwing, alleen opgeleukt met uitspraken van oudvaders. En van die mannen moet jij al helemaal niets hebben, meen ik mij te herinneren ;-) Maar uit niets blijkt dat de beschuldigingen aan het adres van ds. Moerkerken kloppen. Nepnieuws, noemen we dat.

Nog los van het feit dat het hier niet gaat over de vervangingstheologie waar @Johangroen het in eerste instantie over had. Vervolgens wordt de complete leer van de Ger. Gem. er bij gehaald. Waar dat in deze discussie toe dient, behalve dan lekker trappen en schoppen tegen de refowereld, is mij niet duidelijk.

Kortom, ik wacht nog steeds op bewijs dat ds. Moerkerken de vervangingstheologie aanhangt. Als dat waar is, zal hij dat toch een keer zelf gezegd moeten hebben, lijkt me.
Johangroen
Beste omega, je reageerde zelf op mij wat betreft de veronderstelde wedergeboorte, lees ook de boeken van ds a Kort eens,

Ik heb ds Moerkerken zelf via mail gevraagd om opheldering en hij bevestigd wat de woeste weg over hem schrijft en da kort en hij zegt te blijven prediken dat je zalig kunt worden zonder Christus te kennen.

En de vervangingsleer word welzeker gepreekt door hem vraag het hem maar.
Lecram
Waar een vraag over Israël al niet toe kan leiden. Uiteindelijk komt het gesprek op ds. Moerkerken.
Kunnen we terug gaan naar het onderwerp?
Johangroen
Mee eens lecram en gaaf dat je meer gaat leren over Israël, dat volk verdient onze aandacht, er zijn trouwens vele voorbeelden dat Israël nog steeds door God beschermd word kijk maar naar de recentste oorlogen wonderen zijn daar gebeurd, het is en blijft het verbondsvolk,
Omega
@Johangroen Je beweert van alles, maar nog steeds geen enkel bewijs. Hoe lastig kan dat nu zijn? Geef eens een preek, artikel of publicatie wat ik (en ieder ander) kan checken. Hoe ongeloofwaardig je ook klinkt, feiten jokken niet. Dus kom maar op. Je mag ook de bevestiging van ds. Moerkerken aan jou hier posten of via Refoweb naar mij toesturen. De webbeheerder kan mijn emailadres wel achterhalen.
Omega
@Johangroen Overigens gaat mij een lampje op nu je spreekt over ds. Kort. Dat gaat niet over de veronderstelde wedergeboorte (dat is een uitvinding van Abramham Kuyper, Doleantie 1886), maar over de onbewuste inlijving in Christus, de zogenoemde Embryotheologie. Oftewel, zonder Christuskennis toch zalig. Dat is echter ook in strijd met de officiële leer van de Ger. Gem., hoewel ik niet uitsluit dat er predikanten zijn die zo (onbijbels) denken. Dat is wat anders dan dat ze dit in het openbaar uitspreken. En het heeft al helemaal niets te maken met de vervangingstheologie. Die bestaat namelijk niet in de reformatorische kerken en wordt ook nergens gepreekt. Ook niet in de Ger. Gem.
Johangroen
omega droom lekker verder, de reformatorische kerken staan schuldig aan de vervangingsleer, en ja men is zich daar van bewust en probeerd men met allerlei stichtingen ineens zichzelf te verbeteren. ik bid voor je dat je een geestelijk oor mag krijgen en leren onderscheiden in de prediking die jij hoort.

en over de embryoleer of veronderstelde wedergeboorte dat is hetzelfde, men denkt namelijk wedergeboren te zijn en alle weldaden verkregen te hebben zonder Christus te kennen, dat is exact hetzelfde.
Johangroen
nog even dit omega, er zijn maar een paar dominees in de gergem die dit niet leren bv ds C Harick en nog een paar hooguit 5, de rest allemaal wel, ds Moerkerken voorop en iedereen die onder hem aan de theologische school geleerd hebben. sorry ik hoor bij dit kerkverband en dat doet enorm pijn, maar ik blijf omdat men niet zomaar weglopen kan, maar zal blijven strijden voor de ware leer van Christus en de apostelen.
Lecram
Zoals ik al eerder schreef:
De sabbat is VERVANGEN door de zondag
De besnijdenis is VERVANGEN door de doop
Het kerkgebouw is VERVANGEN door de tempel (als Gods Huis)

Verder zeg ik niets, want de delete knop staat weinig toe ...