Dromen over seksuele gemeenschap met anderen

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Doe je zonden als je droomt over seksuele gemeenschap met anderen?

Antwoord

Beste mensen,

Dromen zijn rare dingen! In de Bijbel worden ze nooit bezien vanuit de gezichtshoek: dromen zijn bedrog! Dromen zijn doorgaans in de Schrift middelen waarlangs de Heere zaken meedeelt! Toch kunnen wij al onze dromen niet zo maar even beschouwen als van de Heere afkomstig. Ik meen, dat verreweg de meeste dromen niets met God te maken hebben, maar alles met onszelf: wij zijn ergens zo intensief mee druk geweest, dat de zaak zelfs in onze dromen terugkeert (vaak op een wat verwrongen wijze).

Overigens denken velen, dat dromen toch tot een wereld behoren waar wij geen grip op hebben. Dat is niet waar. Zelf heb ik me er in mijn jonge jaren in getraind om bij (vooral angstige) dromen te denken (in de droom); hou maar op met dromen, want het is maar een droom! Ik zeg niet dat je hier snelle vorderingen in maakt, maar op zeker moment breek je wel door de ban heen!

Als we dit al zo stellen, zoals hierboven gedaan is, dan is de gestelde vraag ook vrij snel te beantwoorden. Wat is dan het antwoord? Dit: wie zondige dromen droomt, die heeft ook zondige gedachten overdag gehad!

Met een hartelijke groet, ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

dromenseksuele fantasie